Het 'afstel' topic

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

42 schreef: wo 07 jun 2023, 18:11 Je zal geluk hebben gehad en best kans dat de zuigerveren nu wel op hun donder hebben gehad,
r zit nu 80 in, hij loopt alleen voor geen meter stationair, moet altijd gas bijgeven. Te groot of te klein dan?
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

Tijnluc06 schreef: wo 07 jun 2023, 19:46
42 schreef: wo 07 jun 2023, 18:11 Je zal geluk hebben gehad en best kans dat de zuigerveren nu wel op hun donder hebben gehad,
r zit nu 80 in, hij loopt alleen voor geen meter stationair, moet altijd gas bijgeven. Te groot of te klein dan?
net mee gereden om cdi goed af te stellen, kom terug, valt die uit. Gaat nu niet meer aan. Ook zit er bij de uitgang van de cilinder bij de uitlaat nu olie, dus nu lekt die daar ook. Sproeier 80 nogsteeds. Heb niks kleiners, ga nu naar de winkel voor bougiesleutel.Nogsteeds hoe zit t dan met de sproeier? Volgesmij geeft ie alle mogelijke hints dat sproeier te groot is.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Stationair stel je af met de stationairschroef en mindere mate luchtstelschroef.
Dat een 80 te groot is met een onbegrensde voca kan bijna niet, normaal is dat een sproeier tussen de 88-98 ongeveer, eerder in de 90 dan 80.
Wat nog wel zou kunnen is dat je carb nog begrensd is dmv begrensde stijgbuis, het buisje waar de naald in gaat.
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

42 schreef: wo 07 jun 2023, 22:10 Stationair stel je af met de stationairschroef en mindere mate luchtstelschroef.
Dat een 80 te groot is met een onbegrensde voca kan bijna niet, normaal is dat een sproeier tussen de 88-98 ongeveer, eerder in de 90 dan 80.
Wat nog wel zou kunnen is dat je carb nog begrensd is dmv begrensde stijgbuis, het buisje waar de naald in gaat.
Ja dan moet het aan de carb liggen, hoe ontgrens ik dat? En rijd ik nu schade met deze setup?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Jos dijkman heeft als t goed is een onbegrensde stijgbuis, even mailtje sturen dan kunnen ze meer vertellen.
Omwisselen is heel eenvoudig, je kunt het buisje waar de sproeier op zit losdraaien en wisselen.
Als je met 68 bleef rijden zal t nu ook wel gaan.
Maar check voor de zekerheid je bougiekleur, ff volgas rijden, koppeling in, motor uit en kijken, lichter dan koffiebruin is niet goed.
Verder kun je eerst nog grotere sproeiers proberen dan merk je al snel of je groter of kleiner moet, ik zou rond de 93 pakken.
Afstellen is helaas een kwestie van veel sproeiers proberen, soms maakt een paar maten groter of kleiner een hoop verschil.
luukrs50
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 20:33
Vervoersmiddel: aprilia rs50 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door luukrs50 »

hallo allemaal
ik heb een aprilia rs50 uit 2020 jaja niet boos worden is het zelfde als een derbi. alleen zit ik dus met afstellen ik heb laatst een leovince uitlaat op mijn brommer gezet. leuk ding alleen gaat het afstellen niet zo fantastisch vooral omdat ik het niet zo goed kan maar ja. het probleem is dus dat er nu een 95 sproeier in zit hij reageerd goed op gas en bougi ziet er mooi uit maar hij komt niet terug op stationair hij blijft tussen de 5 en 3 duizend toeren lopen. weet iemand wat ik moet doen?
groet luuk
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Das niet hetzelfde als Derbi..Aprilia's zijn veel mooier... :woot: :lol:

Heb je al geprobeerd met de stationairschroef en luchtstelschroef ?
Qua sproeier grootte zit je redelijk goed denk ik.

