Paar vragen over inlaat upgrades

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Gebruikersavatar
NoahFlemx
Derbi fan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 29 mar 2024, 20:59
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track

Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door NoahFlemx »

Hallo brommerfanaten, ik zit eraan te denken om wat upgrades te doen aan mijn inlaat. Ik heb meerdere vragen maar ik probeer het kort te houden.
Ik heb een beta rr 50 track 2021, verder helemaal standaard behalve een platek 50/70 uitlaat (is een hoogtoerige uitlaat powerband tussen 8K-14K toeren) en ontgrensde cdi. Standaard carb is 16mm dellorto.

Ik wil wel dan een grotere carb, wat is een goede maat, 19mm, 21mm? En dan wil ik liever mijn originele luchtfilter daarop gebruiken omdat een powerfilter een stuk meer aandacht trekt. Maar kan dat wel kwa of het wel genoeg lucht kan trekken? Ik twijfel tussen een dellorto of polini carb. welke is beter? Als ik een dellorto kies past die perfect op mijn originele luchtfilter (als het met een ander spruitstuk ook goed uitkomt kwa lengte), met een polini moet ik wel een powerfilter omdat die groter is.

Ik wil dan gelijk een nieuw membraan, spruitstuk en carb erop doen. Een malossi vl6 membraan lijkt me wel goed? Ik zag dat er ook een vl17 is, welke is beter? En wat is zo'n ophogingsplaat voor tussen het spruitstuk precies? En kan ik een spruitstuk gewoon met een normale inbus vastzetten of heb ik daar ook een momentsleutel voor nodig?

En hoe zit het met een schuin spruitstuk, ik zie dat ze allemaal schuin staan, maar werkt de carb dan nog wel als die best schuin omhoog staat?
Kan iemand mij verder helpen met een keuze maken, ik heb zelf niet super veel verstand van brommers namelijk.

Dit zijn de onderdelen die mij wel interessant lijken:
Spruitstuk: https://www.k-parts.nl/spruitstuk-polin ... lorto-phbg
Membraan: https://www.k-parts.nl/membraan-malossi ... arelli-am6
Dellorto carb: https://www.k-parts.nl/carburateur-dell ... nniversary
Polini carb: https://www.k-parts.nl/carburateur-poli ... kabelchoke
JulianDRD
Derbi fan
Berichten: 56
Lid geworden op: di 23 jul 2024, 14:32
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2013
Locatie: Breda

Re: Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door JulianDRD »

19mm of 21mm kan allebei heb zelf geen ervaring met welke beter is voor 50cc. Ik zou voor de Dellorto gaan dat is een prima carburateur. Spruitstuk en membraan zien er prima uit weet alleen niet hoeveel verschil dit membraan gaat maken met je standaard membraan. Ophogingsplaatje heb je niet nodig. Momentsleutel heb je ook niet nodig maar draai ze wel kruislinks aan, misschien heb je wel nieuwe membraan pakkingen nodig (je kan zo ook hergebruiken als je voorzichtig doet maar dan wel ff checken op valse lucht voor de zekerheid). Carb werkt nog als hij schuin staat tenzij hij echt heeeeel erg schuin staat.
Gebruikersavatar
NoahFlemx
Derbi fan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 29 mar 2024, 20:59
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track

Re: Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door NoahFlemx »

JulianDRD schreef: wo 23 apr 2025, 17:46 19mm of 21mm kan allebei heb zelf geen ervaring met welke beter is voor 50cc. Ik zou voor de Dellorto gaan dat is een prima carburateur. Spruitstuk en membraan zien er prima uit weet alleen niet hoeveel verschil dit membraan gaat maken met je standaard membraan. Ophogingsplaatje heb je niet nodig. Momentsleutel heb je ook niet nodig maar draai ze wel kruislinks aan, misschien heb je wel nieuwe membraan pakkingen nodig (je kan zo ook hergebruiken als je voorzichtig doet maar dan wel ff checken op valse lucht voor de zekerheid). Carb werkt nog als hij schuin staat tenzij hij echt heeeeel erg schuin staat.
Dit membraan is van Carbon dus als het afbreekt is er geen schade en dan heb ik een iets snellere gasreactie omdat carbon lichter is las ik online.

