Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Ik heb al een tijdje een Derbi Senda R uit 1997 in mijn bezit en hier ook al een aantal keer over gepost op het forum. Gelukkig zijn deze problemen allemaal verholpen maar ik loop op dit moment tegen een nieuw probleem aan. De brommer verbruikt namelijk een heleboel benzine, zoveel zelfs dat ik denk dat er iets mis is. Als ik het verbruik bij houd met de teller die op de brommer zit kom ik op een verbruik van zo'n 1 op 9 à 10 uit. Dit is nog gunstig uitgedrukt i.v.m. de aardige afwijking van de teller. Het komt er dus op neer dat ik elke 50 tot 60 km de tank weer kan bijvullen. Na een paar keer is dat niet echt leuk meer...
De brommer heeft dan ook wel een snelle setup:
- 70 of 80cc airsal, geen idee welke, ik heb in ieder geval gezien dat het er een is met vlinderpoort
- 21 mm Polini CP
- Oude Yasuni onderlangse uitlaat (lijkt op r2)
- en tot voor kort een powerfilter
Toen ik de brommer ophaalde verklaarde ik het verbruik door slechte afstelling en het power filter. De brommer rookte namelijk stevig (echt een blauwe 2 takt walm) vooral bij lage toerentallen. Ik wilde de brommer dus gaan afstellen, hierbij wilde ik het originele luchtfilter gebruiken i.p.v. het powerfilter ook vanwege het geluid. Ik heb hiervoor een constructie gemaakt met wat 3D print onderdelen (want de originele slang is zo goed als niet meer te krijgen (1997)) en heb zo de carburateur op het luchtfilter weten te krijgen.
Ik ben begonnen met sproeier 100 en heb zo afgebouwd tot 88. Hij loopt op top goed door maar stottert onderin en met minder dan driekwart gas, zodoende heb ik de gasnaald omlaag afgesteld maar zonder resultaat helaas. Wat ook opvalt is dat de stationairschroef helemaal ingedraaid moet zijn om hem enigzins stationair te laten draaien. Dit leek mij dus een valse lucht probleem, maar heb met remmenreiniger niks kunnen vinden.
Op dit moment weet ik dus niet zo goed wat er aan de hand is, lekke krukaskeerringen zou dus kunnen door de rook, maar dit verklaart niet het hoge verbruik. Daarnaast zit er bij het vliegwiel in ieder geval geen speling op de lagers en ook geen vettigheid o.i.d. Verder valt mij op dat bij het verstellen van de gasnaald de gasschuif erg vochtig is evenals de aansluiting op het luchtfilter.
Wie o wie weet waar ik het ongeveer moet zoeken? Ik wil namelijk niet een hoop geld investeren zonder resultaat.
De brommer heeft dan ook wel een snelle setup:
- 70 of 80cc airsal, geen idee welke, ik heb in ieder geval gezien dat het er een is met vlinderpoort
- 21 mm Polini CP
- Oude Yasuni onderlangse uitlaat (lijkt op r2)
- en tot voor kort een powerfilter
Toen ik de brommer ophaalde verklaarde ik het verbruik door slechte afstelling en het power filter. De brommer rookte namelijk stevig (echt een blauwe 2 takt walm) vooral bij lage toerentallen. Ik wilde de brommer dus gaan afstellen, hierbij wilde ik het originele luchtfilter gebruiken i.p.v. het powerfilter ook vanwege het geluid. Ik heb hiervoor een constructie gemaakt met wat 3D print onderdelen (want de originele slang is zo goed als niet meer te krijgen (1997)) en heb zo de carburateur op het luchtfilter weten te krijgen.
Ik ben begonnen met sproeier 100 en heb zo afgebouwd tot 88. Hij loopt op top goed door maar stottert onderin en met minder dan driekwart gas, zodoende heb ik de gasnaald omlaag afgesteld maar zonder resultaat helaas. Wat ook opvalt is dat de stationairschroef helemaal ingedraaid moet zijn om hem enigzins stationair te laten draaien. Dit leek mij dus een valse lucht probleem, maar heb met remmenreiniger niks kunnen vinden.
Op dit moment weet ik dus niet zo goed wat er aan de hand is, lekke krukaskeerringen zou dus kunnen door de rook, maar dit verklaart niet het hoge verbruik. Daarnaast zit er bij het vliegwiel in ieder geval geen speling op de lagers en ook geen vettigheid o.i.d. Verder valt mij op dat bij het verstellen van de gasnaald de gasschuif erg vochtig is evenals de aansluiting op het luchtfilter.
