Am6 cilinder zonder nieuwe krukas.

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
bklf.sander
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 08 mei 2024, 07:02
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Am6 cilinder zonder nieuwe krukas.

Ongelezen bericht door bklf.sander »

Hi,

Ik wil een grote cilinder op mijn Beta rr50 track uit 2023 zetten. Ik durf alleen echt niet het blok te splitsen. Mijn vraag is dus wat is de beste cilinder voor standaard krukas (11k km)

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3688
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Am6 cilinder zonder nieuwe krukas.

Ongelezen bericht door 42 »

Wat wil je, snelheid of koppel ?
Hou er ook rekening mee dat als je groter gaat qua cc's je ook een grotere carb en eigenlijk andere uitlaat nodig gaat hebben voor het goeie.
pog
Derbi fan
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Am6 cilinder zonder nieuwe krukas.

Ongelezen bericht door pog »

Airsal zal nog moeten lukken met ori krukas.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Am6 cilinder zonder nieuwe krukas.

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Bij het monteren van een 80cc op een standaardkrukas die al wat km's gelopen heeft, zijn er simpelweg 2 uitkomsten: of het houdt het niet en loopt vrijwel direct verrot, of het houdt het wel maar in alle gevallen zal je cilinder ouder worden dan de krukas. (ervan uitgaande dat je cilinder niet halverwege vastloopt maar gewoon verslijt over een langere periode)

Oftewel: of het loopt nu verrot, of je mag over een tijdje je krukas gaan vervangen omdat deze al op is terwijl de cilinder nog wel goed is. Met een Airsal kun je het echter wel proberen, deze worden meestal toch niet enorm oud :P

Het kan met sommige 'tamme' 70 of 80 cilinders dus wel, maar aanraden doe ik het niet. Vergeet daarnaast niet wat 42 zegt, een grotere cilinder betekent ook grotere carb, uitlaat, sterkere koppeling, andere afstelling, etc.
Plaats reactie