Mijn brommer is trager dan mijn vriend met een betere setup

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
NoahFlemx
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track

Mijn brommer is trager dan mijn vriend met een betere setup

Ongelezen bericht door NoahFlemx »

Hallo, ik heb iets geks. Ik heb zelf een beta rr 50 track 2021 met zo'n 7300km erop. ik heb deze setup:
Standaard 50cc aluminium cilinder
Platek 50/70 bovenlangs hoogtoerige uitlaat
malossi vl6 membraan
malossi spruitstuk
dellorto phbg 19mm carbrateur
origineel luchtfilerbox met twin air luchtelement
11-60 vertanding

Nu ging ik tegen mijn vriend racen en hij heeft een helemaal standaard beta rr 50 racing enduro met ook zo'n ~7000km alleen een andere vertanding en de begrensingen eraf
Hij heeft dus
Standaard 50cc aluminium cilinder
standaard membraan
standaard spruitstuk
dellorto phbn 16mm carbrateur
standaard luchtfilter
13-52 vertanding

Nu is mijn vraag dus hoe het kan dat hij en sneller optrekt dan mij en een hogere top snelheid haalt. Ik heb nu al meerdere keren tegen hem geraced en telkens wint hij met optrek en topsnelheid. Hoe kan dit want ik heb toch echt wel een betere setup? Me brommer is nog niet perfect afgesteld maar zeker wel prima genoeg om sneller te moeten zijn.
Laatst gewijzigd door NoahFlemx op vr 13 jun 2025, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
pog
Tuner
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Mijn brommer is trager dan mijn vriend met een betere setup

Ongelezen bericht door pog »

Wat is je topsnelheid? is je uitlaat volledig ontgrensd?
NoahFlemx
Schakelrijder

pog schreef: vr 13 jun 2025, 18:10 Wat is je topsnelheid? is je uitlaat volledig ontgrensd?
Ja mijn uitlaat is helemaal proploos zonder begrenzingen topsnelheid is op mijn teller zo'n 80 en bij me vriend zon 85-90
pog
Tuner

Is je achtertandwiel std 60? Ik vergeet altijd hoe je dat betekent. Ik heb het gevoel dat je gwn zwaardere vertanding moet hebben.
NoahFlemx
Schakelrijder

pog schreef: vr 13 jun 2025, 19:12 Is je achtertandwiel std 60? Ik vergeet altijd hoe je dat betekent. Ik heb het gevoel dat je gwn zwaardere vertanding moet hebben.
Ja standaard heb ik 60 achter. Dus je denkt dat als ik bijvoorbeeld 12-53 neem dat ik sneller zal optrekken en een betere top heb?
pog
Tuner

Ik denk dat 13-53 het beste zal zijn. Misschien indd 12-53. K weet niet wat tandwiel 60 doet. Zal iemand anders hier vast wel weten.

Trekt hij sneller op en heeft ie n hogere top dan? Dat lijkt me indd niet logisch.

Heeft de uitlaat demper niet nog een begrenzing?
NoahFlemx
Schakelrijder

pog schreef: vr 13 jun 2025, 19:30 Ik denk dat 13-53 het beste zal zijn. Misschien indd 12-53. K weet niet wat tandwiel 60 doet. Zal iemand anders hier vast wel weten.

Trekt hij sneller op en heeft ie n hogere top dan? Dat lijkt me indd niet logisch.

Heeft de uitlaat demper niet nog een begrenzing?
Nee de demper is ook een open gat. Het is een voca demper trouwens
Maar dat verklaart alsnog niet hoe mijn vriend sneller is als ik een andere tandwielt verhouding zou doen
pog
Tuner

Lust je graag frikandellen met friet? Tandwiel verhoudingen heeft alles te maken met snelheid

Kan ook zijn dat je nu overtouren maakt.

Het kan aan de chauffeur liggen. Bougie is mooi koffie bruin?
NoahFlemx
Schakelrijder

pog schreef: vr 13 jun 2025, 19:51 Lust je graag frikandellen met friet? Tandwiel verhoudingen heeft alles te maken met snelheid

Kan ook zijn dat je nu overtouren maakt.

Het kan aan de chauffeur liggen. Bougie is mooi koffie bruin?
Ja bougie is koffiebruin met wat melk. Dus als ik 13-53 neem kan ik wel van me vriend winnen?
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Domme vraag tussendoor -> jij en je vriend wegen toch ongeveer evenveel?
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Wat voor uitlaat heeft die vriend ?
NoahFlemx
Schakelrijder

Kata 2.0 schreef: vr 13 jun 2025, 21:52 Domme vraag tussendoor -> jij en je vriend wegen toch ongeveer evenveel?
Ik ben zon 82kg en 195cm ik weet niet hoeveel hij weegt alleen dat hij 170-175cm is maar zoveel verschil kan dat ook niet zijn in kilo's
NoahFlemx
Schakelrijder

42 schreef: vr 13 jun 2025, 21:54 Wat voor uitlaat heeft die vriend ?
Een originele beta uitlaat zonder prop
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Dat verklaart iig deels het snellere optrekken maar niet de hogere top.
85-90 met een ori pijp is behoorlijk snel ook, met een derbi haal je dan hooguit 70-75 dus apart dat een beta zoveel harder gaat.
De jouwe gaat gewoon ook langzaam voor je setup dus je moet er veel meer uit kunnen halen.
Ook al zul je qua koppel niet snel winnen van em.
NoahFlemx
Schakelrijder

