Pagina 1 van 1

Originele cilinder niet warmer dan 50℃ en "nieuwe" cilinder.

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 11:51
door TygoW050
Beste,

Mijn Senda heeft recentelijk een vastloper gekregen.
Dus nu zit er een nieuwe cilinderkit op, die heb ik besteld bij
Jos Dijkman. Nou staat er op de zuiger een D en op de cilinder ook. Hoe komt dat? Heb ik dan een overmaat zuiger/cilinder gekregen?

Daarnaast wordt mn koelwater niet warmer dan 50℃, en als ik normaal rij(moet nog inrijden) wordt hij soms gewoon 33℃. Dit is gemeten door een temperatuur sensor van koso.
Ik schrok hier een beetje van, aangezien ik eerder dacht richting de 65/75℃. Is dit een beetje normaal? (Ik rij momenteel nog met te grote sproeier voor het inrijden.)


Kan het ook zijn dat het komt omdat het nu niet zo warm is buiten?

Bedankt!
Tygo

Re: Originele cilinder niet warmer dan 50℃ en "nieuwe" cilin

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 12:01
door derbi-ftw
33 graden is angst aanjagend laag.
Heb je een aluminium originele cilinder gekocht? of een goedkopere gietijzeren.?

Heb je de kop moeren goed vast gezet op 13Nm? geen witte rook/kvs wat daalt?
Wat voor koelvoeistof heb je gebruikt btw

Misschien dat die wel iets te rijk staat nu.

Re: Originele cilinder niet warmer dan 50℃ en "nieuwe" cilin

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 12:44
door TygoW050
Echte Derbi cilinder, een nikasil gecoate alu cilinder. Kop moeren zijn goed vast, geen gekke rook o.i.d. koelvloeistof is roze van de action.

Wat trouwens niet vergeten moet worden is dat de cilinder warmer is, maar de sensor meet het koelwater wat kouder is dan de cilinder zelf. (Ik weet alleen niet of 33℃ koelwater goed is...)

Hij staat sowieso te rijk, vind ik persoonlijk veiliger aangezien ik het afstellen wil leren zonder de bougie af te lezen, de bougie methode wordt afgeraden omdat door de olie de bougie vet slaat waardoor hij zwarter lijkt.

Ik heb nu 94 ik denk dat 90 perfect is. Ik wil alleen iets meer kilometers op de cilinder hebben gereden.

Re: Originele cilinder niet warmer dan 50℃ en "nieuwe" cilin

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 13:05
door derbi-ftw
Normaal zou die tijdens het rijden gewoon c.a 50-60 graden moeten zijn.
Een gietijzeren met nicanseal is dan niet een slimme keus geweest, gelukkig heb je dan wel aluminium gekozen.

Wellicht dan toch iets te rijk of de sensor die het iets verkeerd aangeeft. Het komt overigs vaker voor dat de cilinder te heet word.
Denk gewoon een paar honderd km mee rijden, en goed in de gaten houden.

Re: Originele cilinder niet warmer dan 50℃ en "nieuwe" cilin

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 13:27
door TygoW050
Als ik 100/150km heb gereden ga ik hem goed afstellen, dat duurt nog even. Ik hoop dat het aan de afstelling ligt.

Bedankt!

Re: Originele cilinder niet warmer dan 50℃ en "nieuwe" cilin

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 01:48
door TygoW050
Mmmm, temperatuur wordt niet anders...
Het verbaasd me nog steeds en ik heb nu meer dan 600km gereden.
Weet iemand hoe het kan dat mn cilinder niet warm wordt?

En, waarom staat er een D op een "nieuwe" originele cilinder van JosDijkman?

Re: Originele cilinder niet warmer dan 50℃ en "nieuwe" cilin

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 08:46
door derbi-ftw
temperatuur meter niet helemaal correct? al een andere geprobeerd, of een IR temp meter.

Gisteren een (Chinese) koso temperatuur meter geprobeerd, gaf met een koud motorblok 60 graden aan.

Toen een echte Koso temperatuur meter geprobeerd, deze geeft het netjes aan (c.a 24 graden met deze temperatuur en 72 graden warm).

* Loopt te rijk (koelt door de benzine meer af)
* Te koude bougie (NGK B8ES is prima)
* Lekt koelvloeistof in de verbrandingskamer

Ik dacht gisteren ook dat een cilinder veel en veel te heet werd. Na het gemeten te hebben bleek dit maar 72 graden te zijn..

Re: Originele cilinder niet warmer dan 50℃ en "nieuwe" cilin

Geplaatst: wo 04 jul 2018, 12:16
door TygoW050
Ik verdenk mn sensor er niet van, met mijn gpr kan ik de cilinder niet langer dan 4s aanraken en met mijn senda(die niet warm wordt) kan ik de cilinder wel 10s aanraken.

Bougie is goed
Kvs is het ook niet(niveau is niet gedaald/gestegen

Hij loopt een beetje te rijk. In de powerband is het goed maar in normale toeren is het een beetje te rijk.

Oja, de sensor die ik gebruik is een echte Koso.

Bedankt voor uw reactie!