Beste forumleden,
Wat zijn alle benodigdheden om een frame zelf te spuiten. wat ik al heb is het volgende:
- Remreiniger voor het ontvetten
- microvezel doeken voor het ontvetten
- Schuurpapier voor het schuren
Welke korrel schuurpapier raden jullie aan voor het schuren van het frame en hoeveel spuitbussen, primer, lak en blanke lak zijn er nodig om het frame te spuiten.
P.s. mijn frame gaat zwart worden en de achterbrug en de uitlaat ga ik polijsten
Benodigdheden spuiten frame
-
- Banden plakker
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:24
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 85 anniversary met blok uit 2013
- Locatie: Spijkenisse
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Benodigdheden spuiten frame
Als je per se met verf wilt gaan werken i.p.v. coaten dan zou ik een 2K verf nemen, iig voor de laatste laag.
Coaten is wel veel sterker en soms niet eens zo veel duurder dan wanneer je goede ( dure ) verf gebruikt.
2K verf is duurder maar ook stuk harder, frame met gewone 1K lak valt echt af te raden..of je moet het over een jaar weer willen doen.
Frame gaat niet helemaal kaal begrijp ik ?
Eerst goed ontvetten, dan pas schuren en weer ontvetten.
Eerst iets grover papier maar afschuren met zo'n fijn mogelijke korrel, je gaat elk oneffenheidje zien straks.
Als het in 1 keer goed gaat zonder zakkers e.d. heb je aan 1 of 2 spuitbussen van elk genoeg.
Coaten is wel veel sterker en soms niet eens zo veel duurder dan wanneer je goede ( dure ) verf gebruikt.
2K verf is duurder maar ook stuk harder, frame met gewone 1K lak valt echt af te raden..of je moet het over een jaar weer willen doen.
Frame gaat niet helemaal kaal begrijp ik ?
Eerst goed ontvetten, dan pas schuren en weer ontvetten.
Eerst iets grover papier maar afschuren met zo'n fijn mogelijke korrel, je gaat elk oneffenheidje zien straks.
Als het in 1 keer goed gaat zonder zakkers e.d. heb je aan 1 of 2 spuitbussen van elk genoeg.
- DaanH
- Derbi fan
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 22:45
- Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2015 -Sold
Derbi DRD Pro 2016 - Locatie: Genemuiden
Re: Benodigdheden spuiten frame
hoe duur is coaten dan ongeveer stel ik wil mn frame achterbrug en wielen doen? gemiddeld genomen
Remmen is angst, Gang is alles!
-
- Banden plakker
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:24
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 85 anniversary met blok uit 2013
- Locatie: Spijkenisse
Re: Benodigdheden spuiten frame
Ja mijn frame gaat niet helemaal kaal het is echt alleen het opschuren en het verwijderen van roest plekken. tot welke korrel zou jij het opschuren. ik heb tot en met korrel 1080 liggen omdat ik mijn achterbrug en uitlaat ga polijsten en daarna werk ik mijn achterbrug en uitlaat nog met een polijst machine bij. en na hoeveel uur zou jij de lak gaan spuiten. want zou jij de primer 3 dagen laten harden, dan licht schuren en dan de lak erop spuiten of zou je de lak er al eerder op spuiten?42 schreef:Als je per se met verf wilt gaan werken i.p.v. coaten dan zou ik een 2K verf nemen, iig voor de laatste laag.
Coaten is wel veel sterker en soms niet eens zo veel duurder dan wanneer je goede ( dure ) verf gebruikt.
2K verf is duurder maar ook stuk harder, frame met gewone 1K lak valt echt af te raden..of je moet het over een jaar weer willen doen.
Frame gaat niet helemaal kaal begrijp ik ?
Eerst goed ontvetten, dan pas schuren en weer ontvetten.
Eerst iets grover papier maar afschuren met zo'n fijn mogelijke korrel, je gaat elk oneffenheidje zien straks.
Als het in 1 keer goed gaat zonder zakkers e.d. heb je aan 1 of 2 spuitbussen van elk genoeg.
En met 2k verf is blanke lak niet nodig staat in de beschrijving omdat er al verharder in de verf zit. zou jij blanke lak dan aanraden of zou je dan alleen de primer en de 2k lak spuiten.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Benodigdheden spuiten frame
Blanke lak altijd doen, dat vang de krassen op liever een kras in de blanke lak dan in de verf, als het door de blanke lak gaat zie je de verf, als het door de verf gat zie je metaal kleur, dat steekt af. Ik zou zelf 120 beginen, rond schuren, niet alleen van links naar rechts, dan krijg je groeven, dan tot 240, en aan het eind met zoan vel Scotchbright van de Hornbach alles een keertje nalopen. Dan met de compressor als je die hebt stof wegblazen( buiten, niet waar je gaat spuiten, en ook niet schuren waar je gaat spuiten) daarna statische doekjes met wasbenzine afnemen en je bent klaar om te spuiten. Lekker 2 dagen laten harden, en dan blanke lak. En dan weer 2 dagen laten harden of 3.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Benodigdheden spuiten frame
Zo deed ik het altijd, maar iedereen z'n maniertjes.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Benodigdheden spuiten frame
Klinkt als prima maniertje..ik was het stof wegblazen en het rondschuren vergeten idd..
Je kan gewone 1k zwart doen en aflakken met blanke 2k, ik geef voorkeur aan allebei 2k, toch net betere bescherming naar mijn idee..en het hecht erg fijn.
Wacht idd behoorlijk lang tussen verschillende lagen 2k, echt dagen, misschien wel kleine week afhankelijk van temp.
Anders krijg je rare reacties en belletjes.
Nadeel van blanke lak, zeker met 2k heb ik t idee, is dat je het erg nat op moet spuiten om het mooi te laten glimmen..met alle kans op zakkers.
En doe je het niet genoeg dan glimt het niet.
Probleem heb ik met mijn frame dus, glansde veel meer toen er nog geen blanke lak op zat gek genoeg.
Moet ik over doen.
Dit is hoe het niet moet zeg maar..
viewtopic.php?f=10&t=25612


Je kan gewone 1k zwart doen en aflakken met blanke 2k, ik geef voorkeur aan allebei 2k, toch net betere bescherming naar mijn idee..en het hecht erg fijn.
Wacht idd behoorlijk lang tussen verschillende lagen 2k, echt dagen, misschien wel kleine week afhankelijk van temp.
Anders krijg je rare reacties en belletjes.
Nadeel van blanke lak, zeker met 2k heb ik t idee, is dat je het erg nat op moet spuiten om het mooi te laten glimmen..met alle kans op zakkers.
En doe je het niet genoeg dan glimt het niet.
Probleem heb ik met mijn frame dus, glansde veel meer toen er nog geen blanke lak op zat gek genoeg.
Moet ik over doen.
Dit is hoe het niet moet zeg maar..

-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Benodigdheden spuiten frame
Oja, dat was ik dan vergeten, de temp. Zorg dat waar je spuit het minimal 15 graden is als je spuit, dan vloeit de verf beter.