Pagina 1 van 1

welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: zo 17 nov 2013, 23:48
door arnoud93a
Mede formers,

Na een paar jaar van mijn 70CC Top Performance te hebben genoten wil ik er een andere cilinder opzetten. Ik twijfel alleen tussen polini 80CC (gietijzer) en 80CC Airsal, of misschien weten jullie nog meer geschikte cilinders voor mij?Vertel er even bij waarom ik voor welke cilinder moet kiezen, wil graag lekker wat koppel hebben.

Set-up

80CC polini/airsal/???
19/21 mm Dell'ortoYasuni R2/ Metrakit Thrower
14-53
Doppler edurace (18.000 RPM)
Pro race koppelingsplaten (malossi veren)
Blok is volledig gereviseerd en zou volgens mij alle cilinders moeten kunnen handelen.
Het gaat om het oud type derbi blok.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 11:58
door derbi-ftw
Airsal is hoogtoerig, goede cilinder en goedkoop - Polini, geen ervaring maar is wel stuk duurder.
Met een 80cc zou ik wel de Yasuni R2 nemen met een 21mm dellorto.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 12:09
door arnoud93a
Oke kun je mij ook een aantal argumenten geven waarom ik voor de 80airsal zou moeten kiezen en niet de 80cc polini?
Mvg

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 12:11
door Rat B*stard
De airsal is hoogtoerig en goedkoop.
De polini is kwalitatief (veel)beter maar ook (veel)duurder.
De polini heeft een stuk meer koppel en die zou ik dan ook nemen.
Je kan er gerust een 24mm opzetten.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 12:22
door arnoud93a
Bedankt, en de uitlaat ? Zal dat lopen met die R2?

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 12:25
door derbi-ftw
Jawel, het is in ieder geval beter dan een Metrakit Thrower.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: di 19 nov 2013, 18:48
door Ezasta
Met de airsal 80 heb ik geen ervaring.
Ik rij zelf met een 80cc polini gietijzer.
Heeft veel koppel en de powerband begint vroeg.
De yasuni r2 zal denk ik lekker lopen op de polini cil.
Als je de polini neem zal ik een 21mm nemen.
De 24mm is bij mij overkill
Dingen zijn voor 190-200 te krijgen dus best goedkoop

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: di 19 nov 2013, 18:50
door Rat B*stard
Misschien handig om te zeggen met welke uitlaat je rijd met je ''powerband begint vroeg''.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: di 19 nov 2013, 21:10
door Ezasta
Ik rij hem met een scr hm 50-70 en twv 13-53.
Rijd zon 110 max.
Ik heb geen toerenteller dus het exacte toerental weet ik niet.
Als ik een kruispunt over wil steken komt ie halverwege al in zn powerband.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: di 19 nov 2013, 22:40
door arnoud93a
Allemaal bedankt voor jullie tips....
Ik heb de polini 80cc besteld
Misschien nog tips? Oliepompje behouden? Of afsluiten. .. met de dr70 altijd perfect gewerkt.
Welke sproeier ongeveer met de 19mm (zit nu nog 114 in waar die perfect mee liep met de 70cc dr)
Misschien iemand nog iets waar ik op moet letten met monteren ?
En kwa inrijden? Met de thrower of gwn gelijk met de r2?
Mvg arnoud

