2de keer vastloper airsal 88cc

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Gebruikersavatar
ViHa
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 22:58
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2012

2de keer vastloper airsal 88cc

Ongelezen bericht door ViHa »

mijn setup is:
-Airsal Racing Xtrem 45mm krukas
-Airsal 88cc Xtrem cilinder (karters aangepast)
-Top Performances V-Force 3 membraan
-26mm swr carburateur (sproeier 150, olie 3%)
-Metrakit Pro Race uitlaat
-MVT dd ontsteking (3,5mm voor tbp)
-Bougie ngk B10ES
-Polini 5plaats met Malossi veren

Dit is nu al de 2de keer dat ik een vastloper heb 1e keer was na 1km rijden bougie zag er goed uit ,ik heb toen voor zekerheid blok helemaal uiteen hehaald en en alles nagezien, cilinder had niet echt schade piston wel dus die heb ik vervangen. 2 de keer heb ik hem eerst zeer voorzichtig ingereden en en alles leek prima tempratuur zat goed rond de 65-75°C, ... de eerste keer dat ik weer eens doortrok had ik weer een vastloper dit gebeurde +/- 90kmh in 4de. laten afkoelen en de piston kwam weer los. ook deze keer zag bougie er goed uit (miss ietsje te rijk maar dat kan niet de oorzaak zijn).

Weten jullie wat het probleem is?
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: 2de keer vastloper airsal 88cc

Ongelezen bericht door garfield »

Ontsteking staat wel erg vroeg.
Normaal moet een MVT op bdp vonken en niet er voor.
Zeker als ie nu op 3,5 mm voor bdp staat,dat gaat detoneren namelijk.
Probeer deze eens gewoon op bdp te zetten.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: 2de keer vastloper airsal 88cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Te rijk is ook niet te goed, klinkt gek maar ook door een (overmatig) rijk mengsel kan je een warmloper krijgen.
Welke zuiger en er ingegaan nadat die de 1ste keer is vastgelopen, cilinder verder totaal geen schade?

Is de koelvloeistof ook ontlucht en gebruik je wellicht een temperatuurmeter?

Als ik heel eerlijk ben, vind ik de Metrakit ProRace uitlaat wel iets knijpen op deze set-up. Of dit een oorzaak is durf ik niet te zeggen.

Wat voor olie gebruik je trouwens, en waarschijnlijk zonder oliepomp (wss een gekke vraag :emo: )
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
ViHa
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 22:58
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2012

Re: 2de keer vastloper airsal 88cc

Ongelezen bericht door ViHa »

Ik heb het boekje van de ontskeking erbij gehaald, er stond 0.35-0.4mm voor bdt, stomme fout van mij ik had 3.5-4mm verstaan.
Zou dit het probleem kunnen zijn? Zuiger die ik nu heb is zelfde als ik had, (Airsal Xtrem 88cc 50mm). koelvloeistof is ontlucht en ja ik heb en tempratuurmeter. Ik gebruik de metrakit pro race omdat ik momenteel geen andere heb (maar denk niet dat dit veel aan het vermogen doet). Ik gebruik de olie van putoline die met aardbei geur en uiteraard geen oliepomp.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: 2de keer vastloper airsal 88cc

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

ViHa schreef:Ik heb het boekje van de ontskeking erbij gehaald, er stond 0.35-0.4mm voor bdt, stomme fout van mij ik had 3.5-4mm verstaan.
Zou dit het probleem kunnen zijn? Zuiger die ik nu heb is zelfde als ik had, (Airsal Xtrem 88cc 50mm). koelvloeistof is ontlucht en ja ik heb en tempratuurmeter. Ik gebruik de metrakit pro race omdat ik momenteel geen andere heb (maar denk niet dat dit veel aan het vermogen doet). Ik gebruik de olie van putoline die met aardbei geur en uiteraard geen oliepomp.
Bij een krukas met een slag van 45mm zal je niet dezelfde voorontsteking kunnen gebruiken dan met standaard slag. Heb je daar wel rekening mee gehouden? En putoline met aardbeigeur, dus TT? Dat lijkt mij vrij goedkope olie voor zo'n soort setup.
Gebruikersavatar
ViHa
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 22:58
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2012

Re: 2de keer vastloper airsal 88cc

Ongelezen bericht door ViHa »

bart_rs2 schreef: Bij een krukas met een slag van 45mm zal je niet dezelfde voorontsteking kunnen gebruiken dan met standaard slag. Heb je daar wel rekening mee gehouden? En putoline met aardbeigeur, dus TT? Dat lijkt mij vrij goedkope olie voor zo'n soort setup.
welke voorontsteking gebruik ik dan dest? 0.3mm
En welke 2t olie raad je dan aan?
Gebruikersavatar
Micha_078
Schakelrijder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 12 dec 2017, 09:59
Vervoersmiddel: Gilera gpr 70 Pro Race '99
Derbi gpr 50 '04 (sold)
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland

Re: 2de keer vastloper airsal 88cc

Ongelezen bericht door Micha_078 »

Wat in de instructies staat van de ontsteking staat is een richtlijn, dus ik zou op die voorontsteking beginnen dan kan je hem altijd nog vroeger of later zetten...

Voor je 2takt olie gewoon castrol rs gebruiken, dat is altijd goed :yawn:
Gilera gpr '99
70 pro race 3
MVT S-Race
28' pwk Sunworld
Vforce 3 Top Performance
HPI ignition

https://www.youtube.com/watch?v=bdHKJ6ET_NQ
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: 2de keer vastloper airsal 88cc

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

ViHa schreef:
bart_rs2 schreef: Bij een krukas met een slag van 45mm zal je niet dezelfde voorontsteking kunnen gebruiken dan met standaard slag. Heb je daar wel rekening mee gehouden? En putoline met aardbeigeur, dus TT? Dat lijkt mij vrij goedkope olie voor zo'n soort setup.
welke voorontsteking gebruik ik dan dest? 0.3mm
En welke 2t olie raad je dan aan?
Misschien heb je hier wat een voor de voorontsteking https://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f= ... 06#p346406 dat was zo bij een brk88 wat nagenoeg dezelfde cilinder is als die van jou. Voor tweetakt olie: power rs, a747, motul 800, motul 710, putoline mx5 of iets dergelijks
Plaats reactie