Een membraan pakking komt toch met een nieuw membraan? En kan ik anders ook een vloeibare pakking daarvoor kopen?
pog
Beginnende tuner
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door pog »

Voor dat geld kun je ook n airsal 70cc halen👍🏻

Membraan komt waarschijnlijk zonder pakking. En nee daar geen vloeibare pakking.

Met een stad 50cc zal k niet hoger gaan dan 19mm
pog
Beginnende tuner
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door pog »

Of een leuke binnenrotor ontsteking. Dat is veel meer merkbaar dan 3mm carb verschil.
Gebruikersavatar
NoahFlemx
Derbi fan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 29 mar 2024, 20:59
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track

Re: Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door NoahFlemx »

pog schreef: wo 23 apr 2025, 18:27 Voor dat geld kun je ook n airsal 70cc halen👍🏻

Membraan komt waarschijnlijk zonder pakking. En nee daar geen vloeibare pakking.

Met een stad 50cc zal k niet hoger gaan dan 19mm
Als ik 70cc neem moet ik ook wel een grotere carb en dat is een beetje buiten mijn skillset😅

En is mijn originele luchtfilter trouwens genoeg voor die upgrade?

En wat is dat ontsteking ding precies?
pog
Beginnende tuner
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door pog »

Ik denk dat je met een 70cc & 16mm veel meer koppel en gas reactie hebt dan met een 50cc & 19mm.

Orginele luchtfilter is gewoon voldoende. Maar ik weet niet of het past zonder aanpassingen.

Binnenrotor ontsteking vind ik een erg leuke upgrade. Zorgt ervoor dat je vliegwiel lichter is en minder massa moet bewegen. Je verliest topsnelheid bij volle touren. Maar je komt sneller op touren en hebt betere gas reactie
Gebruikersavatar
NoahFlemx
Derbi fan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 29 mar 2024, 20:59
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track

Re: Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door NoahFlemx »

pog schreef: wo 23 apr 2025, 18:50 Ik denk dat je met een 70cc & 16mm veel meer koppel en gas reactie hebt dan met een 50cc & 19mm.

Orginele luchtfilter is gewoon voldoende. Maar ik weet niet of het past zonder aanpassingen.

Binnenrotor ontsteking vind ik een erg leuke upgrade. Zorgt ervoor dat je vliegwiel lichter is en minder massa moet bewegen. Je verliest topsnelheid bij volle touren. Maar je komt sneller op touren en hebt betere gas reactie
Die 19mm dellorto heeft een 38mm groote voor het luchtfilter en die ik nu heb is ook 38mm. Maar het moet wel op dezelfde plek zitten anders is die te kort om erbij te kunnen.

Die binnenrotor kan ik ooit nog wel kopen ja. Als dat niet heel moeilijk is om te installeren.

Bedankt nog voor de reacties!👍
Gebruikersavatar
NoahFlemx
Derbi fan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 29 mar 2024, 20:59
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track

Re: Paar vragen over inlaat upgrades

Ongelezen bericht door NoahFlemx »

pog schreef: wo 23 apr 2025, 18:50 Ik denk dat je met een 70cc & 16mm veel meer koppel en gas reactie hebt dan met een 50cc & 19mm.

Orginele luchtfilter is gewoon voldoende. Maar ik weet niet of het past zonder aanpassingen.

Binnenrotor ontsteking vind ik een erg leuke upgrade. Zorgt ervoor dat je vliegwiel lichter is en minder massa moet bewegen. Je verliest topsnelheid bij volle touren. Maar je komt sneller op touren en hebt betere gas reactie
Ik zag dit spruitstuk nog (https://www.k-parts.nl/spruitstuk-polin ... -polini-cp), degene die ik eerst stuude staat met een 20 graden hoek en deze 40 graden dus een stuk rechter. Alleen deze is wel voor een 28mm aansluiting en die carb is 25mm, kan deze van 28mm ook? Aangezien het wel rechter staat en het dus waarschijnlijk ook beter op mijn luchfilter uitkomt.

Of is het dan te groot ook als ik die ring goed vast draai?
Plaats reactie