Derbi senda sneller laten optrekken

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Bob123
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda Evo Limited Edition 2009

Derbi senda sneller laten optrekken

Ongelezen bericht door Bob123 »

Ik weet nou het een en ander over opvoeren maar zit nog te twijfelen over hoe ik dit moet gaan aanpakken.
Ik heb een derbi senda drd racing NT en wil deze sneller laten optrekken.
Hij is nu volledig standaard, nou twijfel ik dus tussen 2 opties.
Ontgrenzen en dan voortandwieltje kleiner / ontgrenzen en een mhr 80cc replica erop met een bijpassende uitlaat/carb etc.
Ik weet dat er veel prijsverschil zit en daarom twijfel ik tussen deze twee.
Zit er veel verschil qua optrekken in deze opties of alleen in topsnelheid. En hoe zit het met benzineverbruik?
Ik rij elke dag ongeveer 16km. (naar school en andere plaatsen in het weekend)
Suggesties? Ik hoor het graag :)
ebervanroij
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 50 SM 2005 (sold)
Rieju RRX 50 2006 (sold)
KTM RC125 2017 (sold)
Cagiva Raptor 125 2005 (sold)
Kawasaki Ninja ZX6R 2001

Ford Fiesta 1.4 2003 (sold)
Subaru Impreza WRX 2002

Re: Derbi senda sneller laten optrekken

Ongelezen bericht door ebervanroij »

Met een mhr replica zal hij veeeel sneller optrekken, leuker rijden en meer koppel. Maar dat voel je ook in je portemonnee (aankoop, verbruik, onderhoud).

Je kunt ook gewoon een V6 pakken en een maat vtw kleiner
Afbeelding
Bob123
Beginnende Derbi fan

Ik ga hem toch wel (zwaar) opvoeren en daarom wil ik vragen of dit een goeie setup is?
Graag antwoorden op de vraagtekens"

Mhr 80 replica of MHR 80?
Scr corse hm 50/70 of welke andere scr corse?
Dell'orto 21mm of 24m?
Dmp plaatset malossi veren
Doppler Endurance krukas
Gooncy
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Ongelezen bericht door Gooncy »

MHR 80 als je het geld ervoor hebt
Malossi MHR Supermoto is een goeie uitlaat (als je genoeg geld hebt)
Scr corse racingline 80cc
Of voca racing 80cc (vind ik mooiste geluid en presteer goed)
Denk dat 21mm voldoende is. 24mm als je nog sneller wilt optrekken (maar ook meer verbruik)
DRD EDITION
Bob123
Beginnende Derbi fan

Ik ga dan denk ik voor de setup onderaan.
Maar is dit nog wel te doen met 16km per dag? En wat zal dan het verbruik zijn?
En moet ik ook nog iets doen aan me oliepompje en wat dan precies?
Alvast bedankt voor de antwoorden trouwens!

Mhr 80 cilinder
MHR Supermoto uitlaat
Dell'orto 21mm carb
Doppler Endurance krukas
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Is wel te doen, verbruik ligt echt aan je rechterhand. Denk dat t zo rond de 1:15/1:20 zal zijn, afhankelijk van je rijstijl, sproeier maat, carb grootte, gasnaald stand. Maar die invloeden zijn echt minimaal. Als je vooral rustig optrekt en afen toe gas open is 1:25 makkelijk haalbaar. Heb met mijn 70cc 1:27 gehaald ongeveer.

Oliepompje moet je dr direct afgooien en zelf gaan mengen. (of brommix tanken maar beter zelf mengen)

Prima setup zo te zien! :thumbup:
DRD EDITION
Bob123
Beginnende Derbi fan

Ik weet vooral veel in de theorie maar niet echt in de praktijk dus kan iemand me vertellen wat ik moet doen (afstellen) nadat ik de volgende onderdelen erop heb gegooid. En in welke volgorde ,als dat van belang is ?

