Standaard Cilinder Tunen.

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Daffyeend
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 17 feb 2011, 17:36
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 Mike di Meglio Replica

Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door Daffyeend »

Hallo,

Nu ik toch bezig ben met reviseren, en mn brommer weer helemaal schoon aan het maken ben ( K*T Pekel.. :evil: ) Dacht ik nu wil ik meteen mijn cilindertje is lichtjes onderhanden nemen, Ik rijd op dit moment met een Gia Conti eronder en haal ongeveer 95km/u, Het zou mooi zijn als ik zonder plat erop te gaan liggen de 100 kan aantikke (A). Ik heb een nieuwe Type Cilinder en blok ( Derbi GPR 50 van 2010 ). Nu heb ik het hele forum al door gespit maar kon niet echt goede antwoorden vinden op mijn vragen.

Zelf zat ik is te kijken naar het Cilindertje en naar de Spoelers, Voor mijn gevoel zit hier al een behoorlijk goede flow in waar ik dus niet echt veel meer uit kan halen, alleen lijkt mij dat ik de achterste Spoel poort wel een klein beetje beter geflowed kan worden? Wat denken jullie hierover? Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel met achterste spoelpoort, weet zo even niet hoe ik hem anders moet noemen..

Verder vroeg ik me af of jullie toevallig niet wat kleine dingetjes hebben om hem wat harder te laten lopen of trekken? Volgens mij is dit origineel al een hele sneller cilinder en moet je echt wat grotere bewerkingen gaan uitvoeren om er nog wat meer uit te halen of zie ik dit verkeerd?

Ik ben benieuwd wat jullie mij te vertellen hebben, Alvast bedankt!

Groetjes Daffy.
Wovter
Beginnende tuner
Berichten: 229
Lid geworden op: wo 06 apr 2011, 21:03
Vervoersmiddel: Senda DRD Evo limited '10

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door Wovter »

vele mensen hebben geen beschikking tot een haakse frees, dan vallen al (redelijk) veel opties af. je zou evt. je spoelpoorten in je carters gelijk kunnen maken met die van de cillinder, dit zou ookal wel wat schelen, en dit is goed te doen als je het zelf wilt doen. gewoon met 'n dremel. (alleen rekening houden met eventuele tapeinden / schroefdraden ALS die er zitten, heb dit nog niet bij 'n derbi gedaan, wel bij een puch, en ben toen door het carter naar een schroefdraad heen gedremeld :P)
Hannes schreef:Ga nou es eerst de feiten opzoeken voordat ik de hele avond loop te facepalmen om hoe achterlijk je bent.
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door mtijn »

Daffyeend schreef:Hallo,

Nu ik toch bezig ben met reviseren, en mn brommer weer helemaal schoon aan het maken ben ( K*T Pekel.. :evil: ) Dacht ik nu wil ik meteen mijn cilindertje is lichtjes onderhanden nemen, Ik rijd op dit moment met een Gia Conti eronder en haal ongeveer 95km/u, Het zou mooi zijn als ik zonder plat erop te gaan liggen de 100 kan aantikke (A). Ik heb een nieuwe Type Cilinder en blok ( Derbi GPR 50 van 2010 ). Nu heb ik het hele forum al door gespit maar kon niet echt goede antwoorden vinden op mijn vragen.

Zelf zat ik is te kijken naar het Cilindertje en naar de Spoelers, Voor mijn gevoel zit hier al een behoorlijk goede flow in waar ik dus niet echt veel meer uit kan halen, alleen lijkt mij dat ik de achterste Spoel poort wel een klein beetje beter geflowed kan worden? Wat denken jullie hierover? Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel met achterste spoelpoort, weet zo even niet hoe ik hem anders moet noemen..

Verder vroeg ik me af of jullie toevallig niet wat kleine dingetjes hebben om hem wat harder te laten lopen of trekken? Volgens mij is dit origineel al een hele sneller cilinder en moet je echt wat grotere bewerkingen gaan uitvoeren om er nog wat meer uit te halen of zie ik dit verkeerd?

