Vandaag eens alle foto's verzameld van het afgelopen jaar waarin ik twee projecten heb gehad.
Neem me niet kwalijk voor alle foto's gemaakt door/met een aardappel.
Tevens een disclaimer: Alle stunts in deze log zijn gedaan door een professional.
Project Pink
Na het verkopen van mijn eerste Derbi, een DRD Racing uit 2007 met de blauwe kappen om precies te zijn, snakte ik al gauw weer naar een nieuwe brommer. Ditmaal was het doel opvoeren tot ik erbij neer viel. Van de eerste derbi vond ik het zonde om deze te verpesten, gezien deze in een vrijwel origineel perfecte staat verkeerde.
Na kort zoeken op marktplaats viel mijn oog op deze brommer:

Vraag me niet wat ik erin zag. Of nouja, het frame was ik vrijwel verliefd op. De setup was een Tpr70 met Scr Corse 50/70Hm bovenlangs. Een goed begin dacht ik. Het Frame is trouwens van een Derbi drd extreme black edition 2005. Das dus een extreme frame met prolink etc. Tevens zaten er Drd racing 06-09 kappen op, nog wel dezelfde als op het eerste brommertje.
Eenmaal thuis nog een paar plaatjes geschoten:



Nondeju wat een HØK
Goed wel plezier van, een nieuwe brommer.
Welgeteld 4 dagen

https://youtu.be/Fl6SYJfTFBY
Not too bad huh? Zal wel komen omdat ik heel misschien beetje boel aan het raggen was en geen koppeling had

Maargoed, goeie reden voor een leuke build.
Na wat dingen uitzoeken etc. wat mij interessant leek hetvolgende besteld:
- Metrakit Pro Race 3 70cc
- Doppler endurance krukas (Oude krukas was een originele

- Malossi naaldlager
- Malossi VL6 membraam
- Malossi Koppelingsveren
- Polini PWK 26mm
- Polini PWK spruitstuk
- Polini Koppelingsplaten
En natuurlijk nog alle kleine dingetjes die er bij komen.
In de tussentijd eens op de uitstraling gaan richten.

Nieuw zwart kappensetje, hier nog niets vermoedend over de rest van het plan...
Want... jawel: ROZE


Intussen kwam het volgende binnen:


Leuk spul
Het wachten was op de cilinder, zodat ik mn carters kon flowen. Tevens het blok gereviseerd en voorzien van nieuwe lagertjes, doppler krukasje, keerringen etc.


Nieuw zwart Voca stuur, roze handvaatjes en ali hevels toegevoegd:

Oja en hier zie je mn tunings Ngk vonkjes kabel ook al hangen...
Cilindertje erop, squish op een veilige afstand van wel 0,9mm gezet

Blokje erin gelepeld:

Scr Racingline 70 aangeschaft, omdat deze een platte flens had, de andere paste niet op de uitlaatpoort.

Tijd voor zn eerste start.
Paar keer trappen en jawel, er was leven. Helaas niet het leven wat ik hoopte te horen. Bwaaap bwaaap lekker smoren met gas geven. Gezien het avond was, maar lekker teleurgesteld naar bed gegaan.
De volgende dag uren gespendeerd aan het afstellen, sproeier 80-160 bij langs geweest. Niets hielp helaas.
Uiteindelijk zover gekregen dat hij voorzichtig wou rijden, maar er met volgas een bepaald stotter in zat. Na wat dingen testen en een boel onderdelen etc. na te hebben gekeken kwam de conclusie dat het wel de ontsteking moest zijn. Goeie reden voor een binnenrotor dus

En zo volgde weer een paar weken wachten, tot dit in de post kwam:

Uiteraard direct gemonteerd en ik was direct verliefd... Wat een gasreactie holy shit


Boel plezier van gehad in de daaropvolgende weken. Trok op als een beest en topte ergens tussen de 100-110kmh, weet het niet zeker omdat ik t nooit heb getest. Tevens had ik geen teller, geen kabelboom, geen contactslot want wat je niet hebt kan ook niet stukgaan

Het eerste probleempje doemde op: de grondplaat was losgegaan tijdens het rijden. Daardoor liep de brommer de laatste 5km ruk en heeft ie iets plastic weggesleten. Tip voor de volgende: Zet je grondplaatboutjes vast met loctite
https://youtu.be/wI485U5iqHc

Flyby
https://youtu.be/YqdiLSMZQ2U


Welgeteld drie weken later. Avond rijden met een groepje brommers. Paar keer opentrekken op een parkeerplaats.
Om 't kort te houden ik kreeg een 90cc Am6 brommer op mn zijkant...
Zie hier mijn onduidelijke schade foto's:



Onder andere was het voortandwiel van de aardbol verdwenen, was ik een deuk in mn uitlaat rijker (meer tegendruk hehehe), deuk in het frame, achterbrug krom en nog wat dingen...
Uit frustratie de volgende dag direct maar met een gekneusde poot en wat schaafwonden de brommer gedemonteerd.

Deuk in het frame:

Goeie foto niet? Dat dacht k
Alles in onderdelen van de hand gedaan, behalve het blok. Die was met ~250km natuurlijk nog kakelvers.
Dit is een van de plekken waar onderdelen heen zijn gegaan, oa het oude stuur, voorvork, (kromme) achterbrug, remmerij etc.

Honda Ape projectje van een maat
White Dragon
Ik wist intussen nog een Derbi van een maat op te duiken. Stond ergens in een schuur op een boerderij, voor de afgelopen 1/2 jaar. Die kon ik voor een leuke prijs van hem overkopen.