Mhr 80 cilinder
MHR Supermoto uitlaat
Dell'orto 21mm carb
Doppler Endurance krukas
aidsaap
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Aprilia rs 2007 airsal 70 (verkocht), Aprilia RS125 2000, BMW R100 met zijspan

Ongelezen bericht door aidsaap »

Als je nog weinig sleutelervaring hebt wordt dit een hele klus maar als je een beetje aanleg ervoor hebt zal het sowieso wel goedkomen. Ik zou je nog aanraden een ngk br9es bougie erbij te bestellen, wordt vaak vergeten maar is wel aan te raden bij een dergelijke setup. Qua afstellen, je kan hier vast wel een how to over vinden. stationairschroef helemaal of een aardig eind indraaien, luchtschroef 1,5 slag open, gasnaald op middelste stand en een flink te grote hoofdsproeier erin. Dan starten en rijden en kijken of ie te ruim of te arm (waarschijnlijk te ruim) loopt en daarop je sproeier aanpassen. Daarna kan je luchtschroef en gasnaald afstellen. Het probleem is dat je veel nieuwe onderdelen monteert die moeten inslijten dus je kan in het begin nog niet goed testrijden/afstellen. Als ie maar iig niet te arm loopt.

Ik zou je trouwens aanraden een 1/4 inch momentsleutel met een bereik tot 25Nm ofzo aan te schaffen, nummer 1 beunfout is naar mijn ervaring het doldraaien van de draad in je carters en het is sowieso handig voor de cilindermontage.

Goed afstellen en goed smeren is essentieel voor de levensduur van je onderdelen. Ik heb een lichtelijk warmgelopen airsal 70 gereden voor 10k km en hij kwam er mooier vanaf dan dat ie was voor montage. Ik mengde euro 95 benzine 1:40 met castrol power RS olie, zeer aan te raden. Sowieso geen brommix tanken, gewoon met een 10L jerrycan benzine halen en 250 ml olie erbij.

Veel succes en plezier ermee!
dani van diemen
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-race '09'

Ongelezen bericht door dani van diemen »

ik zou hem eerst is gaan ontgrenzen want er zit nogal een verschil in 45km/h en 130 km/h. ga eerst maar is meer leren over je brommer door er wat aan te gaan kloten met afstellen en prop enzo.
Bob123
Beginnende Derbi fan

Dit is niet mijn eerste brommer dani. Heb nog 2 andere die rond de 80-90 gaan, alleen die heb ik nooit zelf opgevoerd.
dani van diemen
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-race '09'

Ongelezen bericht door dani van diemen »

aah oke, dan als nog zou eerst meer over je brommer gaan leren want anders sta je elke week bij de bromboer en daar word je ook niet vrolijk van.
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Het is niet zo heel moeilijk, er staan een hoop tutorial's op dit forum en op de site van derbi team zuid-holland. (ook filmpjes)
Eerst zet je je nieuwe kruk met lagers en al erin. (zoek op het forum voor how to's)
Dan zuiger dr op, cil dr op. Momentsleutel heb je echt niet nodig hoor. Ik heb mijn cilinder ook zonder momentsleutel vast gedraaid. Gewoon met een ringsteeksleutel 10. Gewoon kruislings aandraaien en vooral niet té strak aandraaien. Gewoon op gevoel doen, je voelt het vanzelf wel wanneer je ongv moet stoppen.
Als je cil dr op is, zet je je carb en uitlaat erop. Dan vul je je blokolie en kvs weer bij (die moet je dr uit laten lopen als t blok dr onder uit moet/open moet) Dan zet je een sproeier (ik noem maar wat) bijvoorbeeld 140 in de carb. Lucht zet je op 1,5 slag, stationair schroef niet aan zitten en gasnaald op middelste stand.
Dan ben je nu klaar om hem aan te trappen en hem aftestellen. Kijk hoe die loopt, stottert die erg voor de powerband? Maatje omlaag doe dan 138 erin etc etc. Zoek anders nog wat info op over afstellen. Is allemaal poep simpel, totaal niet moeilijk, iemand met 0 sleutel ervaring kan dit makkelijk leren.
Zou hem niet naar een brommerboer brengen, kan je zo €500 neerleggen voor arbeids kosten (als ze het uberhaupt willen doen)
Gewoon veel opzoeken hoe alles moet etc. Dit is gewoon een samenvatting van wat je ongv moet doen. Je kan het makkelijk zelf doen, kom je ergens niet uit? Vraag het dan even op het forum, dan helpen wij je verder. :thumbup:

