Hallo allemaal,
Het standaard blok met een MHR Team 80 cilinder begon te vervelen, dus ik ben opzoek gegaan naar wat mooiers. Omdat ik toch wel wat sentimentele waarde hecht aan de brommer wou ik het rollende frame behouden, dus leek de beste optie een 125 2t blok erin leggen. Ik zal dit project komende tijd gaan loggen en hier wat updates plaatsen. De eerste foto’s van hoe het blok nu in het frame ligt komen binnenkort online.
YZ125 swap
YZ125 swap
Laatst gewijzigd door Colin op di 29 okt 2024, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4185
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: YZ125 swap
Leuk !
Re: YZ125 swap
Dat volg ik graag mee op.
Re: YZ125 swap
Na flink wat werk begint het eindelijk ergens op te lijken.
https://imgur.com/a/EbD1f8E
Zo kreeg ik het blok in huis, inclusief carburateur en uitlaat (minus einddemper)
https://imgur.com/a/vYM8NOw
Hier heb ik het blok voor het eerst in het frame gehangen, godzijdank was de diameter en vooral de breedte van het gat voor de achterste motor mount nagenoeg gelijk aan het standaard Derbi blok, wat al een hoop ellende scheelt. De enkele framerail aan de onderkant kwam tegen de uitlaatflens aan, waarop ik de keuze heb gemaakt om deze 10cm in te korten en de 2 dunnere framerails elk 10cm te verlengen. Kokers in dit formaat (20x15x2) zijn bijna nergens te vinden dus ik heb van hoekprofielen met 2mm wanddikte kokers gemaakt door deze op maat te slijpen en aan elkaar te lassen. De middelste en voorste motor mounts heb ik uit het frame geslepen en vervangen door een 4mm plaat met haaks daarop ook 2 4mm platen met een gat erin die om de motor mounts van het blok vallen. De grootste uitdaging hier was om de kettinglijn goed te krijgen, en na poging 1 heb ik ook weer de platen eraf moeten slijpen en opnieuw moeten lassen. Daarna toch maar 2 keer gemeten en in 1x goed gemaakt.
https://imgur.com/a/wzCdZ18
Na het blok erin te hangen bleek dat de tank of bewerkt moest worden of 4cm verhoogd moest worden. Omdat ik niks weet en snap van kunststof bewerken heb ik ervoor gekozen om de tank te verhogen.
https://imgur.com/a/q0xsSBK
Omdat de tank 4cm verhoogd is moest het zadel en de kappen daardoor natuurlijk ook verhoogd worden. Alle contactpunten van het zadel en de kappen met het frame heb ik blokjes op gelast van 4cm. Achteraf blijkt dat dit ook nog een stuk fijner zit dan standaard, gezien ik waarschijnlijk wat langer ben dan de gemiddelde persoon. Ook het achtertandwiel zit er nu op, wat een 520 tandwiel is ten opzichte van de standaard 420. De kettinglijn moest naar buiten met teovallig precies de dikte van het originele tandwiel, die ik nu dus als "adapterplaat" gebruik om het tandwiel die van een RM125 af komt erop te monteren. Uiteindelijk ga ik hier nog wel een elegantere oplossing voor bedenken(ge-CNC'de adapterplaat?).
https://imgur.com/a/NHNJKCe
Ik heb gekozen om in eerste instantie 1 radiateur te gebruiken, met het idee dat ik op straat veel minder agressief zal rijden dan ze in de cross doen; minder agressief rijden --> minder koeling nodig. Als uiteindelijk blijkt dat de temperatuur te hoog oploopt zal de andere radiateur er ook nog op moeten.
Het volgende aandachtspunt was om de uitlaatbocht passend te maken, dit is nogal een nauw-stekend klusje, maar ging wel in 1 keer goed. Alle lasnaden heb ik zo vlak mogelijk doorgeslepen om te voorkomen dat ik het volume van de pijp te veel verander. Daarna alle delen een voor een op het blok gezet en met puntlasjes vastgemaakt. Vervolgens heb ik de pijp naar een lasser gebracht omdat het te dun was voor mij om zelf te lassen en het goed moet gebeuren. De foto's hiervan komen in de loop van de week online. Hij heeft al even gelopen, maar voor de eerste testrit is het wachten tot een 25mm buis binnenkomt om op de uitlaatbocht te lassen zodat de einddemper eraan verbonden kan worden. Zoals het nu lijkt zou hij eind deze week in rijdende staat kunnen zijn. Zodra alles in orde is trek ik echter wel weer alles uit elkaar, omdat ik alles met elektroden heb gelast en alle lasjes lelijk zijn, dus dit ga ik allemaal opnieuw doen met TIG, en daarna nog wat frame-versteviging bedenken en erin bouwen.
