Derbi senda drd 2005 wil niet lekker lopen
-
- Derbi fan
- Vervoersmiddel: Derbi drd 03 R Limited
Derbi senda drd 2005 wil niet lekker lopen
Hoi allemaal,
Ik ben bezig met een OT blokje. Het probleem is dat is hen niet lekker aan het lopen krijg. Hieronder eerst even alle info:
70cc Airsal (hiervoor std 50 zelfde probleem)
17,5 delorto sproeier 98
Originele luchtfilter onaangepast
Leovince X-Fight
Tandwiel 13/53
Starten en stationair draaien is geen probleem. Onbelast in zijn vrij komt hij redelijk op toeren maar echt lekker fel op het gas is het niet. Belast op de weg is hij niet vooruit te branden tot hij in zijn powerband komt dan gaat hij ineens. Sproeier heb ik 80 tot 102 geprobeerd maar loopt allemaal niet lekker, de 80 lijkt het beste maar maakt amper verschil. De bougie is eigenlijk bij alle sproeiers koffie bruin met een iets tintje verschil tussen sproeier 80 en 102, dat is al vreemd. Gasnaald staat middelste standje en luchtschroef en stationair zijn afgesteld. Het maakt ook niet veel uit of je nou half gas of vol gas geeft het blijft even traag. De volgende dingen heb ik ook nog gecontroleerd:
- massa is in orde
- geen valse lucht
- onsteking schoon gemaakt en op tijd gezet*
- bougie kabel opnieuw aan bobine en dop gemonteerd
- uitlaat is schoon en vrij vanbinnen
- nieuwe bougie
- vonk is helder en fel
- genoeg compressie
- membraam en kleppen zijn in orde
- spruitstuk is niet gescheurd
- luchtfilter element is schoon en slang vrij van scheurtjes
- geen lekstroom op frame (massa)
** De onsteking stond veel te vroeg, maar nu hij netjes op de markering staat merk je geen verschil.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Ik ben bezig met een OT blokje. Het probleem is dat is hen niet lekker aan het lopen krijg. Hieronder eerst even alle info:
70cc Airsal (hiervoor std 50 zelfde probleem)
17,5 delorto sproeier 98
Originele luchtfilter onaangepast
Leovince X-Fight
Tandwiel 13/53
Starten en stationair draaien is geen probleem. Onbelast in zijn vrij komt hij redelijk op toeren maar echt lekker fel op het gas is het niet. Belast op de weg is hij niet vooruit te branden tot hij in zijn powerband komt dan gaat hij ineens. Sproeier heb ik 80 tot 102 geprobeerd maar loopt allemaal niet lekker, de 80 lijkt het beste maar maakt amper verschil. De bougie is eigenlijk bij alle sproeiers koffie bruin met een iets tintje verschil tussen sproeier 80 en 102, dat is al vreemd. Gasnaald staat middelste standje en luchtschroef en stationair zijn afgesteld. Het maakt ook niet veel uit of je nou half gas of vol gas geeft het blijft even traag. De volgende dingen heb ik ook nog gecontroleerd:
- massa is in orde
- geen valse lucht
- onsteking schoon gemaakt en op tijd gezet*
- bougie kabel opnieuw aan bobine en dop gemonteerd
- uitlaat is schoon en vrij vanbinnen
- nieuwe bougie
- vonk is helder en fel
- genoeg compressie
- membraam en kleppen zijn in orde
- spruitstuk is niet gescheurd
- luchtfilter element is schoon en slang vrij van scheurtjes
- geen lekstroom op frame (massa)
** De onsteking stond veel te vroeg, maar nu hij netjes op de markering staat merk je geen verschil.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?
-
- Beginnende tuner
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Re: Derbi senda drd 2005 wil niet lekker lopen
Een bougie verkleurd niet altijd meteen. als je een bougie test doet.. doe je dit wel tijdens volgas?
verder heb je indd al veel geprobeerd. welke bougie gebruik je? wordt de brommer te warm?
weet je zeker dat je uitlaat niet lek is? dat zou ook de herrie van je andere post verklaren.
heb je een passende powerfilter?
verder heb je indd al veel geprobeerd. welke bougie gebruik je? wordt de brommer te warm?
weet je zeker dat je uitlaat niet lek is? dat zou ook de herrie van je andere post verklaren.
heb je een passende powerfilter?
-
- Derbi fan
Ik rijd steeds 10 minuten rond met aan het eind even stuk doortrekken (met gepaste voorzichtigheid want nieuwe cilinder) en check ik. Brommer geeft geen teken van te warm worden, met geen enkele sproeier.
De flens en uitlaat ingekwast met zeepsop en gestart, nergens belletjes.
Wat ik nog vergat te vermelden is dat er ook uit de luchtfilter een enorm Harley kabaal komt. Dit ben ik niet gewend van originele luchtfilters.
De flens en uitlaat ingekwast met zeepsop en gestart, nergens belletjes.
Wat ik nog vergat te vermelden is dat er ook uit de luchtfilter een enorm Harley kabaal komt. Dit ben ik niet gewend van originele luchtfilters.