Edit: Oja en wat mengen betreft, je moet echt niet telkens met een jerrycan lopen sjouwen om te mengen. Tank gewoon bij de pomp, koop een stage 6 meng flesje (€4 fzo, is geen geld) daar kan je makkelijk op aflezen hoeveel olie je bij welke mengverhouding erbij moet gooien. Kan ook zonder mengflesje maar heeft wel de voorkeur, op de olie fles staat namelijk ook hoeveel dr nog inzit enzo.
DRD EDITION
Coen_O
Tuner
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track 2016
Derbi Senda SM DRD Racing 2015
Derbi DRD Racing 2010 [verkocht]

Ongelezen bericht door Coen_O »

Bob, ik raad je dit echt af. Het zou ontzettend zonde zijn als de jou de hele cilinder en het hele zooitje erbij vastnakt.
Dan ben je in 1 klap van al je geld af.. Je moet het alsnog zelf weten maar als je nog nooit een cilinder losgehaald hebt en je wilt deze ''snelle'' setup monteren en ook daadwerkelijk nog goed afstellen moet je er echt wel verstand van hebben.

Als ik jou was zou ik beginnen met een ander uitlaatje en die dan perfect af te stellen, je kunt dan altijd nog wel een 70cc'tje monteren voor de trekkracht, dit is makkelijker af te stellen als een extreem snelle cilinder zoals de MHR.
aidsaap
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Aprilia rs 2007 airsal 70 (verkocht), Aprilia RS125 2000, BMW R100 met zijspan

Ongelezen bericht door aidsaap »

Jerrycan hoeft idd niet, ik vond het zelf handiger omdat ik op die manier minder vaak naar de pomp hoefde en niet steeds als een debiel met mn brommer moest schudden haha.

Coen, ik had ook pas het eerst een cilinder in mijn handen toen ik een airsal 70 ging monteren maar dat is ook helemaal goedgekomen. Je moet gewoon extreem voorzichtig zijn en goed de how-to's volgen. Ik heb het pas drie jaar later eens verneukt door mn olieleiding niet aan te sluiten op de carb bij mn RS125 toen ik al jaren sleutelervaring had en uit routine niet echt nadacht (carb moest steeds weer los om de sproeier te wisselen). Gewoon je hoofd erbij houden.
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Schudden hoeft ook niet! Het mixt vanzelf met de benzine. Doe maar een keer benzine in een cola fles ofzo en doe er dan 2t olie bij. Het zakt gelijk naar beneden en de benzine is gelijk de kleur van de olie die je dr bij hebt gegooid :thumbup:
DRD EDITION
Bob123
Beginnende Derbi fan

Bedankt voor de antwoorden, als ik meer specifieke vragen heb dan zet ik ze hierin. :thumbup:
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Succes ermee, laat maar weten of t lukt enzo
DRD EDITION
Bob123
Beginnende Derbi fan

Heb voorlopig nog een geldtekort voor de dure onderdelen van dit project dus daarom zal ik hem eerst maar is ontgrenzen (zonder nieuwe onderdelen erop te zetten). Dat wordt dus de carb en uitlaat toch? Is het afstellen hetzelfde wat gooncy beschreef bij het afstellen na mhr80 etc. ? Twv na ontgrenzen? En moet het oliepompje er dan ook al af of hoe zit dat?
aidsaap schreef:Als je nog weinig sleutelervaring hebt wordt dit een hele klus maar als je een beetje aanleg ervoor hebt zal het sowieso wel goedkomen. Ik zou je nog aanraden een ngk br9es bougie erbij te bestellen, wordt vaak vergeten maar is wel aan te raden bij een dergelijke setup. Qua afstellen, je kan hier vast wel een how to over vinden. stationairschroef helemaal of een aardig eind indraaien, luchtschroef 1,5 slag open, gasnaald op middelste stand en een flink te grote hoofdsproeier erin. Dan starten en rijden en kijken of ie te ruim of te arm (waarschijnlijk te ruim) loopt en daarop je sproeier aanpassen. Daarna kan je luchtschroef en gasnaald afstellen. Het probleem is dat je veel nieuwe onderdelen monteert die moeten inslijten dus je kan in het begin nog niet goed testrijden/afstellen. Als ie maar iig niet te arm loopt.

