FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Heeft easyparts niks ?
Zijn wel duur voor de gpr denk ik, mijne is behoorlijk prijzig iig nieuw.
Twv 13-63 is iets lichter vertand trouwens dan de ori set up, die is 11-53, 13-62 is ongeveer gelijk aan 11-56 dus je zal zeker nog koppel hebben, weet alleen niet wat de grotere tandwielen voor effect hebben tov van de ori 11-53, heb ik niet genoeg kennis voor.
Zijn wel duur voor de gpr denk ik, mijne is behoorlijk prijzig iig nieuw.
Twv 13-63 is iets lichter vertand trouwens dan de ori set up, die is 11-53, 13-62 is ongeveer gelijk aan 11-56 dus je zal zeker nog koppel hebben, weet alleen niet wat de grotere tandwielen voor effect hebben tov van de ori 11-53, heb ik niet genoeg kennis voor.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Mocht t solderen niet lukken dan is er ook spul wat je bij de kvs kan gieten wat het lek verhelpt als t niet al te groot is, maar solderen is een betere oplossing.
Plezier met t inrijden, lekker relaxed touren idd
Plezier met t inrijden, lekker relaxed touren idd

-
- Banden plakker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 03 sep 2023, 21:03
- Vervoersmiddel: derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 LIMITED
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
beste, ik ben volledig mee met je volledige tekst 
Maar ik zit te sukkelen ook idd met de vertanding...
derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 limited edition
ik heb nu een polini 80 met mvt ontsteking, 21 mm delortho cabu (sproeier 96), polini enduru uitlaat ( dus met de krombocht naar links en niet langs onder... stage 6 spruitstuk (inlaat) bougie NGK BR 10 dacht ik...
vertanding 16/53(54) : komt idd in die powerband... en als ik snelheid wil houden, zoals 50 of70 km/u, maar dan die snelheid aanhouden, prutterd hij.. en heb de onsteking zo goed gekregen ondertussen dat niemand kan na doen haha
maar idd die vertanding...
ik zou graag die 16 tanden vanvoor houden want dat deed ie goed met een 50 cc origineel met dellorto 17.7 mm ( sproeier 74) en polini uitlaat, originele ontseking...
dus ik zou graag vanvoor 16 of meer willen
en een constante snelheid kunnen aanhouden... want als ik terug schakel en toerentrek doet ie wat ik wil...
dus 16 vanvoor en heb nu 53 achteraan, misch 54 .... wat raad je aan... ik wil natuurlijk hoger in topsnelheid gaan he
(enduro) : dus ik moet achteraan tanden verhogen? ben ik juist in denk ik
, maar wat raad je aan? achteraan dan? want ik ga vooraan zoizo 16 terug nieuw bestellen of misch 17... als er deftige info word doorgespeeld
maar je was duideljik genoeg allesinds en brengt me meer duidelijkheid, wat ik ook zef aandacht... omdak daar ook op men 16 jaar met reed met deze vertanding maar dan 50 cc en nu zijn we 20 jaar verder haha
ik hoop dat mensen ook nog nostalgie houden en dingen waarderen waar ze ooit vreugde uit hielden of haalden... 2 TAKT FOR LIFE
( heb een aprilia RS 250 ook staan motor helemaal geriviseerd, nog juist cosmitca
, maar men derbi blijft bestaan zenne, en is verzekerd 
peace and love aan de mooie klooijos haha

Maar ik zit te sukkelen ook idd met de vertanding...
derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 limited edition

ik heb nu een polini 80 met mvt ontsteking, 21 mm delortho cabu (sproeier 96), polini enduru uitlaat ( dus met de krombocht naar links en niet langs onder... stage 6 spruitstuk (inlaat) bougie NGK BR 10 dacht ik...
vertanding 16/53(54) : komt idd in die powerband... en als ik snelheid wil houden, zoals 50 of70 km/u, maar dan die snelheid aanhouden, prutterd hij.. en heb de onsteking zo goed gekregen ondertussen dat niemand kan na doen haha