-
- Derbi fan
Even een en update.
Ik heb toch nogmaals de onsteking los gehaald omdat mijn gevoel toch zei dat hier iets niet in orde was. Ik had al iets mijn twijfels of dit vliegwiel wel bij deze ontsteking hoorde. Boel gedemonteerd en meegenomen naar Massink Toldijk, kom daar al vanaf jeugd, fijne zaak en veel kennis. Conclusie daar was ook dat het niet klopte. Na loshalen stator was ook pas zichtbaar dat het armpje van de pickup naar achter verbogen was. Dit lijkt te zijn gedaan omdat de pickup anders aanloopt tegen het huidige vliegwiel. Pruts ellende dus wat gemonteerd niet zichtbaar was. Complete nieuwe ontsteking meegenomen en erop gezet. Het loopt zeker iets beter maar nog niet heel fijn. Maargoed moet met deze ontsteking nog de carb afstellen dus duimen maar. Ik heb in ieder geval veel meer spanning bij stationair (verlichting want heb geen accu), dus dat is zowiezo een plus. Tevens even een origineel membraan meegenomen want het gemonteerde.model was niet origineel, niet perse slecht maar voor €15 maar gewoon vervangen.
Word vervolgd.
Ik heb toch nogmaals de onsteking los gehaald omdat mijn gevoel toch zei dat hier iets niet in orde was. Ik had al iets mijn twijfels of dit vliegwiel wel bij deze ontsteking hoorde. Boel gedemonteerd en meegenomen naar Massink Toldijk, kom daar al vanaf jeugd, fijne zaak en veel kennis. Conclusie daar was ook dat het niet klopte. Na loshalen stator was ook pas zichtbaar dat het armpje van de pickup naar achter verbogen was. Dit lijkt te zijn gedaan omdat de pickup anders aanloopt tegen het huidige vliegwiel. Pruts ellende dus wat gemonteerd niet zichtbaar was. Complete nieuwe ontsteking meegenomen en erop gezet. Het loopt zeker iets beter maar nog niet heel fijn. Maargoed moet met deze ontsteking nog de carb afstellen dus duimen maar. Ik heb in ieder geval veel meer spanning bij stationair (verlichting want heb geen accu), dus dat is zowiezo een plus. Tevens even een origineel membraan meegenomen want het gemonteerde.model was niet origineel, niet perse slecht maar voor €15 maar gewoon vervangen.
Word vervolgd.
- 42
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 FS
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Altijd fijn zo'n beuner...
Hopen dat t verder idd kwestie van afstellen is.
Hopen dat t verder idd kwestie van afstellen is.
-
- Derbi fan
Ben bang dat dit niet het enige beunen is... Vandaag vloog hij bij schakelen van 3 naar 4 in zijn vrij. En daarna zat het pedaal even vast. Kan nu wel schakelen maar niet soepel. Ben ik de 2 naar huis gesukkeld. Ben er klaar mee ga voor een complete revisie want vertrouw het blok voor geen meter meer
Niet leuk als je zo'n blokje op orde moet zien te krijgen. Spijtig genoeg kan je een 2e hands verkoop niet altijd vertrouwen. Ik ben ook zelf op dit forum terecht gekomen na aankoop van een 2ehands Derbi waar achteraf gezien toch eea aan scheelde.
Uiteindelijk in orde gekomen én heel wat van geleerd over de motor maar heeft wel de (on)nodige tijd en €'s gekost.
Uiteindelijk in orde gekomen én heel wat van geleerd over de motor maar heeft wel de (on)nodige tijd en €'s gekost.
-
- Derbi fan
Ja ellende.
Ik zit een beetje met de versnellingsbak en al die tandwielen en vorkjes enzo, nog nooit gedaan dus ben bang dat ik het niet meer in elkaar krijg
Ik zit een beetje met de versnellingsbak en al die tandwielen en vorkjes enzo, nog nooit gedaan dus ben bang dat ik het niet meer in elkaar krijg
- 42
- Pro tuner
-
- Derbi fan
Ja die heb ik inderdaad.
Maar bijvoorbeeld bij de platen van de versnellingsbak zie ik ze op filmpjes een of andere klem los hameren na het verwijderen van de platen zelf. Weet iemand wat dat precies is en of je deze weer terug plaatst of altijd vervangt?
En bij de vertanding van de versnellingsbak zitten een aantal vorken tussen de tandwielen met hieraan assen. Weet iemand een gedetailleerde video over dit stuk want als ik dat los trek met alle ringetjes die ik in anders videos zat dan weet ik nooit meer hoe dat terug moet
Of is er iemand die in de buurt van Dieren (tussen Arnhem en Zutphen) woont met ervaring die het leuk vind om een handje te helpen
Maar bijvoorbeeld bij de platen van de versnellingsbak zie ik ze op filmpjes een of andere klem los hameren na het verwijderen van de platen zelf. Weet iemand wat dat precies is en of je deze weer terug plaatst of altijd vervangt?