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 07:35
door Ezasta
Ik zou voor de zekerheid de oliepomp er maar afhalen.
De sproeiermaat weet ik niet. Ik zou groot genoeg beginnen, 125-130 ofzo
Gewoon die r2 erop, 200-250km inrijden en langzaam je toeren opbouwen.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 09:50
door Rat B*stard
Gietijzer vloeistof gekoeld (LC): Begin met de eerste 100 km niet harder dan 60 te rijden met stoten gas van 5 sec. Van 100 tot 250 km mag je voluit rijden maar geen lange stukken op topsnelheid. Van 250 tot 500 km er op blijven letten dat je niet te lang op topsnelheid rijdt en niemand achterop nemen.
Let bij alle cilinders erop dat je tot de 500km niet te lang op topsnelheid rijdt of iemand achterop neemt. Dit is namelijk de echte boosdoener bij het inrijden van de cilinder.
De oliepomp moet eraf.
Die R2 kan je wel gewoon mee inrijden, rijd namelijk gewoon goed in lage toeren.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 19:57
door lorenzo572
Rat B*stard schreef:
Gietijzer vloeistof gekoeld (LC): Begin met de eerste 100 km niet harder dan 60 te rijden met stoten gas van 5 sec. Van 100 tot 250 km mag je voluit rijden maar geen lange stukken op topsnelheid. Van 250 tot 500 km er op blijven letten dat je niet te lang op topsnelheid rijdt en niemand achterop nemen.
Let bij alle cilinders erop dat je tot de 500km niet te lang op topsnelheid rijdt of iemand achterop neemt. Dit is namelijk de echte boosdoener bij het inrijden van de cilinder.
De oliepomp moet eraf.
Die R2 kan je wel gewoon mee inrijden, rijd namelijk gewoon goed in lage toeren.
Dat moet niet.
Zelf heb ik het wel gedaan, omdat je dan gewoon zeker weet dat je op een goed mengsel rijdt, en als je net een nieuwe cilinder hebt gekocht is dat wel fijn.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: za 23 nov 2013, 16:55
door kristof
lorenzo572 schreef:
Rat B*stard schreef:
Gietijzer vloeistof gekoeld (LC): Begin met de eerste 100 km niet harder dan 60 te rijden met stoten gas van 5 sec. Van 100 tot 250 km mag je voluit rijden maar geen lange stukken op topsnelheid. Van 250 tot 500 km er op blijven letten dat je niet te lang op topsnelheid rijdt en niemand achterop nemen.
Let bij alle cilinders erop dat je tot de 500km niet te lang op topsnelheid rijdt of iemand achterop neemt. Dit is namelijk de echte boosdoener bij het inrijden van de cilinder.
De oliepomp moet eraf.
Die R2 kan je wel gewoon mee inrijden, rijd namelijk gewoon goed in lage toeren.
Dat moet niet.
Zelf heb ik het wel gedaan, omdat je dan gewoon zeker weet dat je op een goed mengsel rijdt, en als je net een nieuwe cilinder hebt gekocht is dat wel fijn.
oliepomp geeft 1:50, dat is te weinig voor deze set-up

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 14:27
door lorenzo572
Er zijn ook mensen die gewoon een extra dopje olie in de tank gooien.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 15:23
door derbi-ftw
lorenzo572 schreef:Er zijn ook mensen die gewoon een extra dopje olie in de tank gooien.
Je oliepomp mengt 1:50 en je gooit 1 dopje extra in de tank:

Hoeveel meng je nu dan precies? 1 op ...?

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 22:31
door Ezasta
Ik meng 1:45.
Ik gooi 0,111 liter olie in een jerrycan van 5 liter benzine
De cilinder zag er na 1000km nog beeldschoon uit.

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: di 26 nov 2013, 20:36
door kristof
dan kun je evengoed je pomp eraf smijten ofniet?

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: za 02 feb 2019, 22:40
door Meekull
Goedenavond,

Om even terug te komen op de gietijzeren polini, ik rijd nu met een leovince v6 om de cilinder in te rijden , aangezien deze uitlaat een powerband heeft tot 10500 , wil ik na het inrijden toch kijken naar een andere uitlaat bovenlangs, tot 12500 toeren. Aangezien de cilinder dat max ongeveer draait. Ik wil toch een leuk koppel houden , wat adviseren jullie mij????

Groeten michael

Re: welke cilinder 80cc polini of 80cc airsal

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 13:34
door derbi-ftw
Yasuni Cross HM, Voca Cross 80/90cc, Malossi MHR Supermoto, Yasuni R3, Voca Racing 80cc

Leovince X-Fight zou kunnen (Alleen is deze meer berekend op 50cc)