Pagina 1 van 1

Carburateur begrenzen

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 22:59
door D25
Beste leden van het derbi forum

Ik heb laatst een prachtige derbi senda xtreme uit 2003 gekocht, en nu wil ik deze gebruiken om naar school tegaan.
Er is alleen een probleem hij loopt rondt de 90 ( met mij erop) en de rollenbank staat vaak bij school. ik heb gehoord dat je hem kan begrenzen door een plaatje bij de carburateur te plaatsen? Weet iemand waar ik zon plaatje kan halen en of dit veel scheelt?

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 23:20
door Ezasta
Dit zal enkel wat kracht onderin verminderen.
Je kan alleen je snelheid verminderen door een langzamere uitlaat er op te zetten, of door er een prop in te zetten.

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: do 18 sep 2014, 21:57
door D25
ik heb er al een prop inzitten maar hij loopt nog steeds te hard is er nog een andere manier om hem tebegrenzen?

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 14:58
door Ezasta
Grotere prop of andere pijp.
Ik raad een andere pijp aan, want anders rij je onder je powerband. Dan kan je nog beter gaan fietsen.

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 22:14
door D25
wat is een powerband als ik vragen mag? ik hem laatst een carroserie ring ervoor gedaan en deze net zolang uitgeboord totdat ie 75 liep maar toen had ik geen vermogen maar de tandwielverhouding is nog orgineel? ik heb trouwens metrakit uilaat opzitten volgens mij is het een prorace

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: za 20 sep 2014, 01:06
door Ezasta
Een powerband is het toerengebied waarin je het meeste vermogen hebt. Bijvoorbeeld als je wegrij, dan rijd je brommer eerst rustig en dan schiet hij ineens vooruit. Na deze powerband valt het vermogen weer terug. Elk type/model uitlaat heeft zo zijn eigen powerband, omdat deze hierop berekend en gemaakt is.
Al zou je dan een dikke prop in een hoogtoerige uitlaat (Een uitlaat die zijn powerband hoog in de toeren heeft, bijvoorbeeld 9000-12000 RPM) dan zou je prop de toeren van je cilinder al bij de 8000 RPM kunnen stoppen. Je hebt dan totaal geen vermogen meer. SImpelweg omdat de cilinder niet eens in de powerband van de uitlaat komt.

Tandwielverhouding origineel is volgens mij 11-53.

Om te weten wat voor Metrakit uitlaat je precies heb, kan je dat op google zoeken. Een Metrakit Pro Race onder/bovenlangs is een zeer hoogtoerige 70cc uitlaat. Ik heb wel eens gezien dat deze op een standaard cilinder wordt gezet, maar dan loopt de brommer veel te hard voor jou wensen. Ik zou dan zeker een andere uitlaat nemen.
Al wil je een top van 75 hebben, dan zou ik of een standaard uitlaat of een Leovince v6/x-fight monteren. Met tandwielverhouding 12-53, en ontgrenst, rij je zo'n 70 a 80 km/h.

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: ma 22 sep 2014, 18:48
door D25
Maar kan ik deze uitlaat niet compenseren met nog een grotere prop of gaat dit niet werken?

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: vr 26 sep 2014, 14:07
door Ezasta
Dat kan je proberen, maar ik denk dat je dan niet eens in je powerband kom. Je hebt dan helemaal geen vermogen meer

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: za 27 sep 2014, 18:49
door Oreo
Als ik jou was zou ik misschien kijken voor een originele uitlaat en controleren of je twv 11 - 53 hebt. Dan rij je netjes volgens de regels en kan je gerust naar school en kletsen met meneer agent.

Een alternatief zou zijn om een toerenbegrenzer erin te zetten, dan kan je zelf bepalen wanneer je snel wil rijden en wanneer niet. De kans dat je daarmee gepakt wordt is wel aanwezig, vooral als je regelmatig gecontroleerd wordt bij school.

En natuurlijk kan je hem afvoeren tot een gangbare snelheid (60 a 70) en de boete riskeren. Als je 90 gaat ben je iig je brommert kwijt...

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: za 27 sep 2014, 19:01
door Gprfreak
Je bent je brommer bij 90 kilometer niet meteen kwijt. Pas na de 3e keer een wok.

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: za 27 sep 2014, 19:18
door Oreo
Gprfreak schreef:Je bent je brommer bij 90 kilometer niet meteen kwijt. Pas na de 3e keer een wok.
Je hebt helemaal gelijk. Maar D25 wordt echter regelmatig gecontroleerd bij school en zal dus waarschijnlijk zijn brommert binnen relatief korte tijd wel kwijtraken als hij 90 blijft rijden.

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: za 27 sep 2014, 21:05
door Gprfreak
Ja dan heb je inderdaad gelijk dat het niet het verstandigste is 90+ te blazen :lol:

Re: Carburateur begrenzen

Geplaatst: wo 15 okt 2014, 00:41
door Ht-2014
Ik zou wel een plaatje maken achter in je carb, daarbij een prop in de uitlaatmond. Let wel op dat je ook kleiner in sproeier moet gaan.