Pagina 1 van 1
2de keer vastloper airsal 88cc
Geplaatst: do 09 apr 2020, 11:45
door ViHa
mijn setup is:
-Airsal Racing Xtrem 45mm krukas
-Airsal 88cc Xtrem cilinder (karters aangepast)
-Top Performances V-Force 3 membraan
-26mm swr carburateur (sproeier 150, olie 3%)
-Metrakit Pro Race uitlaat
-MVT dd ontsteking (3,5mm voor tbp)
-Bougie ngk B10ES
-Polini 5plaats met Malossi veren
Dit is nu al de 2de keer dat ik een vastloper heb 1e keer was na 1km rijden bougie zag er goed uit ,ik heb toen voor zekerheid blok helemaal uiteen hehaald en en alles nagezien, cilinder had niet echt schade piston wel dus die heb ik vervangen. 2 de keer heb ik hem eerst zeer voorzichtig ingereden en en alles leek prima tempratuur zat goed rond de 65-75°C, ... de eerste keer dat ik weer eens doortrok had ik weer een vastloper dit gebeurde +/- 90kmh in 4de. laten afkoelen en de piston kwam weer los. ook deze keer zag bougie er goed uit (miss ietsje te rijk maar dat kan niet de oorzaak zijn).
Weten jullie wat het probleem is?
Re: 2de keer vastloper airsal 88cc
Geplaatst: do 09 apr 2020, 16:55
door garfield
Ontsteking staat wel erg vroeg.
Normaal moet een MVT op bdp vonken en niet er voor.
Zeker als ie nu op 3,5 mm voor bdp staat,dat gaat detoneren namelijk.
Probeer deze eens gewoon op bdp te zetten.
Re: 2de keer vastloper airsal 88cc
Geplaatst: do 09 apr 2020, 17:07
door derbi-ftw
Te rijk is ook niet te goed, klinkt gek maar ook door een (overmatig) rijk mengsel kan je een warmloper krijgen.
Welke zuiger en er ingegaan nadat die de 1ste keer is vastgelopen, cilinder verder totaal geen schade?
Is de koelvloeistof ook ontlucht en gebruik je wellicht een temperatuurmeter?
Als ik heel eerlijk ben, vind ik de Metrakit ProRace uitlaat wel iets knijpen op deze set-up. Of dit een oorzaak is durf ik niet te zeggen.
Wat voor olie gebruik je trouwens, en waarschijnlijk zonder oliepomp (wss een gekke vraag

)
Re: 2de keer vastloper airsal 88cc
Geplaatst: do 09 apr 2020, 19:25
door ViHa
Ik heb het boekje van de ontskeking erbij gehaald, er stond 0.35-0.4mm voor bdt, stomme fout van mij ik had 3.5-4mm verstaan.
Zou dit het probleem kunnen zijn? Zuiger die ik nu heb is zelfde als ik had, (Airsal Xtrem 88cc 50mm). koelvloeistof is ontlucht en ja ik heb en tempratuurmeter. Ik gebruik de metrakit pro race omdat ik momenteel geen andere heb (maar denk niet dat dit veel aan het vermogen doet). Ik gebruik de olie van putoline die met aardbei geur en uiteraard geen oliepomp.
Re: 2de keer vastloper airsal 88cc
Geplaatst: ma 13 apr 2020, 09:43
door bart_rs2
ViHa schreef:Ik heb het boekje van de ontskeking erbij gehaald, er stond 0.35-0.4mm voor bdt, stomme fout van mij ik had 3.5-4mm verstaan.
Zou dit het probleem kunnen zijn? Zuiger die ik nu heb is zelfde als ik had, (Airsal Xtrem 88cc 50mm). koelvloeistof is ontlucht en ja ik heb en tempratuurmeter. Ik gebruik de metrakit pro race omdat ik momenteel geen andere heb (maar denk niet dat dit veel aan het vermogen doet). Ik gebruik de olie van putoline die met aardbei geur en uiteraard geen oliepomp.
Bij een krukas met een slag van 45mm zal je niet dezelfde voorontsteking kunnen gebruiken dan met standaard slag. Heb je daar wel rekening mee gehouden? En putoline met aardbeigeur, dus TT? Dat lijkt mij vrij goedkope olie voor zo'n soort setup.
Re: 2de keer vastloper airsal 88cc
Geplaatst: ma 13 apr 2020, 16:42
door ViHa
bart_rs2 schreef:
Bij een krukas met een slag van 45mm zal je niet dezelfde voorontsteking kunnen gebruiken dan met standaard slag. Heb je daar wel rekening mee gehouden? En putoline met aardbeigeur, dus TT? Dat lijkt mij vrij goedkope olie voor zo'n soort setup.
welke voorontsteking gebruik ik dan dest? 0.3mm
En welke 2t olie raad je dan aan?
Re: 2de keer vastloper airsal 88cc
Geplaatst: di 14 apr 2020, 14:18
door Micha_078
Wat in de instructies staat van de ontsteking staat is een richtlijn, dus ik zou op die voorontsteking beginnen dan kan je hem altijd nog vroeger of later zetten...
Voor je 2takt olie gewoon castrol rs gebruiken, dat is altijd goed

Re: 2de keer vastloper airsal 88cc
Geplaatst: wo 15 apr 2020, 08:01
door bart_rs2
ViHa schreef:bart_rs2 schreef:
Bij een krukas met een slag van 45mm zal je niet dezelfde voorontsteking kunnen gebruiken dan met standaard slag. Heb je daar wel rekening mee gehouden? En putoline met aardbeigeur, dus TT? Dat lijkt mij vrij goedkope olie voor zo'n soort setup.
welke voorontsteking gebruik ik dan dest? 0.3mm
En welke 2t olie raad je dan aan?
Misschien heb je hier wat een voor de voorontsteking
https://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f= ... 06#p346406 dat was zo bij een brk88 wat nagenoeg dezelfde cilinder is als die van jou. Voor tweetakt olie: power rs, a747, motul 800, motul 710, putoline mx5 of iets dergelijks