Beta rr50

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nee, remmen met koppeling in is geen extra slijtage.

Met tussengas maak je meer toeren met je cilinder, als je dan terugschakelt, en je maakt meer toeren door jlde andere versnellingsverhousing, dan gaat de motor niet spontaan harde draaien, maar remt die juist een klein beetje af doordat je al meer toeren had.
Door de meer toeren die je dan maakt kom je eigenlijk dichter bij het nieuwe toerental dat je gaat rijden.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ghost schreef: za 22 apr 2023, 19:50
Kata 2.0 schreef: za 22 apr 2023, 15:17 Ik schakel meestal terug en rem tegelijkertijd nog bij als het nodig is. Probleem is wel dat je bij te fél terugschakelen je een 2-takt heel hoog in toeren kan jagen maar doordat je geen gas geeft er amper nog mengsel (dus ook geen smerende 2-takt olie) aankomt in je blok.
Dus: Terugschakelen mag maar dan eerder om ietwat te vertragen, als je hem hoog in toeren gaat jagen kan je beter gewoon remmen tot het toerental zo ver gezakt is dat je veilig kan terugschakelen.

Is enkel mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Maar hoe zit dat dan met tussengas? Gaat je daardoor juist niet te hoog in de toeren zitten als je terugschakelt?
Als je teveel tussengas geeft wel, maar als je zoveel tussengas aan het geven bent doe je iets verkeerd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Ja, ik geef idd maar net een een dotje tussengas, je moet em niet helemaal tot in de 11k laten gaan, lol.
Het is een beetje aanvoelen ook, dat leer je vanzelf.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: zo 23 apr 2023, 16:17 Ja, ik geef idd maar net een een dotje tussengas, je moet em niet helemaal tot in de 11k laten gaan, lol.
Het is een beetje aanvoelen ook, dat leer je vanzelf.
Maar wanneer geef je dan die tussengas? Als je je koppeling indrukt of hebt ingedrukt? Want ik heb altijd geleerd "gas los als je de koppeling indrukt" of maakt dat niet uit als het maar een klein tikje gas is?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Met koppeling in, net voor het moment dat ik terugschakel, ik rem en knijp koppeling in, dotje gas en terugschakelen.
Als ik zo van zn 6 naar 1 gaat doe ik dat dus in stappen terwijl ik de hele tijd rem en koppeling in heb en zeker met zn 1 wacht ik tot ik maar 15 ga ofzo.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Eigenlijk is het wat inschatten, je geeft gas totdat je motortoerental min of meer op het peil is dat die zou zijn met die snelheid en de gekozen versnelling. Je kan het motortoerental dan ook nog beïnvloeden door de koppeling zachtjes los te laten tot je voelt dat die 'aangrijpt'.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: zo 23 apr 2023, 21:00 Met koppeling in, net voor het moment dat ik terugschakel, ik rem en knijp koppeling in, dotje gas en terugschakelen.
Als ik zo van zn 6 naar 1 gaat doe ik dat dus in stappen terwijl ik de hele tijd rem en koppeling in heb en zeker met zn 1 wacht ik tot ik maar 15 ga ofzo.
Ah oke bedankt. Heb je trouwens ook ervaring met het omkeuren van brommers? Want ik heb een beetje rondgekeken maar kon niet echt een duidelijk antwoord vinden. Want ik weet dat de beta ook als een 125cc wordt verkocht maar betekent dat dat je de 50cc mag omkeuren?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Zelf geen ervaring mee maar ik denk dat het gewoon moet kunnen idd.
Van de rs4 50 rijdt ook een 125 model rond die nagenoeg hetzelfde is als de 50.
Maar aan welke keuringseisen hij precies moet voldoen weet ik niet.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: di 25 apr 2023, 17:18 Zelf geen ervaring mee maar ik denk dat het gewoon moet kunnen idd.
Van de rs4 50 rijdt ook een 125 model rond die nagenoeg hetzelfde is als de 50.
Maar aan welke keuringseisen hij precies moet voldoen weet ik niet.
Dus dan zou eventueel een 90cc ook legaal zijn? Zolang hij gekeurd is als een motor toch?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Alles boven de 50cc denk ik..maar goed ; zeker weten doe ik t niet, er zijn soms rare regels hier.
Maar ik meen me te herinneren dat er mensen zijn die hun ( van Veen ) Kreidler van vroeger als motor hebben laten keuren en dat zijn standaard nou niet echt motoren dus het moet mogelijk zijn.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