Ditmaal wel weer een echte drd racing, uit 2006. Er zat een Paioli usd voorvork in uit een Rieju mrx pro.
Ook zat er een verse Tpr80 onder, met doppler endurance krukas etc.
Direct maar het eigen blok erin gehangen



Het Tpr80 blok had ook een mooie bestemming gevonden:

Word op het moment onder een Tomos gebouwd.
Acerbis Rally x-pro handkappen en een Ktm Sx125 nummerplaatje besteld voor de supermoto look. Ook mn eigen achterwiel er weer ingehangen, gezien dat was fatsoenlijker rubber was.


Soundcheckje:
https://youtu.be/TWawrHs5yA0
https://youtu.be/TkWCjchQm6g
Brommer reed op dit moment weer erg goed. Intussen had ik me weer een gek idee bedacht.

Ik kwam dit tegen en dacht, dat zou een leuk idee wezen. Nog even lopen twijfelen tussen de Pro circuit r304 en de Fmf shorty, uiteindelijk toch voor de laatste gegaan.
Uiteraard past dit niet zomaar, de tailpipe is nogal kort

Naar een maat toe gegaan om het passend te lassen. Het idee was om de oude tailpipe van de scr te gebruiken en deze aan de tailpipe van de fmf te lassen, helaas net nadat de flex erdoor ging kwamen we tot de gedachte dat de tailpipe van de scr van staal was en die van de fmf van rvs. Goed, gelukkig was de fmf nog wel heel, alleen de originele tailpipe was doormidden. Als oplossing hebben we de tailpipe van de fmf doormidden geslepen en een rvs buis gedraaid, deze ertussen gelast op de juiste hoeken en lengte en voliá:
https://youtu.be/Rd7i_Tgh-I4


Gaf een leuke look aan de brommer, qua geluid veranderde er niet enorm veel, gezien hij met een scr al enorm lekker klonk. Met 50cc heb ik trouwens wel verschil in geluid gehoord.

Het liefst had ik hem iets hoger en dieper in de brommer gehad, helaas zit daar het subframe.
Paar meetings bij langs geweest.

Ook op het achterwiel ging met gemak:
https://youtu.be/xd_WRwJaOtc
Hier een hele video met wheelies:
https://www.youtube.com/watch?v=zhyH6sxu4yU
Tijdens een van de meetings is helaas mn remleiding langs de voorvelg gaan slijten, met een mooie schaderand als gevolg.

Tijdens een van de laatste meetings die ik meereed begon ik wel erg veel getril in mijn blok te krijgen. Het voordeel aan een binnenrotor is dat je zo kan voelen of je lager speling hebt. Voordeel of....? Want ja helaas, krukaslagers helemaal op. Ook het bigend lager is niet gespaard gebleven, deze was verder uitgelubberd als de doos van een... ho uh. Maargoed het blok heeft zon 1250km gedraaid, niet veel dus.
Toch weer tijd voor een revisie:

Out with the old, in with the new

Het blok weer helemaal vernieuwd vanbinnen, ook een van de schakelassen vervangen voor eentje uit een donorblok, omdat een van de kleine lagertjes onder een tandwiel nogal lawaai maakte.
Dit is hoe de zuiger van de Pro Race eruit zag na 1250km zonder luchtfilter...

Not too bad i guess
Toch besloten de inlaat en cilinder te verkopen met het oog op verkoop van de brommer zelf.
En zodoende het blok opgebouwd met een originele (imitatie) cilinder. Niet wat iedereen van me had verwacht, maar ik ben ook wel eens klaar met geld uitgeven

Wel de Mvt dd gehouden.

Helaas had ik weer die pechbek waardoor de mvt er 100km na de revisie ook mee stopte, vermoedelijk doordat hij eerder al een los is gekomen en nu weer iets zal hebben aangesleten door de kapotte lagers.
Goed terug naar originele ontsteking.
Membraam was er ook klaar mee


Nog een tip: Zet nooit andere boutjes in je koppelingshuis, geeft alleen maar gedonder.

Ook de gehele koppeling maar vervangen vanuit een donorblok, oude was goed ingeslagen

Velgen two-tone gespoten, zwart/wit. Past erg goed bij de brommer al zeg ik het zelf.

Hier lag ik nog te slapen en had ik scheef afgeplakt


Resultaat:



Ook het uitlaatje weer opgeknapt.
Before:

After:

(Had geen juiste brander voor lasnaden, was hier ook tevreden mee)
Achterbrug wat bijgeschuurd.
Halverwege:

Driekwart:

De mensen met goeie ogen hadden misschien wel gespot dat er een balhoofdlager als vulbusje tussen het balhoofd en kroonstuk zat. Hiervoor heb ik een busje laten draaien en chemisch laten zwarten:

Op de 3d-printer een dashboardje geprint voor mn knoppies.


Tevens ook direct een tweede montagepunt voor het ktm kapje erin verwerkt, er zit schroefdraad in de voorkant van het dashboardje waar je een boutje door het kapje in kan draaien. Vandaar ook dat het dashboardje zo dik is.
Om even tot een abrupt einde te komen, is de brommer hierna verkocht. Een van zn laatste plaatjes:

Veel plezierige en frustrerende momenten gehad met het beestje, maar ben uiteindelijk blij met de keuzes die ik heb gemaakt en de goeie tijd en vrienden die het me heeft gegeven. Nu is het tijd om over te stappen naar de grotere tweewielers.


