Carburateur begrenzen

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door D25 »

Beste leden van het derbi forum

Ik heb laatst een prachtige derbi senda xtreme uit 2003 gekocht, en nu wil ik deze gebruiken om naar school tegaan.
Er is alleen een probleem hij loopt rondt de 90 ( met mij erop) en de rollenbank staat vaak bij school. ik heb gehoord dat je hem kan begrenzen door een plaatje bij de carburateur te plaatsen? Weet iemand waar ik zon plaatje kan halen en of dit veel scheelt?
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
Ezasta
Beginnende tuner
Berichten: 213
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 21:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race 2008 (Sold)
Derbi Senda SDR 2005 80cc
Derbi DRD Pro 2009 88cc
Locatie: Hoogkarspel

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Ezasta »

Dit zal enkel wat kracht onderin verminderen.
Je kan alleen je snelheid verminderen door een langzamere uitlaat er op te zetten, of door er een prop in te zetten.
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door D25 »

ik heb er al een prop inzitten maar hij loopt nog steeds te hard is er nog een andere manier om hem tebegrenzen?
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
Ezasta
Beginnende tuner
Berichten: 213
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 21:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race 2008 (Sold)
Derbi Senda SDR 2005 80cc
Derbi DRD Pro 2009 88cc
Locatie: Hoogkarspel

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Ezasta »

Grotere prop of andere pijp.
Ik raad een andere pijp aan, want anders rij je onder je powerband. Dan kan je nog beter gaan fietsen.
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door D25 »

wat is een powerband als ik vragen mag? ik hem laatst een carroserie ring ervoor gedaan en deze net zolang uitgeboord totdat ie 75 liep maar toen had ik geen vermogen maar de tandwielverhouding is nog orgineel? ik heb trouwens metrakit uilaat opzitten volgens mij is het een prorace
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
Ezasta
Beginnende tuner
Berichten: 213
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 21:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race 2008 (Sold)
Derbi Senda SDR 2005 80cc
Derbi DRD Pro 2009 88cc
Locatie: Hoogkarspel

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Ezasta »

Een powerband is het toerengebied waarin je het meeste vermogen hebt. Bijvoorbeeld als je wegrij, dan rijd je brommer eerst rustig en dan schiet hij ineens vooruit. Na deze powerband valt het vermogen weer terug. Elk type/model uitlaat heeft zo zijn eigen powerband, omdat deze hierop berekend en gemaakt is.
Al zou je dan een dikke prop in een hoogtoerige uitlaat (Een uitlaat die zijn powerband hoog in de toeren heeft, bijvoorbeeld 9000-12000 RPM) dan zou je prop de toeren van je cilinder al bij de 8000 RPM kunnen stoppen. Je hebt dan totaal geen vermogen meer. SImpelweg omdat de cilinder niet eens in de powerband van de uitlaat komt.

Tandwielverhouding origineel is volgens mij 11-53.

Om te weten wat voor Metrakit uitlaat je precies heb, kan je dat op google zoeken. Een Metrakit Pro Race onder/bovenlangs is een zeer hoogtoerige 70cc uitlaat. Ik heb wel eens gezien dat deze op een standaard cilinder wordt gezet, maar dan loopt de brommer veel te hard voor jou wensen. Ik zou dan zeker een andere uitlaat nemen.
Al wil je een top van 75 hebben, dan zou ik of een standaard uitlaat of een Leovince v6/x-fight monteren. Met tandwielverhouding 12-53, en ontgrenst, rij je zo'n 70 a 80 km/h.
D25
Pro tuner
Berichten: 1024
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 22:51
Vervoersmiddel: Xtreme 2003 sold
honda mt5 80cc sold
honda mtx OT 80cc
deutz d25
Rieju RR
Locatie: onder een steen in overijssel

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door D25 »

Maar kan ik deze uitlaat niet compenseren met nog een grotere prop of gaat dit niet werken?
Yezzz schreef:
kevrie schreef:Psssstt! Derbi Kopen? :haai:
Jij hebt geen derbi, jij hebt een groene vespa op noppen. Nou shh
Ezasta
Beginnende tuner
Berichten: 213
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 21:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Race 2008 (Sold)
Derbi Senda SDR 2005 80cc
Derbi DRD Pro 2009 88cc
Locatie: Hoogkarspel

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Ezasta »

Dat kan je proberen, maar ik denk dat je dan niet eens in je powerband kom. Je hebt dan helemaal geen vermogen meer
Gebruikersavatar
Oreo
Schakelrijder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 12:58
Vervoersmiddel: Tomos A35 (snor)
Tomos 4TL (2 keer)
Derbi Senda DRD X-treme
Honda MTX-SH
Volkswagen Golf 1.8 Milestone
Locatie: Ter Aar

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Oreo »

Als ik jou was zou ik misschien kijken voor een originele uitlaat en controleren of je twv 11 - 53 hebt. Dan rij je netjes volgens de regels en kan je gerust naar school en kletsen met meneer agent.

Een alternatief zou zijn om een toerenbegrenzer erin te zetten, dan kan je zelf bepalen wanneer je snel wil rijden en wanneer niet. De kans dat je daarmee gepakt wordt is wel aanwezig, vooral als je regelmatig gecontroleerd wordt bij school.

En natuurlijk kan je hem afvoeren tot een gangbare snelheid (60 a 70) en de boete riskeren. Als je 90 gaat ben je iig je brommert kwijt...
No free rides, gas or ass!
Gprfreak
Beginnende tuner
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 jan 2014, 17:26
Vervoersmiddel: GPR 50
Locatie: Willemstad NB

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Gprfreak »

Je bent je brommer bij 90 kilometer niet meteen kwijt. Pas na de 3e keer een wok.
Gpr 50 Giannelli street
Gebruikersavatar
Oreo
Schakelrijder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 12:58
Vervoersmiddel: Tomos A35 (snor)
Tomos 4TL (2 keer)
Derbi Senda DRD X-treme
Honda MTX-SH
Volkswagen Golf 1.8 Milestone
Locatie: Ter Aar

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Oreo »

Gprfreak schreef:Je bent je brommer bij 90 kilometer niet meteen kwijt. Pas na de 3e keer een wok.
Je hebt helemaal gelijk. Maar D25 wordt echter regelmatig gecontroleerd bij school en zal dus waarschijnlijk zijn brommert binnen relatief korte tijd wel kwijtraken als hij 90 blijft rijden.
No free rides, gas or ass!
Gprfreak
Beginnende tuner
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 jan 2014, 17:26
Vervoersmiddel: GPR 50
Locatie: Willemstad NB

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Gprfreak »

Ja dan heb je inderdaad gelijk dat het niet het verstandigste is 90+ te blazen :lol:
Gpr 50 Giannelli street
Ht-2014
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 00:07
Vervoersmiddel: Vw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Carburateur begrenzen

Ongelezen bericht door Ht-2014 »

Ik zou wel een plaatje maken achter in je carb, daarbij een prop in de uitlaatmond. Let wel op dat je ook kleiner in sproeier moet gaan.
5,59 @ 150 meter
Driver Henk van den Heuvel
Mechanic Heikotuning
Plaats reactie