How-To: Wiellagers vervangen

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
Gebruikersavatar
beun-mike
Derbi fan
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 19:42
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005
(senda 2005)
Locatie: Alphen (NB)
Contacteer:

How-To: Wiellagers vervangen

Ongelezen bericht door beun-mike »

Wat heb je nodig:

- nieuwe lagers: 6201 2RSH
- Steun om je brommer op te zetten
- Sleutels, om je as en/of eventueel je ketting spanners los te draaien.
- Hamer en ijzeren staaf (moet een kleinere diameter hebben dan je eigen as)
- Schroevendraaier
- Grote dop, dop 24
- Vet

(Ik ga er even vanuit dat niet iedereen een groot arsenaal aan gereedschap heeft bijvoorbeeld lager trekkers).

Je begint:

Je zet natuurlijk je brommer op de steun zodat het nodige wiel van de grond komt.
Draai je ketting spanners vast los, en draai de moeren van je as. Maak je ketting los.
Nu begin je zachtjes tegen de as aan te tikken totdat hij gelijk zit met je ketting spanner en haal je de ketting spanner eraf.
Nu zet je de ijzer staaf tegen je as en ga je hem er MET BELEID doorheen slaan.
Let hierbij wel op je andere ketting spanner, die kan wel is vervelend gaan doen.
Als dit gebeurt is valt je as er aan de andere kant uit.
Nu kun je de staaf, die nu dient als vervangende as maar dan dunner, eruit halen. Het is aan te raden om hierbij wel even je wiel te ondersteunen met iets of even iemand het wiel vast te laten houden.
Als je hier niet opgelet hebt weet je nu niet waar de ringetjes moeten zitten dus hier even de volgorde van links naar rechts als je achter je brommer staat:

Moer - ketting spanner - Brug - smalle ring - lager - afstands bus - lager - brede ring - rem - brug - ketting spanner - moer.

Wat ik meestal doe is even alles op volgorde weer op de as zetten. dan raak je de onderdelen niet kwijt en weet je de volgorde.

Nu kun je de lagers eruit slaan, deze zijn hier na dus beide niet meer bruikbaar!

Afbeelding

Het spreekt eigenlijk wel voor zich hoe dit gaat gebeuren. Je het stuk ijzer door je wiel, maar je zet hem aan een kant op het lager, en je gaat hem eruit slaan. Zorg dan dat je hem er recht uitslaat, wissel steeds van plek waar je het stuk ijzer op slaat. uiteindelijk valt het lager eruit en die kan dan mooi in de prullenbak.
aan de andere kant doe je precies hetzelfde.

Nu kun je een van je nieuwe lagers erin zetten.
Zorg dat je nooit op de binnen ring van het lager slaat.
Je pakt dus een grote dop die met de rand precies op de buiten ring van het lager past. En door dus op de dop te slaan raak je alleen de buiten ring en nooit de binnen ring. Dit moet je echt zo recht mogelijk doen. Je kunt altijd een beetje corrigeren natuurlijk.
Nu niet vergeten om die afstands bus er weer terug in te doen en dan sla je op dezelfde manier het andere lager erin.

Nu kan het voorkomen dat die afstands bus er niet helemaal goed in zit maar dat is niet zo erg, met een schroevendraaien een beetje fatsoenlijk voor de gaten van de lagers doen.

Nu kan alles weer terug, dit wil ook niet altijd lukken zonder veel gevloek maar het is wel mogelijk.
nog een klein advies, vet heel je as goed in! dan krijg je hem er makkelijker in, je krijgt geen roest, en je krijgt m er de volgende keer ook weer makkelijk uit.

Je hangt het wiel dus weer op de goeie plek.
Dan zorg je dat je aan de kant waar je slaat, de ketting spanner al goed zit anders kun je de as er weer uit halen en erop nieuw in doen.
Nu is het gewoon de kwestie van de as er met beleid terug in slaan, en op tijd de ringetjes er tussen in doen.

Hierna niet vergeten je ketting opnieuw te spannen.

Dit is allemaal gebaseerd op een Derbi Senda uit 2005.
als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
senda 2005
Gesloten