Pagina 1 van 2

Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: di 21 jun 2011, 22:41
door Jan-Jelle
Hallo allemaal,

Sinds mijn Derbi weer in elkaar zit wil het afstellen voor geen meter lopen. Onderin, rond de 3-4000 toeren heb ik totaal geen vermogen, bij de 6000 toeren komt het vermogen op en is hij als een speer weg, tot 10.000 toeren. Vervolgens schakel ik naar zijn 2 en trekt hij even door en begint dan in te houden, voordat hij begint in te houden moet ik dus snel naar zijn 3 en dan trekt hij weer door, van zijn 3 naar zijn 4 gaat redelijk en als ik in zijn 4 zit wil hij niet meer op toeren komen en zakt de snelheid terug. Op dat moment heb ik dus 2 nutteloze versnellingen over en rijdt de brommer voor geen meter. Hieronder staat mijn Setup beschreven:

Derbi DRD D50B0 blok
Originele 50cc met Proxx zuiger en uitgefreesde spoelpoorten
Carters en spoelpoorten op elkaar afgestemd voor optimale ''flow''
Doppler krukas
Doppler ER2 membraan
Malossi koppelingsveertjes
Prorace krukaslagerset
nieuwe originele baklagers
Dellorto 17,5mm carb
Momenteel sproeier 102
Yasuni Cross HM met dubbele demper
TWV 14-53

Sommige mensen denken dat het de compressie is, anderen denken dat hij te weinig lucht krijgt en een scootermonteur dacht dat er een verotte zuiger in zat, maar die is net nieuw. Naar mijn idee kan het de compressie zijn, of te weinig lucht. Maar ook als ik zonder luchtfilter rijd houd hij zo in.

Ik vermoed dat het iets lastigers is, als dat zo is wil ik de brommer eventueel wegbrengen naar een specialist. Weten jullie iemand die echt ''de man'' is in afstellen en aanpassen van schakelbrommers? Graag iedereen noemen, bij voorkeur gewoon brommer-zaken.

Graag jullie mening, alle ideeën zijn welkom!

Groet,

Jan-Jelle Mulder

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: di 21 jun 2011, 22:49
door royvi
Trekt hij geen valse lucht? Bijvoorbeeld bij het membraam afsluiting of de linkerkrukaskeerring?

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: di 21 jun 2011, 22:52
door Jan-Jelle
Nog niet op gecontroleerd, ga ik morgen eens doen, bij membraan zou kunnen, bij krukaskeerring lijkt me sterk, dat is een nieuwe namelijk... maar ik zal t eens nakijken. dat doe je met Deo ofzo, toch?

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:17
door Limburger
Jah gewoon aankicken, en dan deo rondom je carb/spruitstuk, als ie dan ineens raar begint te lopen (hogere toeren etc) dan zit daar ergens het probleem

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:19
door Bart
je rijdt met ori luchtfilter rond?
zie inderdaad dat ie geen valse lucht trekt, daardoor kreeg ik de mijne overlaatst ook niet afgestelt.
Bij mij zat de luchtfilterbuis 3mm schuin, en trok hij dus valse lucht ;)

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: di 21 jun 2011, 23:34
door basDRD
Spoelpoorten zelf uitgefreest? kan dat fout zijn ofzo.. lijkt me sterk dat je dan zulke problemen krijg maar youll never know?

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 17:47
door KREGO
aarding van onsteking nog goed?
bij men drd, wou di eniet vooruit gaan en zen 2 5 en 6
werd altijd erger en erger en opeens was bobijn kapot
nieuwe gehaald en het ging weer

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: vr 24 jun 2011, 23:34
door Jan-Jelle
@Bart, bij je luchtfilter trek je nooit valse lucht aan.

Verder:
Weer lekker bezig geweest. Hij loopt redelijk, zonder luchtfilter. Valse lucht krijgt hij naar mijn idee niet. Ik ga hem volgende week naar Kenny's in Amersfoort brengen, die gaat hem voor mij afstellen. Ik vermoed dat er een grotere carb op moet en een ander luchtfilter, maar dat zie ik dan wel... Eerst gaan ze bij Kenny's maar eens naar kijken en dan hoor ik het wel. Ik ben er inmiddels zelf een beetje klaar mee en wil het nu gewoon goed hebben dus besteed ik het laatste maar even uit.

Tot zover, volgende week meer nieuws!


Jan-Jelle

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: za 25 jun 2011, 11:13
door Ruben'94
Klopt je kan dan inderdaad geen Valse lucht trekken, maar hij krijgt dan wel méér lucht waardoor de afstelling alsnog te arm kan zijn, beetje power-filter idee.

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: za 25 jun 2011, 16:20
door jurjen27
Wat is dat nou voor onzin, Tuurlijk kan je wel valse lucht trekken, als je het niet door je filter haalt is het fals.
De lucht die aangezogen word moet of door een filter of helemaal niets, je kan niet half, want dan kan je hem nooit afstellen.
Kijk eens of je filter niet smerig of nat is, en op hoeveel slagen je luchtschroef staat.

Loopt hij altijd weer hetzelfde stationair, of moet je telkens aan de stationair schroef draaien?

Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: zo 26 jun 2011, 12:47
door Jan-Jelle
jurjen27 schreef:Wat is dat nou voor onzin, Tuurlijk kan je wel valse lucht trekken, als je het niet door je filter haalt is het fals.
De lucht die aangezogen word moet of door een filter of helemaal niets, je kan niet half, want dan kan je hem nooit afstellen.
Kijk eens of je filter niet smerig of nat is, en op hoeveel slagen je luchtschroef staat.