Ik ben benieuwd wat jullie mij te vertellen hebben, Alvast bedankt!

Groetjes Daffy.
Je hebt echt geen idee waar je over praat hé?
Gebruikersavatar
HayeSM
Pro tuner
Berichten: 960
Lid geworden op: do 18 nov 2010, 17:32
Vervoersmiddel: aprilia sxv5.5

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door HayeSM »

precies.. niet aan beginnen. Schroef die cilinder er lekker weer op, als je sneller wilt moet je andere kopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nope
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 13 apr 2011, 15:21
Vervoersmiddel: Derbi GPR Nude
Locatie: Gemeente Staphorst

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door nope »

om het voor jou wat makkelijker te maken, van je boost poortje moet je afblijven.
je spoelers kun je gelijk maken met je blok, en het ' spijltje' aanscherpen. als laatste zou je nog wat aan de uitlaatpoort kunnen doen, maar ik weet de timingen niet uit mijn hoofd. houd de blowbown iig onder de 31. uitlaat poort niet hoger dan 195 graden.
Derbi Gpr nude. Dr70, 21mm, ori paip
CRF 250, 2006
CR 250 1989
Gebruikersavatar
DSDRD
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 09:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM Racing Blue '08

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door DSDRD »

waarom zou je dit allemaal doen voor slechts 5 kilometer, beter knal je een andere cilinder er op dan haal jij je honderd zonder op de tank te gaan liggen...
Des te meer remkracht je hebt, des te later kan je remmen
Gebruikersavatar
J03P
Moderator
Berichten: 1771
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 13:08
Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra
Locatie: ^--Up there

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door J03P »

De cilinderkop bewerken helpt ook al een stuk.
Je moet wel weten wat je doet bij het tunen van een cilinder, anders vernaggel je het hele ding.
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten :emo:
Gebruikersavatar
nope
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 13 apr 2011, 15:21
Vervoersmiddel: Derbi GPR Nude
Locatie: Gemeente Staphorst

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door nope »

DSDRD schreef:waarom zou je dit allemaal doen voor slechts 5 kilometer, beter knal je een andere cilinder er op dan haal jij je honderd zonder op de tank te gaan liggen...
Voor hem zou het leuk zijn ja..
voor mij moet er echter een uitdaging inzitten.
Het mooiste vind ik altijd nog dat mensen mij voor gek verklaren met 'langzame onderdelen'.
maar dat je ze er ondertussen gewoon uitbromt. een ookal zou hij zijn cilinder verpoeren. voor 50 euri's heb je een nieuwe. kun je weer van voor af aan beginnen. dat is het mooiste. en op een gegeven moment zal het steeds sneller gaan. een goed getunede DR gaat harder dan je gemiddelde airsal. Terwijl die DR bekend staat als sloom en men de Airsal leuke cilinders vind. het gaat er voor mij niet om hoe hard je gaat, maar hoe je er komt.
Derbi Gpr nude. Dr70, 21mm, ori paip
CRF 250, 2006
CR 250 1989
Gebruikersavatar
DSDRD
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 09:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM Racing Blue '08

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door DSDRD »

nope schreef:
DSDRD schreef:waarom zou je dit allemaal doen voor slechts 5 kilometer, beter knal je een andere cilinder er op dan haal jij je honderd zonder op de tank te gaan liggen...
Voor hem zou het leuk zijn ja..
voor mij moet er echter een uitdaging inzitten.
Het mooiste vind ik altijd nog dat mensen mij voor gek verklaren met 'langzame onderdelen'.
maar dat je ze er ondertussen gewoon uitbromt. een ookal zou hij zijn cilinder verpoeren. voor 50 euri's heb je een nieuwe. kun je weer van voor af aan beginnen. dat is het mooiste. en op een gegeven moment zal het steeds sneller gaan. een goed getunede DR gaat harder dan je gemiddelde airsal. Terwijl die DR bekend staat als sloom en men de Airsal leuke cilinders vind. het gaat er voor mij niet om hoe hard je gaat, maar hoe je er komt.

