Zwaar verzopen brommer ofzo?

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
NoahFlemx
Derbi fan
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track

Zwaar verzopen brommer ofzo?

Ongelezen bericht door NoahFlemx »

Hey ik heb een probleempje. Ik heb gisteren een grotere carburateur op mijn beta rr 50 track 2021 gezet, er zat een dellorto 16mm op en die nieuwe is een dellorto phbg rs 19mm. Gisteren en vanmiddag werkte de brommer nog, wel slecht afgesteld want hij zat er net op. Vandaag wilde ik even rijden en hij startte gewoon gelijk, na 1 minuutje stationair aan te staan valt die uit en daarna startte hij gewoon niet meer.

Uiteindelijk wat hielp wat de bougie schoon maken (die is helemaal doorweekt en zwart). Dan start die gewoon en na zo'n 5 seconden valt die weer uit en is de bougie weer helemaal doorweekt en start ook niet meer, als ik hem weer 5 seconden wil laten werken moet ik de bougie weer schoonmaken anders start hij niet. De bougie vonkt ook gewoon als die niet te nat is. Als ik het weer met de originele carburateur probeer is het hetzelfde. Als ik na het starten gelijk veel gas geef gaat de brommer meteen uit ipv een paar seconden aan blijven. Een hoop kicken zonder bougie erin helpt ook niet en er komt geen benzine uit het bougiegat. Ik heb het membraan er ook afgehaald en die ziet er nog goed uit, komt geen licht doorheen.

Is hij gewoon zo erg verzopen dat er een laag benzine onderin de cilinder ligt waardoor hij gelijk verzuipt? Wat kan ik hier aan doen?
pog
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Zwaar verzopen brommer ofzo?

Ongelezen bericht door pog »

Niet lullig ofzo. Maar het is je al meerdere keren verteld dat je je brommer opnieuw moet afstellen nadat je zon aanpassing hebt gemaakt. Je hebt geluk dat de brommer te rijk liep. Want als die te arm had gelopen had je serieus dure schade kunnen hebben.

Even de how to afstellen doornemen. Waarschijnlijk wat sproeiersetjes bestellen en nieuwe bougie. En als je er dan nog niet uitkomt helpen we je graag verder.
NoahFlemx
Derbi fan

pog schreef: wo 14 mei 2025, 08:40 Niet lullig ofzo. Maar het is je al meerdere keren verteld dat je je brommer opnieuw moet afstellen nadat je zon aanpassing hebt gemaakt. Je hebt geluk dat de brommer te rijk liep. Want als die te arm had gelopen had je serieus dure schade kunnen hebben.

Even de how to afstellen doornemen. Waarschijnlijk wat sproeiersetjes bestellen en nieuwe bougie. En als je er dan nog niet uitkomt helpen we je graag verder.
Ja ik was dus nog net begonnen met afstellen en toen gebeurde dat al. Maar ook mijn oude carburateur die het dus gewoon goed deed heeft dit probleem ook.
pog
Beginnende tuner

Waarschijnlijk omdat de bougie nu vet is geslagen.
NoahFlemx
Derbi fan

pog schreef: wo 14 mei 2025, 14:06 Waarschijnlijk omdat de bougie nu vet is geslagen.
Ik heb er nu een nieuwe bougie in gedaan, de brommer werkt weer alleen hij doet vaker ongeveer bwoaap en zakken de toeren. Ook lijkt het alsof mijn gas blijft hangen, als ik tijdens het rijden mijn gas los laat gaat hij vanzelf nog een beetje door rijden. Als ik gas geef in ze neutraal is dat niet. Ik heb de gasschuif en gaskabel allemaal gecheckt en die werken goed en de gasschuif schiet gewoon terug nadat ik mijn gas los laat. Met sproeier 102 en 75 is dit allebij dus. Stationair loopt hij ook erg onregelmatig/slecht.

De toeren zakken wel een beetje als ik bij het membraan/spruitstuk remreiniger spuit. Valse lucht dus daar ergens, op mijn spruitstuk zie ik niks maar ik weet nooit zeker dan of die goed is. Ik heb er een papieren pakking tussen het carter en membraan, dan het rubbere spruitstuk en goed vast gedraait. Wat is dit?

Update: ik heb goed met remreiniger gespoten en gezocht, ik ben erachter gekomen dat tussen het membraan en spruitstuk valse lucht komt ik voel het zelfs als ik mijn vinger daar tegenaan hou. Ik ga er morgen een pakking tussen doen en kijken of dat helpt.
pog
Beginnende tuner

Valse lucht geeft normaal juist arme symptomen. En hoog touren in starten. Maar als er indd valse lucht is zal een pakking helpen. Ik doe meestal 2 pakkingen. 1 tussen het membraan en het blok. En 1 tussen het spruitstuk en membraan.

Controleer ook even of je spruitstuk nog heel is. En geen scheuren heeft ofzo 👍🏻. Ik zou eerst zorgen dat de brommer naar behoren loopt met je oude carb voordat je gaat kloten met je nieuwe.
NoahFlemx
Derbi fan

pog schreef: do 15 mei 2025, 08:10 Valse lucht geeft normaal juist arme symptomen. En hoog touren in starten. Maar als er indd valse lucht is zal een pakking helpen. Ik doe meestal 2 pakkingen. 1 tussen het membraan en het blok. En 1 tussen het spruitstuk en membraan.

Controleer ook even of je spruitstuk nog heel is. En geen scheuren heeft ofzo 👍🏻. Ik zou eerst zorgen dat de brommer naar behoren loopt met je oude carb voordat je gaat kloten met je nieuwe.
Ik heb er een extra pakking tussen gedaan, toen zat er alsnog valse lucht daar. Toen heb ik maar met extra pakkingen het originele membraan er ook gezet en ik kan met remreiniger nu nergens valse lucht vinden. Wel raar is dat ik nu sproeier 110 heb en mijn bougie is nog redelijk wit/lichte crème kleur. Met een kleinere sproeier zag de bougie er ook zo uit maar reed hij wel een stuk slechter. Moet ik dan een nog grotere sproeier? Aangezien 110 als best groot is voor standaard setup met alleen een snelle uitlaat en 19mm carburateur.
Plaats reactie