hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Alle how-to die te maken hebben met Derbi.
micraan
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 17:57
Vervoersmiddel: Derbi senda extreme

hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door micraan »

Hallo iedereen,
hoe kan ik mijn remblokken achter vervangen moet ik hiervoor mijn hele wiel eraf halen enz.?
Robertje
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 10:17
Vervoersmiddel: Mercedes

Re: hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door Robertje »

Je begint met je brommer op een leeg krat bier te zetten. ( vol mag ook maar risico is dan groot dat je tijdens het werken het krat leeg maakt en dat is weer niet zo goed voor het resultaat). Dan maak je het achterwiel los. ( Grote bouten links en recchts van het wiel losmaken. Kettingspanners losmaken dan wiel eruit ( ja moet echt anders kom je er niet bij). Let op de bus en de ringen die moeten weer terug op dezelfde plek.
Denk aan de kettingen zet je wiel opzij. Duw met een schroevedraaier of zoiets de oude blokken zo ver mogelijk uit elkaar. De remzuigers moeten zo ver mogelijk terug in de klauw.
Als dat niet lukt moet de remklauw eraf en moet je een revisie set kopen om deze te reviseren ( Meestal niet nodig).Haal de haarspeld achtige borgpennen ( twee) uit de remklauw.
De blokken vallen er nu uit. ( of een beetje helpen). Als de zuigers ver genoeg terug zijn kun je de nieuwe blokken erin doen nu. Misschien moet je de zuigers iets verder terug duwen. ( Pas op niet beschadigen ).
Als de blokken zitten de borgclips er weer in zetten. Meet voor de zekerheid ook de dikte van je remschijf even op ( moet 3 mm minimaal zijn anders vervangen).
Nu wiel weer terug zetten en alles weer vastdraaien. Denk aan de ketting deze moet niet te strak staan ( Niet los maar het is geen gitaarsnaar) Hoe er rekening mee dat de ketting strakker gaat staan als je op de brommer zit. Die ruimte moet er in zitten.

Lijkt een heel gedoe maar normaal gesproken als je rustig blijft en stapsgewijs netjes werkt ben je met een uurtje klaar.

Succes!
Het is pas echt crises als het bier op is!
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Re: hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door D25 »

tenzij je natuurlijk stap 1 mis doet en het bier te verleidelijk vindt :D
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
Robertje
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 10:17
Vervoersmiddel: Mercedes

Re: hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door Robertje »

Daar heb je inderdaad een puntje
Het is pas echt crises als het bier op is!
Exlooerzandhappers
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 22:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme

Re: hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door Exlooerzandhappers »

bij mij was die al leeg ;)
Exlooerzandhappers
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 22:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme

Re: hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door Exlooerzandhappers »

je kunt het wiel er toch ook in laten, dan zuigers terug drukken pinnen dr uit en dan blokjes dr tussen en dan pinn dr in en dan kloaaar
FrankDerbiDRD
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: di 25 nov 2014, 20:32
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007

Re: hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door FrankDerbiDRD »

je kan de twee grote inbusbouten losmaken dan til je je klauw van je schijf haal je de twee borgpennen eruit en vallen je blokken eruit, dan beetje remmenreiniger je zuigers schoonmaken en met je vingers terugduwen. dan pak je je nieuwe en doe je erin dan de borgpennen er weer in en je klauw weer op je schijf, dan de twee inbusbouten vastmaken en klaar is kees
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Achterwiel moet je eruit halen, remklauw eraf halen, de 2 pinnen eruit halen, oude blokken eruit, nieuwe blokken erin, pinnen erin, remklauw op positie zetten, en het achterwiel er weer in.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
kaj7kaj
Tuner
Berichten: 440
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 16:05
Vervoersmiddel: Derbi senda SM X-Treme 2005 (verkocht)
Slomos a35 1990(verkocht)
Panda Classic
Senda' 07 (verkocht)
Gillera Citta Eco 2001 (verkocht)
Senda nr3
Locatie: Drenthe

Re: hoe moet ik mijn remblokken vervangen (achter)

Ongelezen bericht door kaj7kaj »

t verschilt per uitvoering

als je n pro link systeem hebt wat bij de drd modellen voorkomt zit de remklauw vast met een adapter en is deze zo los te halen.

als je een Derbi senda xtreme hebt met een normale achterbrug moet wel het hele wiel er uit, uitgezonderd van de nieuwere modellen deze hebben wel een adapter. (vanaf 2011 volgens mij)

.. oja en vooral niet remmen als je wiel er tussenuit is, anders heb je zo'n gedoe met ontluchten
Yezzz schreef:
Shh, kleine details. Dat was speciale roest-look wrap. Geeft karakter. Snap dat nou eens :think:
Plaats reactie