How-To: Rem ontluchten

Hier zijn de complete how-to's te vinden.
T-legend
Derbi fan
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 18 okt 2010, 12:52
Vervoersmiddel: -Suzuki tsx
-Derbi senda monster energy
-Yamaha Tzr
-Derbi x-race
Nu: Derbi project

How-To: Rem ontluchten

Ongelezen bericht door T-legend »

Remmen ontluchten

Ten eerste de waarschuwing dat remvloeistof echt in je lak bijt. Kijk dus uit met dat spul !

Verder is het een makkelijk klusje dat je veel geld kan besparen als je het zelf doet ipv laten doen bij een dealer.

Benodigheden:

-Ring / Steeksleutels
-Doorzichtig slangetje
-Opvangbakje
-Trechter
-Remvloeistof
-Liefst een 2de persoon ( werkt een stuk makkelijker )

Afbeelding

Het beste is eerst een stappel doekjes rond je resevior te leggen in verband met met het morsen van eventuele remvloeistof bij het bijvullen.

Daarna schroef je het deksel van je resevior los zodat je je remvloeistof kan bijvullen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens ga je naar je remklauw waar je het slangetje op de ontluchtingsnippel zet en hem laat hangen in je opvangbakje.

Afbeelding

Nu gaat 1 iemand bij de remklauw staan en de andere bij de de remhendel. Eerst kijk je of het niveau voldoende is. Zoniet vul het dan bij. Daarna gaat degene bij de remhendel langszaam druk opbouwen door de hendel in te drukken en weer los te laten. Pas op dat je het niet te snel doet, anders spuit er een lekkere straal remvloeistof de lucht in.

Afbeelding

Vervolgens houdt hij de rem ingedrukt en draait degene bij de remklauw de ontluchtingsnippel open. Mischien zie je in het begin nog niks door het slangetje gaan ( vooral als de leiding helemaal leeg is doordat je je klauw een keer heb losgehaald ). Daarna draai je de nippel weer dicht. Dan pas kan degene bij de remhendel de rem loslaten. Als het goed is zakt het niveau een klein beetje. Dit proces herhaal je net zolang totdat er geen belletjes meer door het slangetje komen. Hou ook continu het niveau van je remvloeistof in de gaten, want als er niks meer inzit kan je helemaal weer overnieuw beginnen. Dus tijdig bijvullen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus.....

Druk opbouwen - rem ingedrukt houden - nippel open - nippel dicht - rem los.

Het kan best dat er een tijdje geen luchtbellen te zien zijn. Ga dan nog 5 tot 10 keer door om zeker te zijn dat er geen lucht meer inzit. Zo weet je 200% zeker dat er NERGENS meer een belletje zit.
Soms als je toch vindt dat de druk niet genoeg is, kan er een luchtbel bij je banjobout bij je rempomp blijven hangen. Bouw dan ook druk op en draai de banjo een heel klein beetje los ( natuurlijk wel een doek erom heen houden ). Daarna weer stevig vast draaien.

Daarna KUN je ook nog even een riempje/ touwtje/ spanbandje pakken en die dan (in geval van je voorrem) om je rem en handvat te doen, zodat je rem ingeknepen is. even wat gaan drinken (10 minuutjes) en dan er weer af.

Nu hebt uw gegarandeerd weer stoppie power!

bron: Apriliaforum.nl

Thomas
Try to beat me
Gesloten