Derbi NT valt voor geen meter af te stellen

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Wessel2008
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi DRD Xtreme 2018

Derbi NT valt voor geen meter af te stellen

Ongelezen bericht door Wessel2008 »

Beste mede-Derbi-eigenaren,

Dit is mijn eerste post op deze forum, excuses als hij niet in het goede rubriek staat.

Ik heb een Derbi DRD Xtreme uit 2018 (D50B0 blok) met een malossi MHR replica 50cc en een Voca 50/70 bovenlangs, en een 17,5mm carburateur met sproeier 106 (aan de grote kant) en de gasnaald op de 2e clip. Ook heb ik een ontgrensde CDI van DMP die tot +-12-13k toeren gaat.

Nu heb ik al proberen af te stellen (duh, met een andere uitlaat en cilinder moet dat wel) maar er zijn 2 dingen mogelijk:

1: ik ben een sukkel en ik kan gewoon niet afstellen (dit heeft de grootste kans van de 2)

2: mijn brommer is heel zinnig.

Nu zit ik met een ding die mij niet echt goed zit. Mijn brommer heeft dus een enorme (ik kan het niet genoeg benadrukken) dip in het middengebied, waar ik amper doorheen kom. Het klinkt dan alsof hij tegen een begrenzer aan zit, wat mij zou laten denken dat hij veel te veel benzine krijgt, maar met sproeier 98 en de gasnaald op de hoogste stand zou dit toch niet kunnen gebeuren? Als ik de koppeling intrek om ‘hem op te klaren’ duurt het 5-10 seconden voordat hij in hogere toeren kan komen, na heel veel stotteren, nogmaals alsof hij in zijn toeren begrenst is. Als ik dan de koppeling weer laat schieten heeft hij het hele gezeik overnieuw. Daarnaast heb ik in de powerband het gevoel dat hij veel te arm loopt, wat natuurlijk ook niet goed is.
Ik zal even een schema maken wat er gebeurd in welk toerental.

2000-5000+-: Trekt matig op, maar dat komt omdat ik niet in de powerband zit.
5000-6000+-: Heeft een enorme dip, en slaat vet (zegt mijn intuïtie, correct me if i'm wrong)
6000-7500+-: Heeft geen dip meer, maar trekt ook niet fantastisch op.
7500-12000+-: Hij komt zijn powerband in en trekt super, maar als ik gas los laat heeft hij last van backfire/naontsteking.

In zijn vrij heeft hij hier weliswaar veel minder last van.

Ik heb nu sproeier 96,98,100 en 106 (beetje grote stap) en heb ik de gasnaald van de 4e stand naar de 1e stand geprobeerd. Bij alle sproeiers had hij dit probleem.

Heb met sproeier 98 en het clipje van de gasnaald op de 2e stand in de powerband mijn bougie gecheckt, en witter dan dat kon haast niet :shock:

Ik had met mijn standaard cilinder sproeier 94 met het clipje van de gasnaald op de 4e stand, maar die is vastgelopen :crazy:
Hij had dit probleem toen ook al, dus ik vind het allemaal wat gek.

Een beetje stotteren zou ik nog kunnen overzien, maar als ik niet met de koppeling speel kom ik niet vooruit :wall:

Voor de rest is het afstellen ook een nachtmerrie, want hij doet hetzelfde met sproeier 96 met het clipje op de 4e stand als sproeier 106 met het clipje op de 2e stand.

Kortom, ik snap er niks meer van :dry:

Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Ik ben ten einde raad en ik wil heel graag van mijn brommertje genieten deze zomer :D
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Re: Derbi NT valt voor geen meter af te stellen

Ongelezen bericht door 42 »

Welk merk carb heb je ?
Op valse lucht gecheckt ?
HenkieHans
Tuner
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Zet je gasnaald in de middelste stand, en ga dan met de hoofdsproeier testen totdat je de perfecte sproeier hebt gevonden voor in het hoge toerengebied, bij vol gas dus. Hoe je brommer loopt bij halfgas is nu dus nog even niet belangrijk. Pas als je de perfecte hoofdsproeier hebt, ga je de ideale gasnaald positie bepalen. Als het verschil echter te groot is, dus als je brommer bijv veel te arm loopt in de hoge toeren en veel te rijk bij halfgas, dan zou ik eens een andere gasnaald of carb overwegen.
Wessel2008
Banden plakker

Ik ga vandaag weer afstellen, dan zal de goede sproeier in ieder geval moeten lukken. Als hij nog steeds dit probleem heeft, welke gasnaald moet ik dan halen? Ik heb nu een standaard 17,5 dell’orto met standaard gasnaald etc.
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Er staat ook dellorto op de zijkant vd carb ?
Wessel2008
Banden plakker

Het is idd een dell’orto carburateur, vergeten te vermelden.
Ik ga vandaag de hoofdsproeier afstellen, maar als hij het probleem nog steeds heeft na alle standen te hebben geprobeerd met de goede sproeier, welke gasnaald zou ik moeten kopen? Naar mijn weten zit er nu een standaard gasnaald in.
Plaats reactie