Ik heb al een tijdje mijn derbi maar had nooit echt de tijd om een gallery aan te maken, maar nu dat er grootse veranderingen op de planning staan maak ik er tog maar eindelijk één.
Laten we beginnen bij het begin. Ik begon eerst met een yamaha yz 50 crosser toen ik 14 was, gekocht in het blauw en later gemaakt tot dit:

Was leuk om wat mee te crossen in de bossen maar ja na een tijdje kwam er de drang voor iets legaals voor als ik zestien werd. Ik keek al lang rond en om een of andere reden las ik altijd verhalen over een yamaha tzr en andere race modellen, derbi zei me toen nog niks en het werd dus een yamaha tzr 50!

Ik kocht hem volledig origineel met 20000km op de teller ofzo, reed gewoon 50 en had dus nog niks geleden. ook niks geen revisie ofzo gehad.
Na een tijdje stonden de kappen mij niet echt meer zo aan, waren ook al wat krasjes op van de vorige eigenaar. Toen begon de zoektoch naar DE beste kleur en stickerset. Ik twijfelde eerst nog aan de rossi-uitvoering (had hier een project van gezien) maar toen zag ik dat er nog een ander yamaha team is in de motogp, namelijk yamaha tech3. Ik koos voor de Crutchclow uitvoering:

Nadat ik hier een tijdje mee had gereden begon ik meer en meer interesse te tonen in derbi's en ik vond een goedkope, deze gaan ophalen maar toen bleek dat hij er twee had, en omdat ze toch redelijk goedkoop was en omdat ik er dan een heleboel snelle onderdelen erbij kreeg had ik ze alle twee genomen.
De ene was motorisch in orde en had ik snel opnieuw gespoten en dan verkocht:

Toen kwam ik echter met het probleem dat ik het motorblok van de andere derbi niet gemaakt kreeg, iets met de versnellingsbak. Op internet zag ik motorblokken te koop maar voor 300 euro ofzo terwijl ik een brommer had gezien voor 250, draaiend maar uiterlijk was niets. Die opgehaald en dan het motorblok in mijn brommer. Terwijl de derbi dan terug reed had ik het kapotte motorblok (airsal 70, 21mm dellorto en tecnigas g-box) terug gemaakt. duurde wel een tijdje maar dan was het terug helemaal gereviseerd. Het reserve motorblok verkocht voor iets van een 200 euro en de voorvork voor 90. Dus dat was al winst. Maar de airsal 70 ging tog niet zo snel als verwacht dus heb ik deze overlaatst verkocht en een motorblok van derbi-ftw gekocht zodat ik wist dat alles goed zat (had al vaker zaken gedaan met hem). Dit motorblok is hij nu dan ook aan het opbouwen, met een malossi krukas en airsal 80.
Set-up wordt:
airsal 80
26mm dellorto
malossi krukas
metrakit pro race bovenlangs.
De uitlaat zal wel passend gemaakt moeten worden en deze heb ik ook nog niet, door problemen met postnl is hij nog steeds onderweg..
Terwijl ik met het motorblok bezig was is er ook veel aan het uiterlijk gebeurt, ik heb geen fotos van tussendoor, enkel van achteraf:

Nu vond ik echter de senda radkappen niet zo mooi, en zag ik drd kappen, dus kocht ik deze.

Zoals je ziet is het frame en achterkappen hoogglans zwart gespoten en de radkappen en voorkappen en velgen Tornado Red.
Dit heb ik allemaal zelf gedaan met spuitpistool en compressor. De tornado red is kwaliteitsverf, de zwarte van action.
Nu twijfel ik nog of ik twotone rood zwart zou doen (heb nog een setje velgen liggen dus kan wat proberen) of gepolijst en dan eventueel ook two-tone. mocht ik geen gepolijste rand doen twijfel ik ook nog aan een wit reflecterend velglint maar dan wel onderbroken ofzo.
Voor de rest heb ik niet echt meer iets te vertellen denk ik, motorblok zal er eind deze maand in komen want ik vertrek eind deze week op vakantie. Als er me nog iets te binnen komt edit ik het wel.
Tot de volgende.