Sinds ik nog niks gepost heb hier zal ik me even voorstellen. Ik ben Jo, 16 jaar en van Limurg België.
Ik heb sinds februari deze 2014 motorhispania ryz 50. LET OP! GEEN DERBI! Let the hate come in

Toen ik eerst naar brommers begon te kijken wou ik een derbi senda kopen. Nu na wat rond te bellen begonnen veel dealers mij te vertellen dat derbi de productie van hun schakelbrommers verlaagd heeft en zogoed als stop heeft gezet (van meerdere verschillende dealers gehoord) en dat ze hier dus moeilijker fabrieks-onderdelen voor konden krijgen. Nu goed en wel maar toch maar eens naar de dichtstbijzijnde dealer geweest en ja weer hetzelfde verhaal, aprillia produceerde wel nog volop hun 50cc schakelbrommer en omdat dit ook een derbi-blok heeft vond hij did een beter optie. Nu vertelde ik dat ik de yamaha dt50 heel mooi vond maar dat die jammer genoegd niet meer gemaakt werden en toen nam hij mij mee naar zijn werkplaats en liet hij een ryz 50 zien. Ik vond deze er meteen geweldig uitzien (persoonlijk een pak beter dan de aprilla) en was al half verkocht. Nu omdat ik nog niet echt van het merk gehoord had vertelde hij me dat het hetzelfde blok was als de dt50 en dat hij voor deze brommers enorm makkelijk alle onderdelen kan krijgen. Voordat we weggingen nog een ryz 50 gekocht

Heb nu een 2200 km en moet zeggen dat ookal zie ik op dit forum veel slechte dingen over niet-derbi brommers (derbi-forum duh



Pov

Field day

Trappen op gegaan, ging wel


En het laat ook zen strepen achter



Als er nog enige tips zijn zeg het maar. Hij loopt nu een 50 MAAAAR hij moet morgen binnen voor onderhoud en dan ga ik bespreken om hem te laten ontgrenzen en een eurobegrenzer in het stuurgat ding hoe je het ook noemt laten zetten.
Normaal gezien loopt die dan een 75.
Update:
Dus, de crash. Gisteren was ik gewoon even gaan rondrijden voor de fun. Rij ik op het fietspad en slaat een oudere vrouw in haar hyundai naar rechts af, ik met een 40-50 rechts achter tegen haar auto aangevlogen. Ik herrinner me niet al te veel van het gebueren. Het leek eerst alsof ze wou wegrijden maar de man die achter haar reed begon te toeteren dus is ze gestopt. Gelukkig had ik mijn motorhelm en fansoenlijke motorhandschoenen aan anders waren mijn handen ook nog helemaal open. Aan de brommer is voor wat ik zie tot nu toe gewoon mijn linkerspiegel gebroken, de hendel van de koppeling is volledig gebogen en het hele systeem aan het stuur zal ik maar zeggen waar de hoorn/pinkers mee worden bediend is volledig naar het midden van mijn stuur geschoven. Ik mag mijn brommer van de verzekering nog niet naar de dealer doen om te laten maken omdat er een kleine kans is dat een "expert" dieze komt nakijken. Aangezien het om kleinere stukken gaat zal dit waarscheinlijk niet gebeuren. Voor mijn verwondingen ben ik vandaag naar de dokter geweest: Linker enkel aan de buitenkant is helemaal opengescheurd door de weg. Mijn ruggengraat en borstkas zijn gekneusd door de impact/val en mijn hele linkerkan van mijn lichaam (been, knie, heup, schouder,...) zijn allemaal gekneuzd en zullen nog wel blauw worden. NATUURLIJK was dit de eerste keer dat ik mijn gsm en portefuille niet bij had. Ik was juist thuiis vertrokken en voelden het 2 straten verder maar dacht dat het toch niet nodig zou zijn, dan gebeuren deze dingen. Qua papieren is hiet niet geweldig gegaan, de man van de vrouw wou de kosten 50/50 splitten maar dat ging niet gebeuren aangezien de vrouw mij van het fietspad heeft gereden. Dus maar de politie gebeld die dan heeft geholpen met de papieren. Hoe het verder gaat gaan weet ik nog niet exact (ik moet zaterdag naar de politie om een verklaring af te leggen).
Wat ik dus geleerd heb:
Draag altijd GOEDE bescherming, koop gewoon een motorhelm want brommerhelmpjes zijn weinig waard. Motorhandschoenen zijn belangrijk, had ik geen handschoenen/gewone handschoenen aangehad kon ik dit niet typen. Neem ALTIJD je portefuille en gsm mee, er kan altijd iets gebeuren. En ten laatste: Laat 16 jarige met een 125cc gewoon op de weg rijden, kon ik gewoon op de weg rijden was dit nooit gebeurt, fietspaden zijn niet gemaakt voor brommers en zijn dan ook niet veilig voor brommers/schooters.
Update: Kosten voor repareren:
HOLY FUCKING SHIT...vandaag is de "expert" van de verzekering bij de brommerboer geweest om het bestek goed te keuren. Nu laat me herhalen dat ik eerst dacht dat gewoon een spiegel, handvat en hendel van de koppeling kapot zouden zijn. MAAR NU: Er zijn voor €1994 kosten...ja 1994 euro..


Geen carbon limited :'(
Zojuist terug van de dealer, de Italianen zien België blijkbaar gewoon als een extra marktje. De levertijden zijn hierdoor enorm lang. Als ik de carbon limited zou willen moest ik MINSTENS 1 maand wachten, nu MINSTENS, hij heeft mij zijn leverlijst laten zijn en hij kan mij ook geen zekerheid geven. Het zou zelfs kunnen dat dit 3-4 maanden of meer gaat duren.
Terug een ryz 50 dus, ik had niks op te merken tegen die brommer, hij trekt enorm goed, minarelli blok is ook goed dus ik ga niet klagen