tja iedereen zijn hobby maar je kan je afvragen hoelang een ori cilinder het zo houd, is tenslotte niet gemaakt om dik over de 100 mee te blazen...
Des te meer remkracht je hebt, des te later kan je remmen
Gebruikersavatar
DSDRD
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 09:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM Racing Blue '08

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door DSDRD »

J03P schreef:De cilinderkop bewerken helpt ook al een stuk.
Je moet wel weten wat je doet bij het tunen van een cilinder, anders vernaggel je het hele ding.
idd je zou hem kunnen vlakken, dan krijg je een stuk meer compresie, scheelt zeker een paar km's laatst aan nog bij zo'n oud hok gedaan werkt goed, denk dat dit makelijker is dan in je cilinder te gaan raggen
Des te meer remkracht je hebt, des te later kan je remmen
Gebruikersavatar
J03P
Moderator
Berichten: 1771
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 13:08
Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra
Locatie: ^--Up there

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door J03P »

Je zult inderdaad meer compressie krijgen en het is stukken makkelijker dan je poorten gaan bewerken met een frees(als je er al een hebt) :happy:

Maar het is niet een kwestie van een schuurpapiertje erover! Het vereist wel goede tecniek en veel meetwerk.

Je zou trouwens ook gewoon een hoge druk kop kunnen kopen als je er niet zeker vsn bent dat het afvlakken je gaat lukken.
Ik heb het gedaan op m'n ori cilinder, verschil was best goed merkbaar icm kleine poortbewerking.
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten :emo:
Gebruikersavatar
DSDRD
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 09:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM Racing Blue '08

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door DSDRD »

J03P schreef:Je zult inderdaad meer compressie krijgen en het is stukken makkelijker dan je poorten gaan bewerken met een frees(als je er al een hebt) :happy:

Maar het is niet een kwestie van een schuurpapiertje erover! Het vereist wel goede tecniek en veel meetwerk.

Je zou trouwens ook gewoon een hoge druk kop kunnen kopen als je er niet zeker vsn bent dat het afvlakken je gaat lukken.
Ik heb het gedaan op m'n ori cilinder, verschil was best goed merkbaar icm kleine poortbewerking.

dat zeker het makkelijkste is met een vlak apparaat, heb je het ook gegarandeerd recht, maar idd een hoge druk kop kopen is makkelijker!
Des te meer remkracht je hebt, des te later kan je remmen
Gebruikersavatar
nope
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 13 apr 2011, 15:21
Vervoersmiddel: Derbi GPR Nude
Locatie: Gemeente Staphorst

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door nope »

DSDRD schreef:
nope schreef:
DSDRD schreef:waarom zou je dit allemaal doen voor slechts 5 kilometer, beter knal je een andere cilinder er op dan haal jij je honderd zonder op de tank te gaan liggen...
Voor hem zou het leuk zijn ja..
voor mij moet er echter een uitdaging inzitten.
Het mooiste vind ik altijd nog dat mensen mij voor gek verklaren met 'langzame onderdelen'.
maar dat je ze er ondertussen gewoon uitbromt. een ookal zou hij zijn cilinder verpoeren. voor 50 euri's heb je een nieuwe. kun je weer van voor af aan beginnen. dat is het mooiste. en op een gegeven moment zal het steeds sneller gaan. een goed getunede DR gaat harder dan je gemiddelde airsal. Terwijl die DR bekend staat als sloom en men de Airsal leuke cilinders vind. het gaat er voor mij niet om hoe hard je gaat, maar hoe je er komt.