Loopt hij altijd weer hetzelfde stationair, of moet je telkens aan de stationair schroef draaien?

Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Valse lucht is lucht die op plekken binnenkomt waar het niet binnen hoort te komen, het hoort in je carb binnen te komen, dus of je nou met of zonder luchtfilter rijdt, het komt bij je carb binnen en dat hoort. Valse lucht komt op plekken als de pakking tussen blok en membraan of tussen membraan en spruitstuk binnen.
Als je luchtfilterbuis er scheef opzit en daar komt lucht binnen heet dat geen valse lucht, maar gewoon een verkeerd gemonteerde luchtfilterbuis.

Ik heb een nieuw element in me luchtfilter en is niet nat of vies. ook het oude element heb ik teruggezet, maakt allemaal niets uit. Luchtschroef heb ik ook alles al mee geprobeerd.

Ieder blok is anders en het zou goed kunnen dat mijn carb alsnog te klein is. Een grotere carb, 19mm, kan nooit kwaad i.p.v. 17,5. En Jurjen, met wat voor uitlaat rijd jij dan? want dat kan ook flink verschil maken natuurlijk...

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: zo 26 jun 2011, 21:10
door jurjen27
Jan-Jelle schreef:
jurjen27 schreef:Wat is dat nou voor onzin, Tuurlijk kan je wel valse lucht trekken, als je het niet door je filter haalt is het fals.
De lucht die aangezogen word moet of door een filter of helemaal niets, je kan niet half, want dan kan je hem nooit afstellen.
Kijk eens of je filter niet smerig of nat is, en op hoeveel slagen je luchtschroef staat.

Loopt hij altijd weer hetzelfde stationair, of moet je telkens aan de stationair schroef draaien?

Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Valse lucht is lucht die op plekken binnenkomt waar het niet binnen hoort te komen, het hoort in je carb binnen te komen, dus of je nou met of zonder luchtfilter rijdt, het komt bij je carb binnen en dat hoort. Valse lucht komt op plekken als de pakking tussen blok en membraan of tussen membraan en spruitstuk binnen.
Als je luchtfilterbuis er scheef opzit en daar komt lucht binnen heet dat geen valse lucht, maar gewoon een verkeerd gemonteerde luchtfilterbuis.

Ik heb een nieuw element in me luchtfilter en is niet nat of vies. ook het oude element heb ik teruggezet, maakt allemaal niets uit. Luchtschroef heb ik ook alles al mee geprobeerd.

Ieder blok is anders en het zou goed kunnen dat mijn carb alsnog te klein is. Een grotere carb, 19mm, kan nooit kwaad i.p.v. 17,5. En Jurjen, met wat voor uitlaat rijd jij dan? want dat kan ook flink verschil maken natuurlijk...
Hoe kan het dan dat een brommer anders loopt als je een powerfilter monteert, krijg je toch ook meer lucht, is het zelfde als dat je je slang er scheef op monteerd...

Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Daar heb je wel gelijk in maar dan lijkt een 17,5 me ook al wel voldoende maar je kan 19 proberen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=iqqIpQ3eLrc" onclick="window.open(this.href);return false;
loopt lekker alleen de qualiteit van t filmpje is kut

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: zo 26 jun 2011, 22:42
door Boeki
Valse lucht is alle lucht die na de carburateur het circuit nog binnen komt. Extra lucht door een scheef gemonteerde luchtfilterbuis is gewoon ongefilterde lucht. (ook niet goed natuurlijk)

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 13:10
door jurjen27
@ boeki dat bedoelde ik alleen een beetje verkeerd verwoord :oops:

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: di 28 jun 2011, 10:29
door Boeki
Volgens mij bedoelt Jan-Jelle dat ook. ;)

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: di 28 jun 2011, 12:55
door jurjen27
Dan was het een foutje van mij ;)

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: wo 29 jun 2011, 16:59
door EVO
maar het probleem ligt sowieso niet aan een te kleine carb.
met 17.5 en die setup moet die gewoon kunnen lopen.
zie soms op youtube mensen met 80cc rijden en 14 mm, ook niet goed natuurlijk haha, maar t kan wel

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: wo 29 jun 2011, 17:09
door n00n
Zolang de cilinder maar benodigde brandstof krijgt maakt het niet echt uit hoe groot je gasfabriek is.

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: wo 29 jun 2011, 22:05
door jurjen27
Daarom en te groot is ook niet goed

Re: Derbi afstellen, vragen!

Geplaatst: vr 29 jul 2011, 12:09
door JavenDrD
jurjen27 schreef:
jurjen27 schreef: Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Cabr is niet te klein, ik rij met 50cc en Mhr Replica uitlaat op 14 mm en loopt als een malle ;)
Daar heb je wel gelijk in maar dan lijkt een 17,5 me ook al wel voldoende maar je kan 19 proberen ;)
http://www.youtube.com/watch?v=iqqIpQ3eLrc" onclick="window.open(this.href);return false;
loopt lekker alleen de qualiteit van t filmpje is kut
He loopt echt als een malle joh :wave: :emo:

Gewoon wegbrengen klaar, ben je van het gekloot af. Is niet meer leuk als het niet wilt lukken.