kvs verbruik en grote sproeier
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
kvs verbruik en grote sproeier
Hallo forumleden,
Een tijdje geleden heb ik de zuiger in mijn brommer vervangen omdat deze bij de vorige eigenaar een warmloper heeft gehad, sinds dat ik die vervangen heb (met nieuwe pakkingen en kopring) blijft er steeds een beetje koelvloeistof verbruikt worden, de ene keer wat meer en de andere wat minder. Verder heb ik met deze nieuwe zuiger er een grotere hoofdsproeier in moeten doen, er zat eerst 94 in maar die was te klein dus nu zit er 100 in die net een klein beetje te rijk staat. Toen ik dit aan een vriend vertelde zei hij dat dit wel erg groot was voor een standaard 50cc.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn voor deze twee problemen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Een tijdje geleden heb ik de zuiger in mijn brommer vervangen omdat deze bij de vorige eigenaar een warmloper heeft gehad, sinds dat ik die vervangen heb (met nieuwe pakkingen en kopring) blijft er steeds een beetje koelvloeistof verbruikt worden, de ene keer wat meer en de andere wat minder. Verder heb ik met deze nieuwe zuiger er een grotere hoofdsproeier in moeten doen, er zat eerst 94 in maar die was te klein dus nu zit er 100 in die net een klein beetje te rijk staat. Toen ik dit aan een vriend vertelde zei hij dat dit wel erg groot was voor een standaard 50cc.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn voor deze twee problemen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4183
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Heb je de cilinderkop kruislings op juiste moment vastgedraaid ?
Een 100 is vrij groot maar niet spectaculair, meestal zit het rond de 93 met onbegrensde ori setup, je zal misschien ergens wat valse lucht hebben.
Een 100 is vrij groot maar niet spectaculair, meestal zit het rond de 93 met onbegrensde ori setup, je zal misschien ergens wat valse lucht hebben.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
ja, ik heb de kop kruislings aangedraaid met elke keer 5nm meer tot aan 20nm.
die valse lucht kan ik checken met remreiniger toch?
die valse lucht kan ik checken met remreiniger toch?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4183
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: kvs verbruik en grote sproeier
deo werkt ook.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4183
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: kvs verbruik en grote sproeier
is het een cilinder met binnenkop ?
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
deze heeft inderdaad een binnenkop, ik heb dat ringetje wat daar op zit ook al vervangen toen ik de zuiger ging vervangen
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4183
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: kvs verbruik en grote sproeier
geen idee of dat bij de jouwe ook is en of het veel uitmaakt maar ik lees bij de mijne dat binnenkop op 20 vast moet maar buitenkop op 10
Head retainer M6x10 5 8-10 Nm (5.90-7.38 lbf
ft)
-
3 Head nut retainer M7 4 19-22 Nm (14.01-16.23
https://www.vespaforum.com/manuals/Apri ... Manual.pdf
Head retainer M6x10 5 8-10 Nm (5.90-7.38 lbf
ft)
-
3 Head nut retainer M7 4 19-22 Nm (14.01-16.23
https://www.vespaforum.com/manuals/Apri ... Manual.pdf
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
dat is idd ook wat ik gebruikt heb om die van mij vast te zetten
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
maar wat ik dus het gekke vind is dat hij voor een tijdje heeft gereden zonder dat hij koelvloeistof gebruikte en ik het deze of vorige week pas weer merkte
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Ik heb net even gechekt op valse lucht en ik ben er achter gekomen dat m'n luchtbuis niet goed meer aansluit op m'n luchtfilter, ik neem aan dat dit dan ervoor zorgde dat ie een grotere sproeier nodig had?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4183
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Zou zomaar kunnen.
En de kvs weet ik zo niet, als je geen witte rook hebt zit t miss in de radiator of slangen zelf.
Miss keerring waterpomp.
Is het gaatje onder de pomp droog ?
En de kvs weet ik zo niet, als je geen witte rook hebt zit t miss in de radiator of slangen zelf.
Miss keerring waterpomp.
Is het gaatje onder de pomp droog ?
