Afstellen Carburateur Derbi

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
36
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14 aug 2020, 17:54
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 2007

Afstellen Carburateur Derbi

Ongelezen bericht door 36 »

Hallo mensen,

Ik heb sinds kort n rs 50 uit 2007, met n standaard D50B0 blokkie (Derbi NT dus) en een Giannelli street uitlaat (qua prestaties exact hetzelfde als de conti voor de crossers, dus de street is eigenlijk de conti voor de ‘racers’). Omdat het een Derbi blok betreft leek het mij wel zo’n goed idee om hier ff n acc aan te maken en hier maar gewoon mijn vraag/vragen te stellen.

Om te beginnen heb ik niet zo heel veel motorisch verstand van brommers, en ik zou graag wat meer te weten te komen hierover en hier wat meer skills in krijgen. Ik weet wel de basis van hoe een motor in mekaar zit en werkt, maar het afstellen en sleutelen aan blokken is nieuw gebied voor mij.

Mijn blok is dus uitgerust met n Giannelli en is verder standaard. De brommer loopt prima, doet nergens in zn toeren rare dingen en loopt stationair ook top. Bougie is ook koffiebruin dus ik neem aan dat de brommer goed afgesteld is. De powerband begint bij 7500-8000 rpm en loopt door tot 10000-10500 rpm, en loopt dan met twv 13-52 ongeveer 80-85. Ik heb t idee dat dit met n hoogtoerige Giannelli veel verder kan, ik dacht 12k rpm en toch wel rond de 100 kmh. Maar goed, dit doet ie dus niet, en ik denk dat ie in de carb nog genepen wordt, via het bekende plaatje met de gaatjes dus. Als ik dit plaatje verwijder, dan moet de brommer dus opnieuw afgesteld worden, en daar heb ik dus n vraag over:

Moet de brommer volledig opnieuw afgesteld worden, of alleen de hoofdsproeier aanpassen? Aangezien hij nu al goed loopt zou t miss zo kunnen zijn dat je alleen meer benzine toe hoeft te voegen, aangezien er zonder t plaatje al automatisch meer lucht bij komt? T leek mij losgeschoten dat je nu al een goedlopende basis hebt en dat je op basis daarvan verder afstelt, als t plaatje eruit is, of moet dit echt overnieuw? Stationair loopt ie nu prima, en blijft dit dan ook zo, of moet dit ook opnieuw gebeuren?

Nogmaals ik heb er weinig ervaring mee en twijfel niet om me te corrigeren, en ik zou t erg tof vinden als iemand me hier mee zou willen helpen. Alvast bedankt!
Gvl
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 17:06
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme limited edition 2015

Re: Afstellen Carburateur Derbi

Ongelezen bericht door Gvl »

ik heb laatst ook de carburateur begrenzer er uit gehaald omdat ik een andere uitlaat er op heb gezet. je merkt waarschijnlijk wel verschil als je de begrenzing er uit haalt. volgens mij hoef je alleen de sproeier te vervangen en dan zou het goed moeten zijn. je kunt wel zien aan de bougie en de shoke of de afstelling goed is ook hoor je geluidverschil en kun je kijken hoe die loopt. je hoeft niet aan de luchtschroef enzo te draaien. maar ik ben ook geen monteur. je moet het gewoon effe testen je komt er vanzelf achter.
36
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14 aug 2020, 17:54
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 2007

Re: Afstellen Carburateur Derbi

Ongelezen bericht door 36 »

Top, dankjewel! Ga dan ff experimenteren met sproeiertjes
Plaats reactie