derbi olie

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Noahyoshi
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi GPR Racing
Derbi GPR 2010 (binnenkort pas)

derbi olie

Ongelezen bericht door Noahyoshi »

hoi jongens mn lampje van de olie ging branden dus kijken oke hijs bijna leeg dus heb ik er half synthetische olie bij gedaan gewoon die dure van castrol ofzo maar er zat nog een klein beetje vol synthetische in en nu brand het lampje nog steedss is dit erg of?
Oreo
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Tomos A35 (snor)
Tomos 4TL (2 keer)
Derbi Senda DRD X-treme
Honda MTX-SH
Volkswagen Golf 1.8 Milestone

Re: derbi olie

Ongelezen bericht door Oreo »

In sommige gevallen kunnen additieven in de olie elkaar verbijten, maar gaat meestal gewoon goed.

Loop ff het kabeltje van de sensor na zou ik zeggen
No free rides, gas or ass!
Noahyoshi
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi GPR Racing
Derbi GPR 2010 (binnenkort pas)

Ongelezen bericht door Noahyoshi »

Oreo schreef:In sommige gevallen kunnen additieven in de olie elkaar verbijten, maar gaat meestal gewoon goed.

Loop ff het kabeltje van de sensor na zou ik zeggen
ja heb ook niet helemaal bijgevuld hoor echt maar heel weinig dus misschien geeft die nog net aan dat ie leeg is heb echt maar 120 ml geadd ofzo en er gaat vgm 1,3 l in
EZ_R
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003

Ongelezen bericht door EZ_R »

Mengt gewoon. Ik citeer een mooie uitleg van het Motor Forum:
RSV31 schreef op 06 april 2008 @ 14:21:
Even een lesje van drs. Oliesjeik hoe het nu werkelijk zit, want wat jij schrijft klopt voor geen kant:

1. De producten die gebruikt worden in de motorfietswereld kunnen bestaan uit verschillende basisolien of een mengsel daarvan:
a. Minerale olie
b. Hydrotreated of hydrocrack olie (is formeel een minerale olie)
c. PAO (Poly-Alfa-Oline) (synthetisch)
d. Ester (synthetisch)

De toevoegingen in olie worden doorgaans niet beschreven als wel of niet synthetisch. Of deze wel of niet synthetisch zijn, is niet relevant.

In het geval van motorolie hebben we het dan over samentelling van de basisolie. Enig idee hoe een halfsyntheet tot stand komt? Een bepaald percentage mineraal en een bepaald percentage synthetische olie worden dan gemengd. Ook alle bovenstaande olien die ik benoem bij a,b,c en d zijn in iedere willkeurige verhouding te mengen.

2. Als je dus een minerale olie met een viscositeit van 10W40 mengt met een synthetische olie met dezelfde viscositeit is er geen sprake van dat je opeens een geen 10W40 olie meer hebt, dat is gewoon klinkklare onzin. Wel is het zo dat een minerale olie een ongunstigere temp/visc diagram vertoont tov een syntheet. Tenzij er expliciet vermeld wordt dat er ergens een synthetiche olie in moet, levert mengen dus geen probleem op.

3. Meng je olie dan kunnen de prestaties achter uit gaan. In de ene olie (olie X) zitten b.v. een bepaald type dispergenten en detergenten. Deze additieven zorgen er voor dat het vuil in de olie ingekapseld wordt en door een polaire werking zwevend worden gehouden. Eenmaal door het filter worden deze vuildeeltjes dus uit de olie gehaald. De olie die je er bij mengt (olie Y) heeft een nieuw type VI-improver (viscositeitsverbeteraar). Deze VI improvers kenmerken zich door een lange molecuulketen die zich uitstrekt bij hoge temp en in elkaar "rollen" bij lage temp. Effect wat dan optreedt is behoudt van viscositeit bij hoge temp en verlaging van viscositeit bij lage temp. Bij 99,9% van de toepassing waar olie wordt gebruikt is dit een gewenste eigenschap. De eerste olie (X) heeft ook VI-improvers, maar gebaseerd op een andere stof. Theoretisch kan het dus zijn dat de dispergenten en detergenten in olie X die VI improvers van olie Y zien als vuil. Gevolg, snellere veroudering van de olie dan gewenst. Principieel zijn beide olie nog steeds mengbaar. In de praktij zal dit zeer weinig voorkomen, omdat vrijwel alle fabrikanten dezelfde stoffen als additef gebruiken.

Kijk, ik ben geen voorstander van mengen, een product is zo geformuleerd dat het optimaal presteert. Ik kan me voorstellen dat als er wel gemengd wordt bepaalde prestatie achter uit gaan, maar dat is echt geneuzel in de marge en dit is zeker niet zo heftig als sommigen hier durven veronderstellen en levert doorgaans geen problemen op.

Er blijft 300 cc achter in mijn blok met verversen en vervolgens gooi ik er 2 liter nieuwe olie van een ander merk. Moet ik eerst mijn blok open maken en reinigen als ik ga verversen?

Maar mijn vraag blijft overeind. Kun je je eigen theorie ook onderbouwen met meer concretere informatie ?

Ik bedoel, als echte olie expert weet jij ook dat een synthetische olie een mengeling is van een ester en een PAO ivm tegengesteld reacties op met name je afdichtingen. Je zou dan ook moeten weten dat de opname van additieven door een ester en PAO niet zo makkelijk is ivm polaire werking en dat men daarom (zelfs bij een zgn 100% synth olie) vaak 2 tot 5 % minerale olie wordt toevoegd. Additieven worden namelijk makkelijk opgenomen door minerale olie, die op zijn beurt weer makkelijk oplost in synthetische olie. Ook weet jij dat minerale olie een sterkere smeerfilm geeft dan een synthetische olie en synthetische olie daarom ook veel meer gebruik moet maken van zijn additieven.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ieder zijn ding. :+ Ik als hobbybob kan MIG/MAG, elektrode en TIG lassen. Vraag me naar de theorie er achter..........ik heb geen flauw idee :X en geef dat ook toe. De gemiddelde MF-er kan waarschijnlijk beter lassen als ik en heeft op zijn minst een keer een cursusje gedaan. Hier op MF hebben veel mensen verstand van olie.........maar dan vooral de sterke verhalen en "horen van" en ik denk dat jij ook tot die categorie hoort.
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Plaats reactie