Wie o wie weet waar ik het ongeveer moet zoeken? Ik wil namelijk niet een hoop geld investeren zonder resultaat.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3879
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Membraanplaatjes al gecontroleerd ?
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Inderdaad, de nattigheid in de carburateur en het luchtfilter wijst op de membraanplaatjes. Mocht je niet weten hoe je deze checkt: https://www.youtube.com/watch?v=of61ZBa-deA
houd je membraan ook even omhoog tegen het licht aan, zodat je makkelijker kunt zien of er licht doorheen komt.
de blauwe walm wijst trouwens wel op te rijke afstelling, als er een pakking of keerring lek is dan krijg je meestal weer witte rook.
houd je membraan ook even omhoog tegen het licht aan, zodat je makkelijker kunt zien of er licht doorheen komt.
de blauwe walm wijst trouwens wel op te rijke afstelling, als er een pakking of keerring lek is dan krijg je meestal weer witte rook.
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Membraan had ik idd nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip! Dat verklaart wellicht ook het moeilijk stationair lopen?
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Ik heb het membraan goed bekeken en de plaatjes even gevoeld, naar mijn inzien lijkt mij deze nog goed. Hieronder 2 foto's zodat jullie hem kunnen beoordelen:
https://ibb.co/YQtyN2j
https://ibb.co/kcsnwPM
Ik ben wat gaan afstellen en ben nog een sproeiertje lager gegaan naar 85. Dit omdat ik de luchtschroef erg ver moest uitschroeven voor het beste resultaat. De gasnaald staat op de hoogste stand vanwege het stotteren met halfgas, maar nog steeds stottert deze bij constante snelheid (50-60 in z'n 6 bijv.). Hij loopt nu met minder gas best goed met wegrijden, maar stottert nog bij het oppakken van het gas. Ook rookt de brommer nog erg veel naar mijn mening, daar zal ik binnenkort nog even een filmpje van maken.
Ik heb ook nog een foto van het bougiebeeld gemaakt, maar ik vind hem erg zwart en er zit erg veel residu op:
https://ibb.co/9nqN3c5
Hopelijk kom ik met jullie expertise iets verder.
https://ibb.co/YQtyN2j
https://ibb.co/kcsnwPM
Ik ben wat gaan afstellen en ben nog een sproeiertje lager gegaan naar 85. Dit omdat ik de luchtschroef erg ver moest uitschroeven voor het beste resultaat. De gasnaald staat op de hoogste stand vanwege het stotteren met halfgas, maar nog steeds stottert deze bij constante snelheid (50-60 in z'n 6 bijv.). Hij loopt nu met minder gas best goed met wegrijden, maar stottert nog bij het oppakken van het gas. Ook rookt de brommer nog erg veel naar mijn mening, daar zal ik binnenkort nog even een filmpje van maken.
Ik heb ook nog een foto van het bougiebeeld gemaakt, maar ik vind hem erg zwart en er zit erg veel residu op:
https://ibb.co/9nqN3c5
Hopelijk kom ik met jullie expertise iets verder.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3879
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Die bougie is veel te vies, ik begin richting lekke krukaskeerring te denken.
Kun je een foto van binnenuit, van onder het membraan maken met fel licht van de andere kant ?
Dan zie je beter of ze goed sluiten, helemaal koosjer zien ze er niet meer uit volgens mij.
Kun je een foto van binnenuit, van onder het membraan maken met fel licht van de andere kant ?
Dan zie je beter of ze goed sluiten, helemaal koosjer zien ze er niet meer uit volgens mij.
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Ik heb alles weer dichtgeschroefd met nieuwe pakkingen. Het is een beetje lastig te fotograferen, maar de klepjes sluiten in ieder geval nog goed ik heb ze allemaal even opgetild en ze keren weer goed terug. Dus het lijkt mij dat deze nog goed is? Volgende test wil ik even de bakolie pijlen om inderdaad lekke krukaskeerringen uit te sluiten.
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Even een update van mijn kant, de brommer verbruikt bakolie en vermoedelijk ook koelwater. Waarschijnlijk zal dit de oorzaak zijn van het roken en slecht stationair lopen. Hieronder de 2 filmpjes van 2 verschillende kleuren rook, ik weet eigenlijk al dat de brommer beide verbruikt door de 2 vloeistoffen te peilen, maar dan hebben jullie het ook gezien:
https://youtube.com/shorts/TJrT0UvFWjo
https://youtube.com/shorts/9FFy2Z5cemQ
Wat ik alleen nog niet kan verklaren is het hoge verbruik, mijn laatste verbruik was 1 op 13 (met de teller). Is dit normaal? En hoe kan ik dit verbruik omlaag krijgen? Ik wil wel investeren om alles weer goed te krijgen, maar met rustig toeren 1 op 13 halen kan ik qua verbruik beter de auto pakken...
