Vacuum probleem aprilia

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Laulapp
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 16:20
Vervoersmiddel: Aprilia rs4 50 2018

Vacuum probleem aprilia

Ongelezen bericht door Laulapp »

Goededag iedereen,

Ik zit nu al een paar daagjes met een probleem op mijn aprilia rs4 50. Ik ben nu ongeveer 2.5 week de eigenaar en heb sinds deze week problemen met benzine tekort. Mijn vader en ik zijn er achtergekomen dat er gewoon geen benzine uit de tank komt wanneer ik hem probeer te starten. We hebben vanalles bekeken en geprobeert, zoals kijken of er wel lucht kwam uit het luchtbuisje die naar de vacuum seal gaat bij de tank en ja daar komt lucht uit. Alleen tot zover werkt de brommer alleen 30 seconden iedere ochtend, daarna valt hij gewoon uit.

We hebben het stationair verhoogd aangezien hij zichzelf niet opving, sindsdien is het alleen maar downhill gegaan.

Graag zou ik advies willen in wat ik zou kunnen checken en mogelijk zelfs vervangen. Ben niet van plan om naar een zaak te gaan want vind er zelf aan sleutelen veel leuker.

Alvast bedankt
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Vacuum probleem aprilia

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Komt er wel benzine uit als je aan de vacuüm slang zuigt? Als dat niet het geval is is je vacuüm kraan kaduuk (onderste is trouwens vacuüm).


Mocht hij dat wel gewoon doen kijken of er niks verstopt zit in het vacuüm gedeelte.
Je kan even je hand op je inlaat leggen en voelen of hij goed zuigt.

Mocht dat niet het geval zijn kan er ergens een lek zitten in je spruitstuk gedeelte en in het ergste geval iets met je cilinder gedeelte te maken hebben. Zoals een versleten zuiger/cilinder.
Laulapp
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 16:20
Vervoersmiddel: Aprilia rs4 50 2018

Re: Vacuum probleem aprilia

Ongelezen bericht door Laulapp »

dankjewel, ik zal eens kijken. waar ik vandaag achterkwam is dat hij elke ochtend wel akn starten. valt hij eenmaal uit dat krijg je hem voor de rest van de dag niet meer aan. wel is het zo dat als hij aanstaat hij het gewoon doet en je kunt hem zolang laten lopen als je wilt, als je het gas maar niet los laat. dit vind ik zelf erg vreemd aangezien je dan zou zeggen hij het alle andere keren het ook gewoon hoort te doen.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Vacuum probleem aprilia

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Grote kans dat hij dan veel te veel benzine krijgt, of er is iets met het membraan
Laulapp
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 16:20
Vervoersmiddel: Aprilia rs4 50 2018

Re: Vacuum probleem aprilia

Ongelezen bericht door Laulapp »

goedendag allen,

ik heb vandaag weer eens gekeken.
op advies van de officiële aprilia handleiding heb ik de carburateur eerst vol laten lopen door alleen de startknop in te drukken. Fun fact, hij start helemaal niet meer. denk nu zelfs ook dat hij teveel benzine heeft gekregen aangezien de carb lekte. lekte benzine. de lucht is dus waarschijnlijk genoeg aanwezig. ik ga ervanuit dat de bougie ook nog steeds werkt dus ik nijg nu weer naar het feit dar de carb het probleem is. mijn vader zegt iets van een vuiltje ofzo.

ik heb daarentegen wel aan de stationair schroeven gedraaid en de lucht toevoer schroef. maar die zijn allebei redelijk in het midden afgesteld dus ik ging ervanuit dat hij daarmee wel zou moeten starten.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Vacuum probleem aprilia

Ongelezen bericht door 42 »

Je vader zou gelijk kunnen hebben, ik zou de carb es er af halen en goed reinigen, als hij overstroomt dan sluit de vlotter wss niet goed af en dan blijft er benzine komen..en is je bougie ook te nat om te starten.

Verder zou ik deze how to eens lezen, daarin staat alles over de carb afstellen, de luchtstelschroef hoort bijv op ongeveer anderhalve slag uit gedraaid te staan https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=2048
Laulapp
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 16:20
Vervoersmiddel: Aprilia rs4 50 2018

Re: Vacuum probleem aprilia

Ongelezen bericht door Laulapp »

Goededag iedereen,

Sorry voor alle stilte. Ik heb besloten hem toch maar te laten maken. Binnen ander halve dag kon ik hem al weer ophalen. Alleen de reparateur beweerd dat de aprilia slecht start doordat de zuiger kapot was. Nou die laten vervangen daar, en wat denk je. Sta ik daar voor die deur van die zaak om weg te rijden. Start hij niet. Hij ernaar gekeken. En hij deed het enigsinds weer. Ik heb hem toen naar huis gereden, lekker rustig aan vanwege het inrijden. Ik denk vanmiddag laat ik met de brommer naar werk toe, beetje die kilometers maken. Slaat hij niet over, alweer niet. Ik brommer weer terug gezet. En net weer gekeken, en ja hoor, start instant. Blijft lekker stabiel stationair lopen, reageert snel op gas geven. En wat denk je, laten uitvallen door contact te draaien en niet meer aan te krijgen.

Mensen alsjeblieft helppp. Ik ga morgen die zaak bellen om wat info te vragen. Maar ben nu toch wel onder de indruk dat de brommer zichzelf zo tegen kan houden
Plaats reactie