Hier staat duidelijk uitgelegd hoe af te stellen, misschien handig : https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=2048
luukrs50
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 20:33
Vervoersmiddel: aprilia rs50 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door luukrs50 »

ja ik weet dat ze mooier zijn maar dat moeten we maar geheim houden op het derbi forum.
ik heb al geprobeerd te klooien met lucht en stationair schroef maar ik kwam er niet uit want dan kreeg ik weer andere problemen zoals opeens niet hoger willen als 6000 toeren of heel hoog stationair lopen. nu loopt hij heel mooi alleen blijft hij heel hoog lopen. ik om hem terug te krijgen naar stationair geef ik een beetje choke en dan zakt hij wel. maar ik kan nergens vinden wat ik nou precies moet doen en daarom ben ik nu hier.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Begin eens met de luchtstelschroef op 2 volle slagen uitgedraaid en de stationarschroef helemaal uit.

Wat is de bougiekleur als je een stukje vol gas rijdt, koppeling in, gelijk motor uit en afremt ?
luukrs50
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 20:33
Vervoersmiddel: aprilia rs50 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door luukrs50 »

De bougi is koffie bruin misschien dat er een iets kleinere in zou kunnen maar dat is niet nodig. Ik ga het vandaag nog even een keer proberen.
Mortens
Derbi fan
Berichten: 84
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 23:28
Vervoersmiddel: APRILIA SX50 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Mortens »

Ik heb t zelfde probleem, als ik volgas rijd blijft het gas als het ware 6 seconden hangen op 6 duizend toeren ofzo, na 6 seconden is het weer weg en loopt jij normaal. Ook nadat ik de koppeling op laat komen in de versnelling is het weer weg.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Op hoeveel slagen uit staat je luchtstelschroef ?
luukrs50
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 20:33
Vervoersmiddel: aprilia rs50 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door luukrs50 »

hij staat nu 1,5 slag uit.
ik kwam net op internet wel nog tegen dat dit een symtoon is van te arm.
nou vroeg ik me ook nog af of het de gasnaald kan zijn?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Proberen kan nooit kwaad, net als een iets grotere sproeier proberen, koffiebruin is niet zaligmakend, als hij met een grotere sproeier beter rijdt en reageert maar de bougie richting zwart gaat dan kies ik voor t laatste.
Afstellen is een hoop werk soms, sommige uitlaten zijn heel gevoelig en met een net iets te grote of kleine sproeier wil t al niet meer lekker rijden.
luukrs50
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 20:33
Vervoersmiddel: aprilia rs50 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door luukrs50 »

Oké ik ben net even bezig geweest. Ik heb hem geprobeerd aftestellen met de lucht en stationair schroef maar dat lukte niet vervolgens heb ik ook nog geprobeerd aftestellen met de choke erbij . Ik had de choke een stukje open staan en heb nog wat afgesteld en toen kwam hij mooi terug naar stationair. Alleen iets te goed eerst ging hij terug naar onder de duizend toeren en kwam dan langzaam naar 1500 maar toen ik even ging rijden viel hij uit bij stationair.
Wat moet ik doen ik weet het echt niet meer?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Als 95 de grootste sproeier is die je geprobeerd hebt dan zou ik een 100-102 proberen.
luukrs50
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 20:33
Vervoersmiddel: aprilia rs50 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door luukrs50 »

Oke update ik heb nu de gasnaald eruit
Hij staat op de rijkste stand
Waar kan ik hem het best opzetten?
Ik denk zelf gewoon de middelste
luukrs50
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 20:33
Vervoersmiddel: aprilia rs50 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door luukrs50 »

Ik had eerst 118 toen heb ik 107 geprobeerd en nu zit ik op 95
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Ow..oke..
Middelste stand is idd het beste als de andere standen verder geen voordeel opleveren.
Je zou nog es op valse lucht kunnen checken ook al vind ik dat niet bij het beeld passen..verder weet ik het zo even niet.
luukrs50
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 jun 2023, 20:33
Vervoersmiddel: aprilia rs50 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door luukrs50 »

Ik kom er net wel achter dat er een scheur zit in het spruitstuk rubber maat daar zoog hij geen valse lucht kan alleen niet veder
Plaats reactie