tja iedereen zijn hobby maar je kan je afvragen hoelang een ori cilinder het zo houd, is tenslotte niet gemaakt om dik over de 100 mee te blazen...
dat heeft vrij weinig met de cilinder zelf te maken. het materiaal is gewoon goed. als je hem netjes afwerkt blijft hij wel heel.
uiteraard zul je met een gietijzeren cilindertje de timingen wat lager moet leggen om de temperatuur in bedwang te houden maar als je de poortjes wat groter maakt, kun je er best 110 mee halen. maar dat is een kwestie van aantikken en van het gas af. anders word ie alsnog warm.
Derbi Gpr nude. Dr70, 21mm, ori paip
CRF 250, 2006
CR 250 1989
mikebenz
Derbi fan
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 08 mei 2011, 16:25
Vervoersmiddel: puch maxi s
puch maxi s 70cc
aerox 70cc dr rpm tuned
yamaha jog rr lc
Derbi gpr 50 2007
aerox polini evo 1 tuned
Locatie: Nunspeet

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door mikebenz »

J03P schreef:De cilinderkop bewerken helpt ook al een stuk.
Je moet wel weten wat je doet bij het tunen van een cilinder, anders vernaggel je het hele ding.
of je stelt je squish gewoon laag af ipv afvlakken :happy:
never drive faster than your guardian angel can fly
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door mtijn »

mikebenz schreef:
J03P schreef:De cilinderkop bewerken helpt ook al een stuk.
Je moet wel weten wat je doet bij het tunen van een cilinder, anders vernaggel je het hele ding.
of je stelt je squish gewoon laag af ipv afvlakken :happy:
Jaa, want dan komt je timing niet in de war...
Gebruikersavatar
nope
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 13 apr 2011, 15:21
Vervoersmiddel: Derbi GPR Nude
Locatie: Gemeente Staphorst

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door nope »

in de war? hij word gewoon wat hoger. dus?
Derbi Gpr nude. Dr70, 21mm, ori paip
CRF 250, 2006
CR 250 1989
basDRD
Tuner
Berichten: 308
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 13:47

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door basDRD »

mikebenz schreef:
J03P schreef:De cilinderkop bewerken helpt ook al een stuk.
Je moet wel weten wat je doet bij het tunen van een cilinder, anders vernaggel je het hele ding.
of je stelt je squish gewoon laag af ipv afvlakken :happy:
Hoe wil jij die gaan afstellen dan..?
Gebruikersavatar
Royal Club
Pro tuner
Berichten: 900
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 15:16
Vervoersmiddel: XR600R

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door Royal Club »

basDRD schreef:
mikebenz schreef:
J03P schreef:De cilinderkop bewerken helpt ook al een stuk.
Je moet wel weten wat je doet bij het tunen van een cilinder, anders vernaggel je het hele ding.
of je stelt je squish gewoon laag af ipv afvlakken :happy:
Hoe wil jij die gaan afstellen dan..?
Dit meen je toch niet he :lol:
Sukkel van de week..
Remylimited schreef:boeit geen fuck welke bougie je erin heb.
hittegraad is alleen voor het mooi schoonbranden van je bougie
Gebruikersavatar
nope
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 13 apr 2011, 15:21
Vervoersmiddel: Derbi GPR Nude
Locatie: Gemeente Staphorst

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door nope »

hij wel.
een squish afstellen doe je door middel van je voetpakking. dikker of dunner. dan komt je cilinder hoger of lager. en worden de timingen dus lager of hoger.
Derbi Gpr nude. Dr70, 21mm, ori paip
CRF 250, 2006
CR 250 1989
mikebenz
Derbi fan
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 08 mei 2011, 16:25
Vervoersmiddel: puch maxi s
puch maxi s 70cc
aerox 70cc dr rpm tuned
yamaha jog rr lc
Derbi gpr 50 2007
aerox polini evo 1 tuned
Locatie: Nunspeet

Re: Standaard Cilinder Tunen.

Ongelezen bericht door mikebenz »

basDRD schreef:
mikebenz schreef:
J03P schreef:De cilinderkop bewerken helpt ook al een stuk.
Je moet wel weten wat je doet bij het tunen van een cilinder, anders vernaggel je het hele ding.
of je stelt je squish gewoon laag af ipv afvlakken :happy:
Hoe wil jij die gaan afstellen dan..?
omg dat is :lol: :mrgreen:
never drive faster than your guardian angel can fly
Plaats reactie