42 schreef: vr 13 jun 2025, 23:55 Dat verklaart iig deels het snellere optrekken maar niet de hogere top.
85-90 met een ori pijp is behoorlijk snel ook, met een derbi haal je dan hooguit 70-75 dus apart dat een beta zoveel harder gaat.
De jouwe gaat gewoon ook langzaam voor je setup dus je moet er veel meer uit kunnen halen.
Ook al zul je qua koppel niet snel winnen van em.
Hoezo zou ik niet meer koppel hebben? Ik heb een hoogtoerigere uitlaat en betere inlaat? Dus een 12-53 zal wel een goede verandering zijn voor me setup? En ik weet niet of dit hierbij hoort maar in de 5e versnelling ga ik zo'n 74 als ik hem doortrek en in de 6e versnelling dus 80. Is dit normaal of niet?
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

NoahFlemx schreef: vr 13 jun 2025, 21:55
Kata 2.0 schreef: vr 13 jun 2025, 21:52 Domme vraag tussendoor -> jij en je vriend wegen toch ongeveer evenveel?
Ik ben zon 82kg en 195cm ik weet niet hoeveel hij weegt alleen dat hij 170-175cm is maar zoveel verschil kan dat ook niet zijn in kilo's
Okay, is maar dat ik nog al eens zo'n gelijkaardige vraag heb weten stellen en er zat een verschil van 20 kilo tussen beide kerels en de ene was ook een pak langer dan de andere waardoor die ook meer wind pakte.

Als je beiden even goed weet hoe je met een brommer snel kan optrekken zal het idd ergens in de constructie/set-up van de brommers te zoeken zijn. Een 2-takt die niet goed is afgesteld kan ook al een verschil geven tov 1tje die optimaal loopt. Ik hoop voor je dat jullie uiteindelijk vinden waar het verschil zit.
pog
Tuner

Nog een idee. platek heeft echt een hele hoge powerband. terwijl de rest van je setup (cilinder en ontsteking) dat niet is. misschien is dat ook van toepassing.

ik zou eens een keertje ruilen van brommer met je maatje. kijken hoe de resultaten dan zijn.
NoahFlemx
Schakelrijder

pog schreef: za 14 jun 2025, 17:07 Nog een idee. platek heeft echt een hele hoge powerband. terwijl de rest van je setup (cilinder en ontsteking) dat niet is. misschien is dat ook van toepassing.

ik zou eens een keertje ruilen van brommer met je maatje. kijken hoe de resultaten dan zijn.
Ik heb net een malossi cdi gekocht die een betere ontstekingscurve heeft en een hogere rpm gaat. Ik ga binnenkort wel met hem racen dan weer. Ik heb ook het gevoel dat ik hem niet ver genoeg door trok. Ik reed laatst zoals ik altijd rijd en toen schakelde ik net uit de powerband en toen dacht ik van schakel ik te snel door ofzo. Dus ik heb toen geprobeerd te rijden en pas wat later door te schakelen en dus nog iets langer in hogere toeren te zitten en ik merk wel dat ik iets sneller ben.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

De Platek heeft een powerband van 8-14 k, begint nog redelijk vroeg als hij tot 14 gaat maar een ori uitlaat begint vaak al bij de 6k, heeft dus onderin gewoon meer koppel en zal bij de start dus sneller weg zijn, daarna zou je met jouw setup veel sneller moeten kunnen en em al snel inhalen.
Dat je maar 6 km/h harder rijdt in zn 6 dan zn 5 hoort niet nee dus daar zit je probleem vooral denk ik, hij trekt em dan niet meer door en haalt bij lange na niet die 14k toeren, denk dat t bij 10 a 11 stopt.
Beter afstellen misschien, je hebt al verschillende sproeiers geprobeerd etc ?
En het is idd een hoogtoerige uitlaat dus moet je lang doortrekken en hoge toeren hebben voor je schakelt, vaak met zulke uitlaten is het geen rijden onder zn powerband.
NoahFlemx
Schakelrijder

42 schreef: zo 15 jun 2025, 00:57 De Platek heeft een powerband van 8-14 k, begint nog redelijk vroeg als hij tot 14 gaat maar een ori uitlaat begint vaak al bij de 6k, heeft dus onderin gewoon meer koppel en zal bij de start dus sneller weg zijn, daarna zou je met jouw setup veel sneller moeten kunnen en em al snel inhalen.
Dat je maar 6 km/h harder rijdt in zn 6 dan zn 5 hoort niet nee dus daar zit je probleem vooral denk ik, hij trekt em dan niet meer door en haalt bij lange na niet die 14k toeren, denk dat t bij 10 a 11 stopt.
Beter afstellen misschien, je hebt al verschillende sproeiers geprobeerd etc ?
En het is idd een hoogtoerige uitlaat dus moet je lang doortrekken en hoge toeren hebben voor je schakelt, vaak met zulke uitlaten is het geen rijden onder zn powerband.
Ja ik heb al een hoop sproeiers geprobeerd, de topsnelheid is exact hetzelfde van sproeiers 90 tot 128. Er zit nu 105 in en hij doet het al best goed, alleen stationair loopt die best laag en als ik erop ga zitten valt hij uit als ik geen gas geef. Als ik de stationair schroef dan verder in draai doet hij het wel alleen als ik dan tijdens het rijden me gas los laat doet hij heel erg zo prrrr ofzo. Ook als ik me carburateur een beetje omhoog duw valt hij uit
Plaats reactie