Ik zou je trouwens aanraden een 1/4 inch momentsleutel met een bereik tot 25Nm ofzo aan te schaffen, nummer 1 beunfout is naar mijn ervaring het doldraaien van de draad in je carters en het is sowieso handig voor de cilindermontage.

Goed afstellen en goed smeren is essentieel voor de levensduur van je onderdelen. Ik heb een lichtelijk warmgelopen airsal 70 gereden voor 10k km en hij kwam er mooier vanaf dan dat ie was voor montage. Ik mengde euro 95 benzine 1:40 met castrol power RS olie, zeer aan te raden. Sowieso geen brommix tanken, gewoon met een 10L jerrycan benzine halen en 250 ml olie erbij.

Veel succes en plezier ermee!
Gooncy
Pro tuner
Gilera Citta 2001 (sold)

Oke, ontgrenzen gaat als volgt:

Allereerst: Kijk welke sproeier in je carburateur zit: Stel er zit sproeier 70 in (ik noem maar wat) dan bestel je alvast een setje sproeirs van 70-90 fzo.
Dan, ga je dr prop uit de uitlaat halen, hiervoor moet je de uitlaat los halen, het stuk dat bij de cilinder zit, daar zit de prop in.
Hier een filmpje over hoe je dr prop eruit kan halen: https://www.youtube.com/watch?v=8i9vM2lWDAU

Dan kan je je carb nog ontgrenzen, aan de luchtfilter kant van de carb zit een koperen plaatje, die kan je dr zo uithalen.
Dan kan je ook nog je luchtfilter ongrenzen: Daar zit zo een buisje aan de bovenkant van je luchtfilter box. Deze kun je er zo uit halen. Heeft niet echt invloed op je prestaties maar meer op het geluid.

Dan begin je met afstellen, stationair schroef: niet aan komen nog. Luchtschroef: gewoon laten zoals die staat.
Als er bvb sproeier 70 in je carb zit, doe je er nu iets van 84 in fzo. (veels te groot waarschijnlijk, maar dat maakt niet uit)
Dan ga je er mee rijden, als die erg op het begin (voor de powerband) stottert is de sproeier te groot. Dus een maatje kleiner (doe er nu 82 in).
Is het bijna weg, maar toch niet helemaal? nog een maatje kleiner (80, sproeiers gaan in stappen van 2 btw)
Als die op top uitvalt, dan is de sproeier te klein, dan moet je weer een grotere. Je moet gewoon een beetje spelen met die sproeiers en afbouwen.
Als die stationair nog wellis uit wilt vallen, dan pas draai je de stationair schroef iets in.

Dan kan als indicatie nog afen toe de bougie cheken:
Wit= te kleine sproeier (te arm)
Koffiebruin = perfect
Zwart = te grote sproeier (te rijk)

Oliepompje kan je dr gewoon op laten zitten.

Als het afstellen met sproeiers niet lukt, zet hier dan neer wat er niet lukt.
Dan kan ik je miss ook nog een korte tutorial beschrijven over fine tuning (gasnaald) Maar denk dat dat niet nodig is bij jou std setup.
Dus gewoon met een grote sproeier beginnen en afbouwen.

Succes ermee :thumbup:
DRD EDITION
Bob123
Beginnende Derbi fan

Het is allemaal gelukt maar de uitlaat is aan vervanging toe dus wat is een leuke uitlaat voor een standaart derbi die alleen ontgrenst is. Leovince v6/MK thrower ? Is de ... ook beter dan de standaard uitlaat?

alvast bedankt
Plaats reactie