Derbi opknappen.. ofzoiets

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
Genesis
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 23:11
Vervoersmiddel: X-Treme 2018 Euro 4
Locatie: Zuid-Limburg

Derbi opknappen.. ofzoiets

Ongelezen bericht door Genesis »

Hey,

Na een half jaartje helaas op een 4-slak te hebben gereden als mijn vervanger van mijn Derbi 2018, nadat de krukas opeens verticale speling kreeg :emo: , is het weer tijd om hem af te stoffen en het blok volledig te reviseren :thumbup: . Ik heb al wat rondgespeurd, en heb de beslissing gemaakt om mijn oude Leovince X-fight uitlaat te verkopen, en mijn originele uitlaat op te knappen met wat hittebestendige verf. Hierop ga ik een 70cc airsal op gooien. Iets met veel koppel hopelijk dus.. (kleeein beetje geïnspireerd door 42 op dit forum.. :shh: ) Ik heb zelf een beetje twee linkerhanden. Dingen zoals cilinders vervangen kan ik wel, maar verder dan dat kom ik niet. Is het slim om mijn blok naar iemand op te sturen voor een revisie, en is dat het waard? Ook vraag ik me af of zo'n doppler endurance krukas goed is voor een setup met een laagtoerige 70cc. Wil vooral betrouwbaarheid en koppel, leef in de heuvels waar je niet echt met een 50cc vooruitkomt. :( Het is voornamelijk bedoeld om met de brommer in de zomer te gaan touren, zonder elke keer warmlopers etc.. Dus mijn vraag(jes); Doppler Endurance betrouwbaar op 70cc? 70cc Airsal betrouwbaar? Blok zelf splitsen moeilijk of gewoon laten doen door een 2 takt kenner? En verstandig om op oliepomp door te rijden of gewoon met touren zelf mengen?

Veel dank alvast voor de reacties, zonder jullie was ik nergens.
Aphex Twin
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Derbi opknappen.. ofzoiets

Ongelezen bericht door Skakelbr »

In principe in een blok revisie niet zo lastig, je moet alleen wel een beetje weten waar je mee bezig bent en goed overzicht houden, ik zou eerst een paar filmpjes kijken en dan bepalen of je dat jezelf ziet doen. Zoniet zou ik hem idd opsturen.

Heb zelf die setup met een 72cc Airsal, leovince (en endurance dus) en loopt erg mooi. Zit er nu een jaar op en zie bijna geen slijtage sporen. Dus zolang je hem goed afsteld is Airsal erg betrouwbaar.

Ik zou wel zelf gaan mengen
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi opknappen.. ofzoiets

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je setup is helemaal goed.

Zelf doen of uitbesteden zit kwa kosten niet eens zoveel tussen als je het maar 1x doet.
Vliegeieltrekker, koppeling blokkeersleutel, momentsleutel + mooi handgereedschap. Je bent vanalles nodig natuurlijk.

Ik heb jaren revisies voor mensen gedaan. En veelal was ik maar enkele tientjes duurder dan wanneer ze zelf alles aanschaften. + De 1e keer zit vaak vol leermomenten die ook niet altijd gratis zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi opknappen.. ofzoiets

Ongelezen bericht door 42 »

Ik zou me niet te veel door mij laten inspireren...kan nooit goed aflopen :crazy: :lol:

Ik heb ook 2 redelijk linkerhanden en ben heel blij dat ik mn blok heb gereviseerd samen met een maat die er verstand van heeft, in mn eentje was me dat nooit gelukt.
En wat Erwin al zegt ; met de aanschaf van wat specialistisch gereedschap en de kans op 2 keer dingen moeten kopen omdat de 1e x plaatsen miss fout gaat ben je zo ook een aardig bedrag kwijt.
Erwin heeft veel ervaring met revisies en rekent een schappelijke prijs dus die kan ik zeker aanraden als je het wilt uitbesteden, brommerboer is iig veel te duur en lang niet altijd even goed.

Waarom wil je de Leo weg doen en met de ori gaan rijden ?
Met de Leo haal je wel meer uit de 70 of 75 cilinder, de ori beperkt em iig meer en qua koppel zal het niet heel veel schelen..wel qua top.
Gebruikersavatar
Genesis
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 23:11
Vervoersmiddel: X-Treme 2018 Euro 4
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Derbi opknappen.. ofzoiets

Ongelezen bericht door Genesis »

Skakelbr schreef: di 30 jan 2024, 07:26 In principe in een blok revisie niet zo lastig, je moet alleen wel een beetje weten waar je mee bezig bent en goed overzicht houden, ik zou eerst een paar filmpjes kijken en dan bepalen of je dat jezelf ziet doen. Zoniet zou ik hem idd opsturen.

Heb zelf die setup met een 72cc Airsal, leovince (en endurance dus) en loopt erg mooi. Zit er nu een jaar op en zie bijna geen slijtage sporen. Dus zolang je hem goed afsteld is Airsal erg betrouwbaar.