ik zou graag die 16 tanden vanvoor houden want dat deed ie goed met een 50 cc origineel met dellorto 17.7 mm ( sproeier 74) en polini uitlaat, originele ontseking...
dus ik zou graag vanvoor 16 of meer willen

dus 16 vanvoor en heb nu 53 achteraan, misch 54 .... wat raad je aan... ik wil natuurlijk hoger in topsnelheid gaan he



maar je was duideljik genoeg allesinds en brengt me meer duidelijkheid, wat ik ook zef aandacht... omdak daar ook op men 16 jaar met reed met deze vertanding maar dan 50 cc en nu zijn we 20 jaar verder haha
ik hoop dat mensen ook nog nostalgie houden en dingen waarderen waar ze ooit vreugde uit hielden of haalden... 2 TAKT FOR LIFE



peace and love aan de mooie klooijos haha

-
- Banden plakker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 03 sep 2023, 21:03
- Vervoersmiddel: derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 LIMITED
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
aja en ik rijd nu 88 en vroeger ook... maar ik wil dit niet aanhouden...
-
- Banden plakker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: zo 03 sep 2023, 21:03
- Vervoersmiddel: derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 LIMITED
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
ale wat ik met aanhouden bedoel ? ik reed met een 50 cc idd 88 km/u e
nu met een 80 cc ook 88 km/u , wist dit ook heb hem zo kunnen fijn afstellen in de onsteking, niemand kan me na doen denk ik
even met bezig geweest, kwa fijn afstelling...
maar nu zoek ik de perfecte vertanding zonder al te veel nog bij te kopen van vertandingen...
heb de nieuwe ketting al liggen voor ik begon aan de upgradeds trouwens
... nu zijn we aan de laatste fase 
ik hoop dat er nog oude zielen aanwezig zen haha
peace and love
nu met een 80 cc ook 88 km/u , wist dit ook heb hem zo kunnen fijn afstellen in de onsteking, niemand kan me na doen denk ik

maar nu zoek ik de perfecte vertanding zonder al te veel nog bij te kopen van vertandingen...
heb de nieuwe ketting al liggen voor ik begon aan de upgradeds trouwens


