Welke blok olie?

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Xtreme2020
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 03 jul 2023, 21:25
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2020

Welke blok olie?

Ongelezen bericht door Xtreme2020 »

Hey iedereen,

Ik heb dus n derbi senda Xtreme en heb m omgebouwd naar 77cc maar nu vraag ik me dus af, welke blok olie moet erin want met 77 behaal je hogere temperaturen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3660
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke blok olie?

Ongelezen bericht door 42 »

Putoline gp10
Fabian_O
Beginnende Derbi fan
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 jul 2023, 14:37
Vervoersmiddel: Derbi Senda Drd Racing 2007 (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Kymco vp 50 2012

Re: Welke blok olie?

Ongelezen bericht door Fabian_O »

Beste is motul transoil 10w40, bij gp10 heb je soms dat je koppeling vast blijft zitten of slip ie erg.


https://www.motointegrator.nl/producten ... W0lezBHXsa
Timxtreme
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 22 mar 2024, 18:39
Vervoersmiddel: Derbi seda xtreme

Re: Welke blok olie?

Ongelezen bericht door Timxtreme »

Ik dacht dat hij bij 10w40 juist sneller slipte dan bij gp10 omdat gp10 erg dun is?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3660
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke blok olie?

Ongelezen bericht door 42 »

Ik heb zelf nog niet eerder gehoord dat gp10 slipt of plakt dus ik vraag me ook af waar dat op gebaseerd is.
Fabian_O
Beginnende Derbi fan
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 28 jul 2023, 14:37
Vervoersmiddel: Derbi Senda Drd Racing 2007 (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Kymco vp 50 2012

Re: Welke blok olie?

Ongelezen bericht door Fabian_O »

heb van vele mensen gehoord dat ze problemen met die olie hebben maar tis maar wat je zelf wilt
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 217
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Welke blok olie?

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Fabian_O schreef: ma 22 apr 2024, 09:26 Beste is motul transoil 10w40, bij gp10 heb je soms dat je koppeling vast blijft zitten of slip ie erg.


https://www.motointegrator.nl/producten ... W0lezBHXsa
Dat is onzin, 10w40 is prima, maar een ietwat dunnere olie zoals GP10 is vaak net iets lekkerder als je het mij vraagt. Het slippen van een koppeling ontstaat doordat de olie die tussen de koppelingsplaten in zit, te dikkig is waardoor de ruimte tussen de platen te groot blijft en daardoor 'glijden' de platen langs elkaar: slippen. Zodra de olie warmer wordt, wordt deze dunner en kunnen je platen wel goed hun werk doen, en verdwijnt het slippen. Om deze reden zal een koppeling die het einde van zijn leven nadert, wel slippen bij een koud blok en (nog) niet bij een warm blok.

Het verschil zit vooral in het werkvenster van beide oliën: 10w40 heeft bij koude temperaturen een viscositeitsgraad van 10, en bij warme temperaturen een viscositeitsgraad van 40. Omdat dit een groot werkvenster is, zal deze olie het goed doen als je blok nog goed koud is (winter) en ook prima als het warmer wordt (zomer). Maar omdat een kleine derbi versnellingsbak heel snel op temperatuur is, kun je beter een olie kiezen die optimaal zijn werk doet als alles lekker warm is, dan een allround olie die het ten alle tijde prima doet. In dit geval zou ik dus voor GP10 gaan, maar dat is natuurlijk aan de topicstarter zelf. Uit mijn ervaring en die van vele mensen om mij heen bleek GP10 in ieder geval in vrijwel elk scenario net een tandje beter dan de standaard 10w40.
Plaats reactie