Pagina 1 van 1

Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: di 15 okt 2013, 22:31
door Tijn
Hallo allemaal,

Heb het antwoord nog niet op internet gevonden, dus vraag het hier maar even. Heb eergisteren de proppen uit mijn Yasuni verwijderd, hij trok als een beest maar liep gewoon te slecht onderin de toeren, dus een te kleine sproeier. Er zat een 64 in, liep opzich wel aardig voordat ik de uitlaat ontgrensde, maar zakte in zijn 5 en 6 nogal terug in toeren. Dus ik heb vandaag een 86 en een 76 geprobeerd. Bij een 86 verzoop hij en wou hij niet harder als stapvoets vooruit. Bij de 76 reed hij al iets harder, toen ik het lichtfilter eraf haalde kon ik de 60 al wel halen. Ik rijd nog met een begrensde carburateur, dit wil ik eigenlijk ook zo houden. Welke sproeier raden jullie me aan? Het lijkt me logisch dat ik het onder de 76 moet zoeken. Alvast bedankt!

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: di 15 okt 2013, 22:58
door JeroenvR
60 met een ontgrensde yasuni? Een ontgrensde standaard uitlaat gaat al 70/80.
Met een yasuni moet je de 80/90 toch wel halen, ligt ook aan je twv.
Staat je lucht schroef wel goed? Koop anders een setje sproeiers 70 tot 80 en probeer het.

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: di 15 okt 2013, 23:05
door Tijn
Ik reed met een 64 sproeier met een begrensde Yasuni (zo gekocht). Nu heb ik hem ontgrensd, en hij loopt bij 84 ronduit klote. Bij 76 loopt hij ook niet lekker, maar hij loopt beter zodra ik het luchtfilter verwijder. Dan zal hij toch wel ietwat rijk lopen met 76 en 14 mm carburateur ofniet?

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 13:50
door Heavy Fuel
Ja, dat zei je net :blink:

Zet eerst je luchtschroef op 1.5/2 slagen uit, bedoeling is dat hij dan het meeste toeren maakt.

Zonder luchtfilter is niet goed voor je blok, en bovendien denk ik niet dat het waar is wat je zegt.
Het ori filter heeft een luchthapper waardoor hij meer lucht vangt, als jij het filter eraf haalt denk ik dat hij juist minder lucht krijgt.
Dus ik zeg een grotere sproeier en met luchtfilter er op afstellen.

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 18:50
door debeste95
Heavy Fuel schreef:Ja, dat zei je net :blink:

Zet eerst je luchtschroef op 1.5/2 slagen uit, bedoeling is dat hij dan het meeste toeren maakt.

Zonder luchtfilter is niet goed voor je blok, en bovendien denk ik niet dat het waar is wat je zegt.
Het ori filter heeft een luchthapper waardoor hij meer lucht vangt, als jij het filter eraf haalt denk ik dat hij juist minder lucht krijgt.
Dus ik zeg een grotere sproeier en met luchtfilter er op afstellen.
Die 'luchthapper' die volgens jou meer lucht aanzuigt, heet niet voor niks een luchtfilterbegrenzing. Nu mag jij raden wat dat ding doet. Het zit onder je zadel, denk je echt dat die lucht hapt?

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 19:37
door Heavy Fuel
Ja, hij hapt lucht.
Hoeveel is een ander verhaal.
En voor de rest ik zeg: ik denk.
Bovendien doel ik erop dat hij het hele filter eraf haalt en het dus direct in de carburateur komt.

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:08
door debeste95
Lucht hap je als hij tijdens het rijden in de wind hangt. De luchtfilterbegrenzer zit onder je zadel, achter je tanks en kabels etc. weggemoffeld. De lucht die daarin wordt 'gehapt' is echt lang niet zoveel om de verkleine opening die die begrenzer creeerd juist te overtreffen.

Ik had het ook niet over het luchtfilter zelf, ik doelde enkel; op het feit dat volgens jou er met de luchtfilterbegrenzer juist meer lucht aangezogen wordt, terwijl dit juist het tegenovergestelde is.

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:34
door Heavy Fuel
Oke.
Maar een echte begrenzer is het niet, want de snelheid die jij er mee wint is nihil.
En er kan gemakkelijk vuil naar binnen toe als je hem er af haalt.

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:40
door jeperdepep
Ik weet niet hoe het bij jou brommer is maar bij mijn brommer komt er geen vuil te onder me zadel

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:59
door debeste95
Heavy Fuel schreef:Oke.
Maar een echte begrenzer is het niet, want de snelheid die jij er mee wint is nihil.
En er kan gemakkelijk vuil naar binnen toe als je hem er af haalt.
Dat kan er net zo makkelijk als die erop zit. Er zit geen filter of wat in, het knijpt gewoon je luchtfilter dusdanig dicht dat er minder lucht bijkomt. Als er zoveel vuil inkomt als je dat ding er niet op hebt zitten, zou ik me sowieso zorgen gaan maken over of er geen gigantisch gapend gat in je zadel zit want daar hoort niks bij te komen, hoogstens een paar stofjes. En raad eens waar je luchtfilterelement is? :haai:

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 22:15
door Tijn
Vandaag met sproeier 70 reed hij best aardig, alleen onderin zijn toeren heeft hij een kort dipje. Morgen maar eens de gasnaald anders zetten, eerst maar eens een clipje voor mijn gasnaald kopen, deze ben ik kwijt :wall:

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: vr 18 okt 2013, 20:48
door Specna
jeperdepep schreef:Ik weet niet hoe het bij jou brommer is maar bij mijn brommer komt er geen vuil te onder me zadel
kijk er mee uit ik heb ook en poos zonder lucht filter gereden met wel de box erin maar er komt meer zand onder je zadel dan dat jij denkt

Re: Yasuni Cross afstelling

Geplaatst: zo 20 okt 2013, 18:39
door Tijn
Heb ook alleen maar even zo gereden om te testen, don't worry, ik weet ook wel dat zonder filter rijden niet goed is ;) Heb er nu sproeier 72 in gezet, en nu loopt hij wel aardig. Heeft onderin nog wel een klein dipje, maar bougie is koffiebruin en hij loopt verder prima zo.