ik hoop dat er nog oude zielen aanwezig zen haha
peace and love
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Oud ben ik wel, mn ziel heb ik lang geleden verkocht..
Ik ken die brommer niet, zal even moeten googelen maar 16 van voor lijkt me erg groot, snap niet dat je met die 50cc op top kwam.
Maar met die 80 moet je veel harder kunnen, ook met 16 van voor, als daar flink wat toeren mee draait moet je 100+ kunnen doen.
Ik ken de uitlaat niet, moet ik ook ff opzoeken, maar is t een 80cc uitlaat ?
Anders beperkt die em misschien te veel.
Ik ken die brommer niet, zal even moeten googelen maar 16 van voor lijkt me erg groot, snap niet dat je met die 50cc op top kwam.
Maar met die 80 moet je veel harder kunnen, ook met 16 van voor, als daar flink wat toeren mee draait moet je 100+ kunnen doen.
Ik ken de uitlaat niet, moet ik ook ff opzoeken, maar is t een 80cc uitlaat ?
Anders beperkt die em misschien te veel.
-
- Derbi fan
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
- Vervoersmiddel: Beta rr50 Track
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Kan iemand mij helpen met de tandwielverhouding voor mijn beta rr50? De zaak waar ik hem gekocht had heeft een andere ontgrensde uitlaat, sproeier, cdi ontgrensd, en een 12 tands voortandwiel erop gezet en hij gaat nu 75 op de teller. De tandwielverhouding is nu 12/60.
Maar wat ik nu gezien heb van sommige mensen is dat zei met een ontgrens kitje voor beta. Bijvoorbeeld die van easyrider met een 53 tands achtertandwiel de 85-90 halen. En ik begrijp niet hoe dat kan want een kleiner achtertandwiel is toch een lagere top maar een hogere acceleratie?
Ook staat er in dat kitje 'Afsluitdop voor het secundaire luchtsysteem' kan iemand ook uitleggen waar dat voor is? De gasnaald moet ik nog ff vragen aan de zaak of die ontgrensd is maar denk het wel.
Maar wat ik nu gezien heb van sommige mensen is dat zei met een ontgrens kitje voor beta. Bijvoorbeeld die van easyrider met een 53 tands achtertandwiel de 85-90 halen. En ik begrijp niet hoe dat kan want een kleiner achtertandwiel is toch een lagere top maar een hogere acceleratie?
Ook staat er in dat kitje 'Afsluitdop voor het secundaire luchtsysteem' kan iemand ook uitleggen waar dat voor is? De gasnaald moet ik nog ff vragen aan de zaak of die ontgrensd is maar denk het wel.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Kleiner van achter is hogere top, minder koppel.
Dat secundaire luchtsysteem ken ik niet, misschien een slang van uitlaat naar...euh...iets :p ivm milieunormen.
Zal es kijken of ik er iets over kan vinden.
Edit ; die is voor de ais valve als ik t goed begrijp https://www.beta-motoren.nl/media/downl ... _rev07.pdf
Pagina 44/45 uitlaat en luchtfilter ( Tav. 37/38 )
Dat secundaire luchtsysteem ken ik niet, misschien een slang van uitlaat naar...euh...iets :p ivm milieunormen.
Zal es kijken of ik er iets over kan vinden.
Edit ; die is voor de ais valve als ik t goed begrijp https://www.beta-motoren.nl/media/downl ... _rev07.pdf
Pagina 44/45 uitlaat en luchtfilter ( Tav. 37/38 )
-
- Derbi fan
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
- Vervoersmiddel: Beta rr50 Track
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Top, bedankt. Dus zou ik dat ding nog nodig hebben of zal het niet veel te maken hebben qua performance? En als ik dan dat achtertandwiel naar 53 verander. Zal mijn top dan ook ongeveer 85-90 zijn? Want mensen die de kit gebruiken hebben dan 11/50 overbrengingsverhouding: 4,55 en 12/53: 4,44. Of heeft dat er niet veel mee te maken?42 schreef: ↑ma 25 sep 2023, 21:04 Kleiner van achter is hogere top, minder koppel.
Dat secundaire luchtsysteem ken ik niet, misschien een slang van uitlaat naar...euh...iets :p ivm milieunormen.
Zal es kijken of ik er iets over kan vinden.
Edit ; die is voor de ais valve als ik t goed begrijp https://www.beta-motoren.nl/media/downl ... _rev07.pdf
Pagina 44/45 uitlaat en luchtfilter ( Tav. 37/38 )
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Gewoon afdoppen, het zorgt ervoor dat een deel vd uitlaatgassen nogmaals verbrand worden voor minder uitstoot maar beter heb je schone lucht.
Top zal idd richting 85 gaan, 11/50 is ongeveer t zelfde als 12/53.
Top zal idd richting 85 gaan, 11/50 is ongeveer t zelfde als 12/53.
-
- Derbi fan
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
- Vervoersmiddel: Beta rr50 Track