Zo kreeg ik het blok in huis, inclusief carburateur en uitlaat (minus einddemper)
Hier heb ik het blok voor het eerst in het frame gehangen, godzijdank was de diameter en vooral de breedte van het gat voor de achterste motor mount nagenoeg gelijk aan het standaard Derbi blok, wat al een hoop ellende scheelt. De enkele framerail aan de onderkant kwam tegen de uitlaatflens aan, waarop ik de keuze heb gemaakt om deze 10cm in te korten en de 2 dunnere framerails elk 10cm te verlengen. Kokers in dit formaat (20x15x2) zijn bijna nergens te vinden dus ik heb van hoekprofielen met 2mm wanddikte kokers gemaakt door deze op maat te slijpen en aan elkaar te lassen. De middelste en voorste motor mounts heb ik uit het frame geslepen en vervangen door een 4mm plaat met haaks daarop ook 2 4mm platen met een gat erin die om de motor mounts van het blok vallen. De grootste uitdaging hier was om de kettinglijn goed te krijgen, en na poging 1 heb ik ook weer de platen eraf moeten slijpen en opnieuw moeten lassen. Daarna toch maar 2 keer gemeten en in 1x goed gemaakt.
Na het blok erin te hangen bleek dat de tank of bewerkt moest worden of 4cm verhoogd moest worden. Omdat ik niks weet en snap van kunststof bewerken heb ik ervoor gekozen om de tank te verhogen.
Omdat de tank 4cm verhoogd is moest het zadel en de kappen daardoor natuurlijk ook verhoogd worden. Alle contactpunten van het zadel en de kappen met het frame heb ik blokjes op gelast van 4cm. Achteraf blijkt dat dit ook nog een stuk fijner zit dan standaard, gezien ik waarschijnlijk wat langer ben dan de gemiddelde persoon. Ook het achtertandwiel zit er nu op, wat een 520 tandwiel is ten opzichte van de standaard 420. De kettinglijn moest naar buiten met teovallig precies de dikte van het originele tandwiel, die ik nu dus als "adapterplaat" gebruik om het tandwiel die van een RM125 af komt erop te monteren. Uiteindelijk ga ik hier nog wel een elegantere oplossing voor bedenken(ge-CNC'de adapterplaat?).
Ik heb gekozen om in eerste instantie 1 radiateur te gebruiken, met het idee dat ik op straat veel minder agressief zal rijden dan ze in de cross doen; minder agressief rijden --> minder koeling nodig. Als uiteindelijk blijkt dat de temperatuur te hoog oploopt zal de andere radiateur er ook nog op moeten.
Het volgende aandachtspunt was om de uitlaatbocht passend te maken, dit is nogal een nauw-stekend klusje, maar ging wel in 1 keer goed. Alle lasnaden heb ik zo vlak mogelijk doorgeslepen om te voorkomen dat ik het volume van de pijp te veel verander. Daarna alle delen een voor een op het blok gezet en met puntlasjes vastgemaakt. Vervolgens heb ik de pijp naar een lasser gebracht omdat het te dun was voor mij om zelf te lassen en het goed moet gebeuren. De foto's hiervan komen in de loop van de week online. Hij heeft al even gelopen, maar voor de eerste testrit is het wachten tot een 25mm buis binnenkomt om op de uitlaatbocht te lassen zodat de einddemper eraan verbonden kan worden. Zoals het nu lijkt zou hij eind deze week in rijdende staat kunnen zijn. Zodra alles in orde is trek ik echter wel weer alles uit elkaar, omdat ik alles met elektroden heb gelast en alle lasjes lelijk zijn, dus dit ga ik allemaal opnieuw doen met TIG, en daarna nog wat frame-versteviging bedenken en erin bouwen.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4185
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: YZ125 swap
Past idd verassend goed.
Grappig project.
Grappig project.
Re: YZ125 swap
Wow, dat is nog ns een top project. 
Bedankt voor het delen en ik volg graag mee de updates op.

Bedankt voor het delen en ik volg graag mee de updates op.