En bij de vertanding van de versnellingsbak zitten een aantal vorken tussen de tandwielen met hieraan assen. Weet iemand een gedetailleerde video over dit stuk want als ik dat los trek met alle ringetjes die ik in anders videos zat dan weet ik nooit meer hoe dat terug moet
Of is er iemand die in de buurt van Dieren (tussen Arnhem en Zutphen) woont met ervaring die het leuk vind om een handje te helpen
Anders ns Googlen op video's over een revisie van zo'n blokje. Die zijn er normaal veelvuldig en wie weet daar zie je ook heel wat duidelijker hoe eea uit mekaar en in mekaar moet tov de video die je nu bekijkt?
- 42
- Pro tuner
Misschien heb je hier dan iets aan, ik weet alleen niet of nt en ot verschillen qua versnellingsbak https://derbiteam.nl/how-tos/derbi-nt-d ... reviseren/
-
- Derbi fan
Nou de ellende is begonnen....
Blok eronder vandaan.
Haal de koppeling los en kan 4 van de 5 bouten met veren er zo uitpakken zonder losdraaien. 4 van die bussen waar de boutjes indraaien zijn afgebroken in het koppelings hart. Geen best begin dus. Cilinder etc heeft verder geen Tik gehad gelukkig. Het koppelings hart draait vrij als je de grote bout wil losdraaien, hoe krijg je deze los? Ik heb geen luchtsleutel of iets dergelijks.
Blok eronder vandaan.
Haal de koppeling los en kan 4 van de 5 bouten met veren er zo uitpakken zonder losdraaien. 4 van die bussen waar de boutjes indraaien zijn afgebroken in het koppelings hart. Geen best begin dus. Cilinder etc heeft verder geen Tik gehad gelukkig. Het koppelings hart draait vrij als je de grote bout wil losdraaien, hoe krijg je deze los? Ik heb geen luchtsleutel of iets dergelijks.
- 42
- Pro tuner
Koppelingsblokkeersleutel kopen of zelf zoiets maken
-
- Beginnende Derbi fan
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2013
Je kan je eigen koppelingsblokkeersleutel zelf maken door een oude koppelingsplaat aan een tussenkoppelingplaat vast te maken, als je dat in combinatie met een zuigerstop gebruikt kun je hem losdraaien. Voor het koppelingshuis kun je ook een van Mezoly kopen in plaats van een originele, schilt weer veel geld.
-
- Derbi fan
Nou het is uiteindelijk gelukt met wat creatief denkwerk ging het best makkelijk.
Maargoed. Blok gesplits en versnellingsbak bekeken.
Daar is echt iets mis gegaan.
Het naald lager das op de as zelf zit is helemaal aan gort, verdraaid, vervormd en de staafjes vielen er uit. Ook is een van de ringen met die inkepingen ovaal in plaats van rond. Deze past onmogelijk nog op de as dus kan daar ook niet hebben op gezeten, maar hij is niet gebroken. Daar snap ik echt niets van, waar heeft die dan gezeten voor ik de boel uit elkaar haalde ik zal zo even een foto maken van wat ik bedoel.
Ik snap ook niet zo goed hoe dit kapot kan zijn gegaan. De tandwielen zien er gelukkig allemaal prima uit.
Maargoed. Blok gesplits en versnellingsbak bekeken.
Daar is echt iets mis gegaan.
Het naald lager das op de as zelf zit is helemaal aan gort, verdraaid, vervormd en de staafjes vielen er uit. Ook is een van de ringen met die inkepingen ovaal in plaats van rond. Deze past onmogelijk nog op de as dus kan daar ook niet hebben op gezeten, maar hij is niet gebroken. Daar snap ik echt niets van, waar heeft die dan gezeten voor ik de boel uit elkaar haalde ik zal zo even een foto maken van wat ik bedoel.
Ik snap ook niet zo goed hoe dit kapot kan zijn gegaan. De tandwielen zien er gelukkig allemaal prima uit.
-
- Derbi fan
Blok blijkt een GPR blok te zijn waarvan 1 carter helft van een Senda blok (waar de nummers in staan). Dus dat verklaart mijn dikke spie en andere krukas. Deze gelukkig kunnen omruilen. Heb net alle lagers vervangen en vanavond eindelijk het blok weer opbouwen.
- 42
- Pro tuner
Wat een slagveld...
Dat t sowieso nog iets deed.
Je zou bijna gaan hopen op een aparte hel met extra vuur voor beuners ofzo, tuig.
Dat t sowieso nog iets deed.
Je zou bijna gaan hopen op een aparte hel met extra vuur voor beuners ofzo, tuig.
-
- Derbi fan
Ja echt he....
Al zijn de carter wel hetzelfde maar sla dan ff nieuwe nrs erin. Het krukas tandwiel is wel anders en het tandwiel op de koppelingskorf ook.
Al zijn de carter wel hetzelfde maar sla dan ff nieuwe nrs erin. Het krukas tandwiel is wel anders en het tandwiel op de koppelingskorf ook.