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Sorry wat bedoel je met afdoppen? ik vroeg mij ook af of er een soort van ideale tandwielverhouding is voor het vermogen van je motor of bestaat zoiets niet. Aangezien je ook een tandwielverhouding heb dat de motor zijn kracht bijv niet kwijt kan. En zal het verlies in acceleratie opmerkelijk zijn of zal het wel meevallen? Ik rij een beetje 50/50 qua lange wegen en in de stad/dorp.
Laatst gewijzigd door Ghost op di 26 sep 2023, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Ik bedoel dat je die ais met een dop afsluit.
Is handiger denk ik dan em helemaal verwijderen.
Je zal iets minder koppel hebben maar niet heel veel.
Voor de rest weet ik niet genoeg van twv af om te kunnen beantwoorden, misschien een ander wel.
Is handiger denk ik dan em helemaal verwijderen.
Je zal iets minder koppel hebben maar niet heel veel.
Voor de rest weet ik niet genoeg van twv af om te kunnen beantwoorden, misschien een ander wel.
-
- Derbi fan
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
- Vervoersmiddel: Beta rr50 Track
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Ik had net ff bij femon parts gevraagd of hun ook de afsluitdop voor het secundaire luchtsysteem bij de kit hebben zitten aangezien die van ezrider van modellen voor 2020 was(wat die van mij niet is) en die zit er ook bij. Ze gaven dit linkje om hem los te kunnen kopen.
https://www.beta-motoren.nl/pages/baker ... f-2047.php
Ik begrijp alleen njet waarom die dingen afgedicht zouden moeten worden.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Ik weet niet hoe die precies zit maar kan me voorstellen dat als dat slangetje ergens aangesloten zit na het luchtfilter dat er dan dan stof en rommel in de lucht voor carb komt als het gat open blijft.
Anders zou ik ook niet weten waarom.
Anders zou ik ook niet weten waarom.
-
- Derbi fan
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
- Vervoersmiddel: Beta rr50 Track
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Ah oke. Zou ik ook nog een andere sproeier nodig hebben voor die tandwielverhouding?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Wss wel ja,elke x als je iets veranderd aan je setup moet je iig bougiekleur controleren.
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
Ben je zeker dat het een soort van recirculatie van uitlaatgas naar inlaat is? Een beetje zoals bij gebruik van een EGR klep bij auto's?
Is maar dat er ivm de Euro norm de laatste jaren brommers zijn (oa Sherco) waarbij dat geen recirculatie van verbrande gassen is maar een extra aanzuig van lucht in de uitlaat. De uitlaat zuigt als het ware een beetje lucht mee vanuit het luchtfilter waardoor het gas verdund wordt. Zo geraken ze aan de Euro (4 of 5 norm).
Als je zeker wilt zijn dat het dat is -> meestal zit er tussen luchtfilter en uitlaat een blokje of zo dat werkt als een terugslagklep. Kan je testen door vanuit de uitlaat naar dat blokje toe te blazen. Normaal gezien zal dat niet lukken maar andersom, vanaf het luchtfilter door dat blokje naar de uitlaat toe, wel.
Ik wist dat eerst ook niet maar omdat mijn dochter haar Sherco er mee is uitgerust dus wel.
Is maar dat er ivm de Euro norm de laatste jaren brommers zijn (oa Sherco) waarbij dat geen recirculatie van verbrande gassen is maar een extra aanzuig van lucht in de uitlaat. De uitlaat zuigt als het ware een beetje lucht mee vanuit het luchtfilter waardoor het gas verdund wordt. Zo geraken ze aan de Euro (4 of 5 norm).
Als je zeker wilt zijn dat het dat is -> meestal zit er tussen luchtfilter en uitlaat een blokje of zo dat werkt als een terugslagklep. Kan je testen door vanuit de uitlaat naar dat blokje toe te blazen. Normaal gezien zal dat niet lukken maar andersom, vanaf het luchtfilter door dat blokje naar de uitlaat toe, wel.
Ik wist dat eerst ook niet maar omdat mijn dochter haar Sherco er mee is uitgerust dus wel.
Laatst gewijzigd door Kata 2.0 op wo 27 sep 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Derbi fan
- Berichten: 94
- Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
- Vervoersmiddel: Beta rr50 Track
Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]
In die kit zat ook nog een uitlaatspruitstuk. Wat is dat eigenlijk? En ik denk dat ik dan gewoon de luchtfilterbox ontgrens en kijk of er een plaatje voor de luchtinlaat van de carb zit. En dan als laatst ff de tandwielverhouding.
Had namelijk ook aan ezrider gevraagd hoe het allemaal zat en hun zeiden ook dat je de carb moest vervangen naar een 17.5 en een ander uitlaatspruitstuk moet nemen. Volgens mij willen ze gewoon meer op mij verdienen, alhoewel ik dan denk ik niet iedere x met de choke hoef te starten. Dat heb ik nu namelijk wel. Ook al is het niet erg koud.