Ik heb een aantal brommerzaken gevraagd hoe hun dat doen met het begrenzen van 2takt brommers. 1 van die zaken zei tegen mij dat ze de brommers niet doormiddel van een toerenbegrenzer begrenzen, maar dus door middel van een snelheidsbegrenzer ofzo. wat ik gek vind is dat alle andere zaken zeiden of dat het niet verantwoord kan of dat alleen een toerenbegrenzer kan. Is dat een beetje te vertrouwen of hoe zit dat? En is het daarom verantwoord om een toerenbegrenzer te verwijderen?
En werken die afstandsbedieningen een beetje of moet je echt 3x klikken voordat er iets gebeurt met die begrenzers daarvan?
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

En wat is een beetje het minimale en maximale aantal toeren dat je moet behouden met een 2takt om het blok niet te mollen?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Stationair is gemiddeld 1,6k-+ toeren maximaal maakt niet heel veel uit. Als je je powerband maar een beetje kan benutten zou ik zeggen. Anders kom je met een 50cc niet echt vooruit
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: di 25 apr 2023, 21:18 Alles boven de 50cc denk ik..maar goed ; zeker weten doe ik t niet, er zijn soms rare regels hier.
Maar ik meen me te herinneren dat er mensen zijn die hun ( van Veen ) Kreidler van vroeger als motor hebben laten keuren en dat zijn standaard nou niet echt motoren dus het moet mogelijk zijn.
Ik heb even gepraat met die gasten van begrenzer.nl en hun zeiden dat er geen limiet was van verschil tussen onbegrensd en begrensd? Dat klinkt naar mijn mening niet helemaal logisch of wel?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Dat klinkt wel erg wazig..wat bedoelen ze daar mee ?
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: zo 07 mei 2023, 23:44 Dat klinkt wel erg wazig..wat bedoelen ze daar mee ?
Ja ik weet niet. Ik vroeg gewoon of er een limiet van snelheid was en hun zeiden dat er geen was. Maar in dat geval zat ik te denken aan van 85 a 90 onbegrensd en dan begrensd 45/50. Maar anders zou ik ook voor onbegrensd rond de 65 kunnen gaan. Ik had dus de begrenzer van begrenzer.nl gezien. Maar ook femon parts stuurde mij door naar een begrenzer: https://www.beta-motoren.nl/pages/baker ... r-1907.php
Maar ik weet nu dus niet echt welke ik zou kiezen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Die heb ik ook, die zou idd ook op km/h moeten begrenzen ipv op toeren..maar dat is niet zo, niet bij het model wat ik heb iig, alleen de toeren zijn te begrenzen, volgens mij is er wel een versie van die op km/h begrenst maar die is veel duurder dacht ik.
Wel heeft hij veel verschillende mogelijkheden om de juiste instelling te vinden.

Zelfde als deze, alleen deze is met morsecode..en dat verhaal wat erbij staat over km/h begrenzen is bullshit https://allesvoorscooters.nl/toerenbegr ... XQEALw_wcB
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Zit nog even terug te lezen maar je hebt een model na 2018 toch, met zo'n nieuwe cdi ?
Durf niet te zeggen dat die begrenzer daar ook mee werkt.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: do 11 mei 2023, 18:35 Zit nog even terug te lezen maar je hebt een model na 2018 toch, met zo'n nieuwe cdi ?
Durf niet te zeggen dat die begrenzer daar ook mee werkt.
Heb je het over de begrenzer van de link? Want dan doe ik gewoon die van de begrenzer.nl.

Maar als je zelf dingen toevoegd aan de brommer dan vervalt de garantie als het goed is. Weet jij of ze tijdens een onderhoudsbeurt letten op hoe hard hij loopt of dat je er zelf een begrenzer hebt in gepropt? Want als je bijvoorbeeld een andere niet officiele uit erondergooit is dat natuurlijk wat anders en zien ze dat gelijk.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Geen idee, verschilt per brommerboer denk ik, maar andere uitlaat zien ze idd gelijk.
En als er dan later een mankement is gaan ze daar vast over zeuren ja.
Plaats reactie