Doppler Vortex of Origin?

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

Doppler Vortex of Origin?

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

Hallo,

ik zit dus laatste tijd met mijn senda xtreme 2007 die is vastgelopen. Nu wou ik eerst herbouwen met een 75cc MVT kit maar dit wordt toch niks(ouders vonden het geen top idee).

nu zit ik met het volgende, ik mag alleen maar 50cc cilinders halen(mijn vader ziet op het blote oog of het 50 of meer is, dus een stage6 77cc merkt hij echt wel ookal staat er "49cc" op)

Nu wil ik een snel 50cc cilinder kitje voor MAX 200.
toen kwam ik op het volgende uit:
Doppler Origin 50cc (gietijzer dacht ik) met 2 zuigerveren (140 euro)
Doppler Vortex 50cc (Webwinkel zegt Aluminium) maar toch ook 2 zuigerveren. (180 euro)

Is de Doppler Vortex een goeie, aardig dagelijks gebruik cilinderkitje, en is deze sneller dan origineel Derbi gietijzer?
en de doppler origin, hoe snel zal dat zijn?

ik heb voor de rest alles standaard(carb, uitlaat, etc.)

de vortex leek mij wel wat maar het is mij niet duidelijk hoeveel toeren die max kan maken, hoeveel power er uit valt te halen, etc.
en ik vermoed dat de origin gewoon een vervanger voor ori gietijzer is.

ik heb twv 13-53 de bedoeling is dat ik iets meer topsnelheid kan winnen omdat mijn vorige cilinder maar 10k toeren kon draaien(ongeveer 75 gps topsnelheid)
wellicht met een aluminium cilinder die meer toeren maakt heb ik dan een hogere topsnelheid, kan ik misschien een tandje omlaag aan de voorkant en toch die top behouden van standaard cilinder maar meer trekkracht krijgen.
Jazeker.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Doppler Vortex of Origin?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Van de buitenkant kun je niet zien of het een 50cc Airsal is of een 80cc Airsal :dry: (Cilinder is van de buitenkant precies gelijk).

Maar goed, het laatste wat je zei klopt inderdaad.
Er zit best veel verschil tussen de Doppler Origin en Doppler Vortex. De Vortex is namelijk een aluminium cilinder met een Vertex zuiger met 2 zuigerveren. Dit maakt de Doppler Vortex samen een goede dagelijkste cilinder met best wat vermogen.

De Doppler Origin is een vervanger voor de originele cilinder met iets meer vermogen. De Doppler Vortex is een snellere cilinders met meer vermogen (Ook heb je hierbij de fijne eigenschappen van een aluminium cilinder als pluspunt).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

Re: Doppler Vortex of Origin?

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

Hoe zit dat met slijtage? Hoe lang doe je met zo'n cilindertje. Ik weet dat mijn gietijzeren originele cyl 13k km oud was en de hoonstrepen waren nog zichtbaar. En zou ik de originele oliepomp kunnen gebruiken bij mijn Doppler Vortex?
Jazeker.
Boeiler
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 13 dec 2022, 21:38

Re: Doppler Vortex of Origin?

Ongelezen bericht door Boeiler »

Tsoeterbroek schreef: za 26 sep 2020, 00:22 Hoe zit dat met slijtage? Hoe lang doe je met zo'n cilindertje. Ik weet dat mijn gietijzeren originele cyl 13k km oud was en de hoonstrepen waren nog zichtbaar. En zou ik de originele oliepomp kunnen gebruiken bij mijn Doppler Vortex?
Heb je de setup met de aluminium Doppler uiteindelijk gebouwd? Wat zijn je ervaringen als daily en welke overige componenten heb je gebruikt?
Plaats reactie