Ik lees mensen die een verbruik van 1 op 20 makkelijk halen met een veel dikkere setup.
Ik heb er op dit moment sproeier 85 inzitten, dus dat lijkt mij het probleem niet.
https://youtube.com/shorts/TJrT0UvFWjo
https://youtube.com/shorts/9FFy2Z5cemQ
Wat ik alleen nog niet kan verklaren is het hoge verbruik, mijn laatste verbruik was 1 op 13 (met de teller). Is dit normaal? En hoe kan ik dit verbruik omlaag krijgen? Ik wil wel investeren om alles weer goed te krijgen, maar met rustig toeren 1 op 13 halen kan ik qua verbruik beter de auto pakken...
Ik lees mensen die een verbruik van 1 op 20 makkelijk halen met een veel dikkere setup.
Ik heb er op dit moment sproeier 85 inzitten, dus dat lijkt mij het probleem niet.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3879
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Dat de plaatjes op en neer gaan zegt niet zo heel veel maar dat is iets voor later misschien.
Ik zou eerst zorgen dat t qua kvs en bakolie goed gaat en dan weer kijken, als hij dan nog steeds veel verbruikt verder zoeken in carb, misschien blijft je vlotter wat hangen.
Ik zou eerst zorgen dat t qua kvs en bakolie goed gaat en dan weer kijken, als hij dan nog steeds veel verbruikt verder zoeken in carb, misschien blijft je vlotter wat hangen.
Re: Hoog verbruik en moeilijk afstellen
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets geplaatst heb, de koppakking heb ik vervangen en het verbruik van het koelwater is hierdoor opgehouden gelukkig. Ik heb er uit zekerheid gelijk even een wat grotere sproeier ingezet, want mijn vermoeden is dat de vorige koppakking kapot is gegaan doordat deze te warm is geworden.
Nadat het lekke van de ene vloeistof is opgelost ging ik door naar de volgende, het vervangen van de krukaskeerringen. Dit was nog best wel een klusje en vooral het krukastandwiel kwam moeilijk los, maar met een goede poelietrekker is het gelukkig gelukt. Nadat alles weer dicht was hoopte ik echt dat het opgelost zou zijn, maar helaas, het lijkt misschien zelfs wel (gevoelsmatig dan) erger geworden.
Hier een fotootje van de nieuwe keerring: https://ibb.co/hZ6wzHH
Na al dit werk had ik toch wel gehoopt dat het opgelost zou zijn, maar helaas. Naar mijn weten is het enige waar het nog fout kan gaan de middencarterpakking die lek is. Hier zie ik best wel tegen op aangezien het blok daarvoor gesplitst moet worden.
Zien jullie misschien nog oplossingen? Of andere mogelijkheden waar het fout kan gaan? Ik wil eind september beginnen aan mijn motorrijbewijs (dan gaat de Derbi dus weg) en zie op dit moment als enige optie minder olie bij mijn benzine gooien om het roken een beetje tegen te gaan xD.
Nadat het lekke van de ene vloeistof is opgelost ging ik door naar de volgende, het vervangen van de krukaskeerringen. Dit was nog best wel een klusje en vooral het krukastandwiel kwam moeilijk los, maar met een goede poelietrekker is het gelukkig gelukt. Nadat alles weer dicht was hoopte ik echt dat het opgelost zou zijn, maar helaas, het lijkt misschien zelfs wel (gevoelsmatig dan) erger geworden.
Hier een fotootje van de nieuwe keerring: https://ibb.co/hZ6wzHH
Na al dit werk had ik toch wel gehoopt dat het opgelost zou zijn, maar helaas. Naar mijn weten is het enige waar het nog fout kan gaan de middencarterpakking die lek is. Hier zie ik best wel tegen op aangezien het blok daarvoor gesplitst moet worden.
Zien jullie misschien nog oplossingen? Of andere mogelijkheden waar het fout kan gaan? Ik wil eind september beginnen aan mijn motorrijbewijs (dan gaat de Derbi dus weg) en zie op dit moment als enige optie minder olie bij mijn benzine gooien om het roken een beetje tegen te gaan xD.