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Vgm heeft ie wel redelijk wat witte rook, het zou mogelijk ook nog wel een beetje blauw kunnen zijn maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Ik heb net gekeken en ik zie inderdaad een druppeltje kvs zitten, alleen weet ik niet of dit er nog zit van toen ik voor het laatst m kvs leeg had laten lopen, maar dat is wss niet t enige plekje waar het lekt, want als ik hem start dan ruik je het ook wel
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4183
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Genoeg werk te doen dus..
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Zekers, hoe moeilijk is dat om te fixen, k had net ff wat opgezocht en het kunnen dus de keringen zijn van die waterpomp alleen ik kan nergens een tutorial of iets vinden van hoe je die moet reviseren, en waar zou het dan in m'n cil kunnen komen? Zou het ook bij enige kans kunnen zijn dat er via m'n krukaskeringen kvs het carter in komt?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4183
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Als je witte rook hebt zal het bij de cilinder zitten, via waterpomp of krukaskeerring kan t niet in carter komen, alleen bij je blok(olie).
Wel kan er blokolie via een lekke krukaskeerring in je carter maar dan is de rook blauwig en verklaart het kvs verbruik of zoete geur niet.
Wel kan er blokolie via een lekke krukaskeerring in je carter maar dan is de rook blauwig en verklaart het kvs verbruik of zoete geur niet.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Hmm, jij zegt hier zoete geur alleen bij mij ruikt het een beetje alsof er al een aantal maanden iets ligt te rotten. ik vind het ook zo raar dat het blijft terugkomen, ik heb al meerdere malen mijn kop en voetpakking vervangen toen ik m'n cil open had allen iedere keer in het begin is het niet maar dan na een tijdje gaat ie weer roken. Ook is iedere keer m'n bougiedraad een beetje nattig
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4183
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: kvs verbruik en grote sproeier
De kvs is al eens volledig ververst ?
-
- Schakelrijder
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
- Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Ja, alle drie de keren dat ik mijn cil open gehaald heb, en met vullen gewoon g12+ (die roze) en dan vullen totdat t bij m'n kop eruit kwam en dan de slangen eraan zetten en verder vullen
Re: kvs verbruik en grote sproeier
Als ik het zowat goed heb begrepen heb je een nieuwe zuiger gemonteerd maar gebruik je voor de rest nog wel de oude onderdelen zoals cylinder en cylinderkop?
Ik weet niet hoe het met dit type motor zit maar heb al voorgehad dat er bij het warmlopen van 1 van mijn motoren (wel een 125CC 2-takter) de kop ietwat krom trekt. Bij het terug monteren van die kop bleef er ook KVS verdwijnen. Uiteindelijk hebben wie die moeten vlakken en nadien waren de problemen opgelost.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij uw motor het probleem is maar is gewoon een extra tip.
Dat krom staan kan je trouwens niet altijd zo op het oog zien, best is met een rechte lat over het vlakke gedeelte gaan en zien of je tussen de lat en kop kan kijken. De minste spleet kan al betekenen en zijn dat die krom staat en dus kan lekken.
Soms kan je al bij demontage van de pakkingen zien of er wat is doorgesluisd aan de hand van een plaatselijke verkleuring tov van de rest van die pakking.
Maar zoals gezegd, weet niet of dit ook zo bij die 50CC (Derbi) blokken is.
Ik weet niet hoe het met dit type motor zit maar heb al voorgehad dat er bij het warmlopen van 1 van mijn motoren (wel een 125CC 2-takter) de kop ietwat krom trekt. Bij het terug monteren van die kop bleef er ook KVS verdwijnen. Uiteindelijk hebben wie die moeten vlakken en nadien waren de problemen opgelost.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij uw motor het probleem is maar is gewoon een extra tip.
Dat krom staan kan je trouwens niet altijd zo op het oog zien, best is met een rechte lat over het vlakke gedeelte gaan en zien of je tussen de lat en kop kan kijken. De minste spleet kan al betekenen en zijn dat die krom staat en dus kan lekken.
Soms kan je al bij demontage van de pakkingen zien of er wat is doorgesluisd aan de hand van een plaatselijke verkleuring tov van de rest van die pakking.
Maar zoals gezegd, weet niet of dit ook zo bij die 50CC (Derbi) blokken is.