Honda XL125S 1977 A1 motor

Plaats hier brommers die compleet weggaan
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Honda XL125S 1977 A1 motor

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ik weet niet of het helemaal de bedoeling is. Maar het is misschien leuk voor de net brommer af jeugd of de heel lang jeugdigen.

Een leuke Honda XL125S uit 1977.

Een erg grappige motor voor een onthaastend middagje weg. Vooral op de binnendoor 60 weggetjes voelt deze zich helemaal thuis!
Het is een totaal andere beleving dan de gepolijste zielloze ritjes die moderne injectie motoren vaak leveren, maar verwacht geen moderne performance.

Deze heb ik een tijd geleden overgenomen als barnfind van een collega die kleiner ging wonen en daardoor zijn oldtimer verzameling drastisch heeft moeten inperken.
Voordat de motor in de garage gestald raakte heeft zijn vrouw (1e eigenaar) er op gereden.
Hoewel er elk jaar een rondje met kruipolie langs de oldtimers gelopen werd had hij wel jaren stilgestaan, hierdoor is hij lichtelijk brocant, maar daarmee wel leuk opknap winter projectje of gewoon een leuke ritjes fiets met oldtimer flair.

Wat heb ik er zelf aan gedaan:
- Een nieuw gemaakt Honda leren zadel met een nieuwe bodemplaat. Deze modellen werden in hun gebruiksjaren altijd opgetild aan de achterkant -van het uistekende zadel, waardoor ze allemaal geknikt en doorgerot zijn. Een beetje speuren op internet leert hoe zeldzaam en duur zo'n zadel is.
- Bij aanschaf liep hij erg slecht en viel uit. Na een uitgebreide speurtocht bleek de spoel in de dynamo die de ontsteking van spanning voorziet de schuldige.
- Oliewissel, nieuwe bougie, carburateur ultrasoon gereinigd, contactpuntjes gesteld, condensator ontsteking vervangen enz.
- Knipperlicht relais vervangen.
- Gaskabel en koppelingkabel vervangen.

Gezien ik er vooral van houd motoren technisch op te knappen en geen restaurateur ben mag iemand anders dit project oppakken.
Wat er technisch eigenlijk nog moet gebeuren is de dynamo vervangen. Dit wil ik eventueel met aanbetaling nog voor u bestellen en monteren (origineel Honda). Op dit moment loopt de ontsteking via de lichtspoel en alles functioneert.

Een echte belastingvrije oldtimer welke bijna gratis is in de verzekering. Daarbij mag deze gereden worden met een A1 rijbewijs.

Hij staat bij mij binnen in de garage in een hoekje en heeft van het zomer voor het laatst gereden. Ik denk dat ik er zo'n 100 km per jaar op zet.
Mocht er een serieus geïnteresseerde koper komen dan mag hij weg, anders gaat hij van het voorjaar met mij nog wat leuke ritjes maken.

Voor vragen en opmerkingen kunt u uiteraard altijd contact opnemen.
Inruil Opknappers: All-road, Trial of 4 cilinder racer worden overwogen. Een AM6 schakelbrommer opknapper is ook bespreekbaar.

Foto's:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/-55b1 ... 003cfa7871

Mvg Erwin van Putten
Plaats reactie