Ik zou wel zelf gaan mengen
Heb er een paar gekeken, en ik viel bijna uit mijn stoel. Blok demonteren vind ik al werk genoeg, dus ik zal Erwin binnenkort maar eens contacteren. Thanks voor je ervaring met die Endurance en Airsal :thumbup: Zal je updaten wanneer ik alles heb geïnstalleerd, tot die tijd eventjes dromen over een werkende brommer :wall:
Erwin P schreef: di 30 jan 2024, 09:23 Je setup is helemaal goed.

Zelf doen of uitbesteden zit kwa kosten niet eens zoveel tussen als je het maar 1x doet.
Vliegeieltrekker, koppeling blokkeersleutel, momentsleutel + mooi handgereedschap. Je bent vanalles nodig natuurlijk.

Ik heb jaren revisies voor mensen gedaan. En veelal was ik maar enkele tientjes duurder dan wanneer ze zelf alles aanschaften. + De 1e keer zit vaak vol leermomenten die ook niet altijd gratis zijn natuurlijk.
Je hebt helemaal gelijk. Ookal zou het lukken om mijn blok in elkaar te zitten is het natuurlijk altijd de vraag of hij wel mijn straat uit kan rijden.. :(
42 schreef: di 30 jan 2024, 11:19 Ik zou me niet te veel door mij laten inspireren...kan nooit goed aflopen :crazy: :lol:

Ik heb ook 2 redelijk linkerhanden en ben heel blij dat ik mn blok heb gereviseerd samen met een maat die er verstand van heeft, in mn eentje was me dat nooit gelukt.
En wat Erwin al zegt ; met de aanschaf van wat specialistisch gereedschap en de kans op 2 keer dingen moeten kopen omdat de 1e x plaatsen miss fout gaat ben je zo ook een aardig bedrag kwijt.
Erwin heeft veel ervaring met revisies en rekent een schappelijke prijs dus die kan ik zeker aanraden als je het wilt uitbesteden, brommerboer is iig veel te duur en lang niet altijd even goed.

Waarom wil je de Leo weg doen en met de ori gaan rijden ?
Met de Leo haal je wel meer uit de 70 of 75 cilinder, de ori beperkt em iig meer en qua koppel zal het niet heel veel schelen..wel qua top.
:lol: Ik ga je MVT setup misschien wel 1 op 1 kopiëren.. maar om origineel te blijven zal ik wel zo'n 70cc'tje halen. Om jou alle eer te gunnen als trotse enige MVT rijder hier op het forum.. :D Ik zal de revisie gewoon laten doen bij iemand zoals, of Erwin zelf. Brommerboeren halen eerst je blok uit elkaar voor 300 euro en dan moet je er maar op vertrouwen dat ze ook daadwerkelijk iets vervangen met kwalitatief spul :emo: Ligt je blokkie daar uit elkaar bij zo'n keffende fietsenmaker.. Moet er niet aan denken. Hoeveel KM heb jij trouwens al gereden sinds je jouw blok hebt gereviseerd? Thanks ook voor je how-to's op het forum.. Denk dat iedereen ze kan waarderen, staat namelijk niet veel online over Euro 4 brommers volledig ontgrenzen :crazy:
Aphex Twin
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi opknappen.. ofzoiets

Ongelezen bericht door 42 »

Kleine 3k geloof ik, heb t laatste jaar minder gereden dan anders.

Dat met die euro 4 ontgrenzen was nog best even uitzoeken, ook omdat ik zelf een 2012 model heb wat totaal anders werkt, gek gedoe tegenwoordig met vernauwde stijgbuizen en regelaars..fuck t mileu :P

Wat bij mij trouwens echt veel uitmaakte qua koppel is de polini cp 21mm carb.
Eerst met bijpassend schuimfilter maar dat maakte me te veel herrie, toen met adapter voor ori luchtfilterslang maar die beperkt de luchtflow heel erg blijkbaar dus weer een stuk minder koppel.
Toen zelf een buizensysteem gemaakt met harde luchtbuizen wat de racekelk van de cp niet deels afsluit, heb nu weer een bak met koppel extra en toch redelijk acceptabel geluid..zo lang ik niet te veel gas geef :lol:
Niet ideaal nog want met afstellen krijg je die harde buizen niet makkelijk los en zit de carb in feite opgesloten..nie handig als je 6 verschillende sproeiers moet proberen voor je de goeie hebt.
We willen proberen de luchtslang te 3d printen maar zoeken nog een rubberachtig materiaal daarvoor wat wel stevig is maar ook flexibel genoeg om van de carb af te trekken en ook nog tegen benzine kan..zijn we nog niet over uit.
Ideeen daarvoor zijn welkom mocht iemand daar ervaring mee hebben.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi opknappen.. ofzoiets

Ongelezen bericht door 42 »

Ik doe sindsdien wel 30 km minder met een tank benzine maar who cares :crazy: :D
Plaats reactie