nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Ik denk idd dat eventueel versleten plaatjes het probleem niet zal zijn maar kan goed natuurlijk dat die olie al langer in t filter komt omdat ze iets versleten zijn maar verder los staan van het probleem ja.
Soms zijn er meerdere dingen tegelijk aan de hand, zou niet de eerste keer zijn.
En soms heb je ook olie in t filter als plaatjes nog goed zijn blijkbaar, ik heb eerst plaatjes vervangen en toen heel nieuw membraan met nieuwe plaatjes en ik heb ook altijd wel wat olie dus dat snap ik sowieso niet helemaal.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Thanks voor alle reacties, ik denk dat het momenteel aan dat staafje ligt dat is afgebroken en een deeltje dat is blijven zitten in dat gat van mijn carb want kan het al dat mijn membraan is afgesleten want er staan nog maar 500km op de teller dus hij is gewoon nog nieuw eig lol. dus ik moet gwn ff weten wat de naam is van dat deeltje dat ik een neiuwe kan kopen ergens.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Op gasnaalden, sproeiers, vlotters en clipjes na is er helaas weinig beschikbaar aan losse carburateur onderdelen. vrijwel alles wat met de kleine inwendige kanaaltjes van je carb te maken heeft, is niet te verkrijgen. Dus mocht dat 'staafje' echt het euvel zijn, dan zul je waarschijnlijk aan een nieuwe carb moeten. Is er misschien iemand in je omgeving die een soortgelijke carb heeft die je even zou mogen lenen en testen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Grote kans dat iig een groot deel van t probleem aan dat buisje ligt, ben nog aan t uitzoeken wat t precies doet.
Zit er geen garantie meer op trouwens ?
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ik kan de oude uitlaat er terug opzetten dan heb ik mijn garantie terug hahha normaal gezien want nu met deze uitlaat heb ik geen garantie, maar nu heb ik zitten kijken en ik heb een DELL'ORTO PHBN Ø16PS Beta RR 50 2T E5 2021-> carb en ik heb een foto gevonden waar ze de zijkant laten zien en wat mij opviel is dat er in dat gaatje waar ik het over heb ook een stukje goud achtig iets zit dus misschien is hij niet kapot maar dan moet ik gewoon weten waar die moet steken, ik zou een filmpje ergens moeten vinden waar iemand die een beta uit 2023 de carb eruit haalt of terug insteekt
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Hier is dat goed te zien idd..er zit een koperkleurig iets in, maar t lijkt niet of daar een heel staafje in zit...raar.. https://www.ebay.com/itm/145302160065
Ik heb dan werkelijk geen idee wat dat staafje doet of waar het hoort.

Jammer dat de Beta rijders niet kunnen helpen..of t niet lezen ofzo.
Je zou brutaal kunnen zijn en 1 van de Betarijders een pb sturen, misschien dat ze het staafje wel herkennen.
Deze bijv rijdt ook een nieuwe Beta en is met de carb bezig geweest https://www.derbi-forum.nl/memberlist.p ... le&u=11554

Zou je een scherpere foto van het buisje kunnen maken ?
Het irriteert me zwaar dat ik er niks over vinden kan op internet.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ja ik zal er een scherpe foto van maken en ook ff filmen waar het vandaan komt en waaraan het verbonden is, thanks voor alle moeite. Ben nu effe niet thuis maar ik doe het direct als ik thuis ben. Ik heb ook ff een berichtje gestuurd naar de persoon die die beta sproeier had vervangen dus je me hebt doorgestuurd.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Oke dus ik heb effe filmpje gemaakt voor de duidelijkhied. Maar het ding is ik heb mijn orignele uitlaat er nu opgezet en hij rijd ook gewoon slecht, even slecht als met de voca. En dit ligt niet aan de hoofdsproeier want ik heb er een toertje mee gereden na het vervangen van de sproeier en hij reed echt goed. Maar als ik nu dus met die sproeier een toertje rijd dan gaat die gewoon slecht en doet die moeilijk na de 3de vernelling maar hij haalt wel ongeveer de 40 km/h en als ik dan vertraag en ik schakel naar beneden en ik laat mijn koppeling los en probeer gas te geven maakt die een soort afgaand geluid en zit er geen kracht meer achter mijn gashendel dus ik ben wel zwaar aan het twijfelen om niet gewoon naar een garage te gaan en het door hun te laten oplossen want het is echt irritant aan het worden ahah, hier is de link: https://www.youtube.com/watch?v=z_q8-ioyjQM
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Aha, dit zegt me wel iets ja, dat zal zijn om de milieunormen te halen denk ik, zo zijn er systemen die vanuit de uitlaat weer wat uitlaatgassen terug de cilinder in gooien met een slangetje via de carb zodat het nogmaals en dus beter verbrand wordt met minder vervuilende reststoffen.
Het zit bij jou wat anders, ken dat zwarte ding niet maar zoiets zal het zijn, ik zal morgen nog es verder zoeken of ik iets over dat zwarte ronde ding kan vinden, moet wel lukken met een exploded view van je brommer denk ik.

ik wilde nog vragen waar je woont, misschien iemand van hier die in de buurt woont en mee kan kijken maar ik denk dat je over de grens zit zo te horen.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ja hhahhaha ik zit in het midden van belgie dus zal moeilijk worden, maar dat is wel zeker mogelijk wat je zegt ik zal morgen ook nog effe verder kijken naar of er iets te vinden is erg bedankt! als je nog een filmpje nodig hebt ofzo dan kan ik dat wel ff maken
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Buisje is idd van zo'n systeem, ik zie op pagina 15 iets staan met AIS valve en dat is idd voor milieunormengezeur https://www.beta-motoren.nl/media/downl ... _Parts.pdf
Ik vermoed dat die in dat zwarte ding zit, kan dat zwarte ding zelf niet terugvinden gek genoeg, geen idee ook of dat iets is van 2023 modellen, de exploded view is tot 2022.

Dus waar dat buisje dan precies wel of niet in hoort te zitten geen idee.. :/
Ik vermoed dat ie misschien niet in 1 vd gaatjes hoort maar gewoon zo op de inlaat vd carb uitkomt.
Linkse gaatje is volgens mij voor de luchtaanvoer voor de luchtstelschroef, dan is er ook nog 1 die zorgt dat de druk boven de sproeier gelijk is als de druk bovenin de vlotterkamer..ofzo :shifty: maar geen idee welke dat is.
Of hij zou op het middelste gaatje moeten maar dat lijkt me niet aan de positie te zien.
Ik zou kijken of dat hele systeem er niet uit gegooid kan worden eigenlijk, de motor vindt die al eerder verbrandde gassen helemaal niet lekker en t milieu zoekt t maar uit :roll: :lol:
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ja dus eigenlijk ligt mijn probleem wrs niet aan dat buisje haha, ik zal wel wat verder zoeken ofzo of naar een garage gaan ermee ik denk dat het mss aan de gasnaald ofz zal liggen want hij rijd wel beetje vreemd. thanks voor het allemaal op te zoeken enzo je hebt me al veel geholpen!
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ivm het mileunormen halen -> Elk merk doet het op hun eigen manier.

1. Je hebt er die idd wat van de uitlaatgassen mee terug in de aanzuig van de motor sturen en zo onverbrande restgassen verbranden.
2. Bij andere systemen (oa Sherco) is het zo dat een systeem ervoor zorgt dat er verse lucht vanuit de airbox mee in de uitlaat terecht komt. Daarmee 'verdunnen' ze de uitlaatgassen met de toegevoegde lucht en halen ze de milieunorm aan het uiteinde van de uitlaat.
3. Nog andere merken sturen ook verse lucht mee in de uitlaat maar daar is het de bedoeling dat die verse lucht de onverbrande brandstof in de uitlaat nog eens laten opbranden.

Je kan stellen dat hoe dichter tegen de uitlaatpoort die extra aanvoer zit hoe meer je aan systeem 3 moet denken en hoe verder er van af gaat het eerder over systeem 2.

Meestal gebeurt dat extra aansturen bij het sluiten van je gasschuif of wordt het electronisch aangestuurd. Al je denkt dat je probleem eventueel daar zit kan je het systeem 'afdoppen' aan zowel uitlaat als de aanzuig in je airbox om te weten of het daar aan kan liggen dat je motor niet goed werkt.

Succes!
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ik heb heb terug helemaal standaard gezet, oude sproeier erin en oude uitlaat erop… niks leek te werken dus dan heb ik het maar zo moeten doen. Ik denk dat mijn tuning verhaal hier ff stopt want ik heb mijn brommer wel dagelijks nodig eig dus ik heb liever dat hij dan werkt eig :/ wel jammer maar bedankt voor alle hulp, het staafje had dus wel degelijk niks te betekenen en het steekt gewoon in mijn carb te chillen en mijn brommer loopt gwn doen dus lag niet daaraan. Jullie zullen wrs nogwel van mijn horen als ik terug ga beginnen met opvoeren ;)
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Yow, Ik ben terug en kheb de voca er terug opgezet en een doosje sproeiers gekocht van maat 90-108 en kheb die van 108 erin gestoken en nu rijd hij perfecttt top speed is 64 ofzo en ik ga ook nog een tandje vanvoor bij steken dus een 12 voortandwiel :)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Mooi..maar je hebt wel ergens valse lucht dan wss, 108 is best groot..maar misschien komt dat door dat domme buisje, geen idee.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Hoezo valse lucht, wat is dat precies en is dat erg? en hoe kan ik het dan oplossen of checken ofzoo?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Dan komt er ergens lucht bij die dus niet via het luchtfilter binnen komt, waardoor je meer lucht hebt dan normaal en daardoor een grotere sproeier nodig hebt dan gemiddeld.
Ongefilterde lucht kan in principe op de lange duur slecht zijn, extra slijtage geven en t is lasig afstellen.

Checken kan door met deo of remreiniger te spuiten, zoek ff een filmpje dan weet je precies waar en hoe.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ik heb overall deo gespoten maar hij veranderde niet echt in touren toen ik ergens spoot dus ik denk niet dat er ergens valse lucht binnen komt? Ik denk dat ik effe er gewoon zo mee ga rijden en zien wat er gebeurd, of kan dat echt kwaad als ik er nu mee ga rijden?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Denk t nie, gewoon proberen, sproeier zal niet snel te klein zijn iig.
Zou nog wel een keer de bougiekleur checken.
Plaats reactie