Soort 'toerenbegrenzer'

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Sanderrr
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 17 sep 2023, 17:52
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50

Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door Sanderrr »

Over mijn 2016 Aprilia SX 50 (Derbi NT blok) heb ik een vraag. In elke versnelling klapt hij rond de 5000-6000 toeren in iets wat lijkt op een 'toerenbegrenzer' omdat hij geen toeren meer opbouwt en klinkt als een machinegeweer. Je kan hier wel langsheen komen, maar dan moet je 3 seconden vol gas geven, pas dan wil hij toeren maken boven deze soort 'toerenbegrenzer', waar het een beetje op lijkt. Eenmaal in de hoge toeren trekt die super hard, dus ik heb geen vermogensverlies.
Wel is het vervelend omdat als je met een koud blok rijdt je dus geforceerd bent door te schakelen wanneer die in de toerenbegrenzer klapt, waardoor die in de volgende versnelling weer stationair loopt bijna.

Setup:
Voca zonder prop
Carenzi 50cc (heeft de vorige eigenaar erop gezet, moet nog een goed merk cilinder op)
15/53

Ik dacht zelf aan de volgende oorzaken:
-Te grote sproeier
-Uitlaat is te snel voor een standaard cilinder omdat de prop er ook uit is (iets met tegendruk)
-Ontsteking

Als het probleem niet duidelijk is zal ik proberen een video te maken.
Kent iemand het probleem?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door 42 »

15-53 is redelijk zwaar vertand, mag best 1 of 2 tandjse minder van voor dan trekt ie em sowieso wat beter door denk ik.
Uitlaat zou moeten kunnen.
Welke sproeier heb je nu en hoe is je bougiekleur ?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Een filmpje is wel handig idd. Je kan een beetje gaan klooien met de afstelling en kijken of het veranderd. Ik zou beginnen met de gasnaald op de hoogste/laagste positie te zetten.
Sanderrr
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 17 sep 2023, 17:52
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door Sanderrr »

15/53 is inderdaad best zwaar, de gehele setup is zoals ik hem gekocht heb van de vorige eigenaar. Aangezien de politie bij school elke dag verdekt opgesteld staat, wilde ik sowieso even terug naar een standaard uitlaat. Ipv 15/53 wil ik dan tijdelijk 12/53, met 11/53 kan ik beter met de bus gaan.

Wat de sproeier betreft heb ik geen flauw idee welke maat dit is. Wel weet ik dat de bougie een beetje nat was, maar de vorige eigenaar had extra olie in de tank gegooid voor het inrijden, dus dat kan ook daarvan komen. Kwestie van tank leegrijden en met een normale verhouding mengen en kijken of de bougie dan koffiebruin is.

Een filmpje volgt zsm
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door 42 »

11-53 met een voca is niet aan te raden nee..je zal wel een bak met koppel hebben dan :lol: en flinke overtoeren, 13 is redelijk standaard met een voca dacht ik.
Sanderrr
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 17 sep 2023, 17:52
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door Sanderrr »

Klopt, 13 of 14 met 53 achter is best normaal met voca. Maar ja, ik ga tijdelijk maar even switchen naar de originele uitlaat, kunnen ze mij niet verrassen met een rollerbank buiten school ;)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door 42 »

Is bijna niet meer te doen opgevoerd naar school tegenwoordig, niet leuk meer.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Ach, rij nu bijna een jaar met een 70cc dagelijks naar de stad/school. Ik had het er altijd wel voor over. Anders is er niet zo veel aan. Vind het toch geweldig om soms op een weg waar het kan echt hard op te kunnen trekken door bochten. Maar moest wel om de 10 seconden om m'n schouder kijken (maar heb sinds een maand een begrenzer dus is niet meer nodig). Kom dagelijkse te minste 3 auto's tegen. Maar als je normaal rijd kan er niet zo veel gebeuren
Sanderrr
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 17 sep 2023, 17:52
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door Sanderrr »

Tja, ook bij normaal rijden kan meneer de agent dat geratel wel horen :)

Met de telefoon in de broekzak een video gemaakt, dus je kunt nu goed horen wat ik bedoel:
https://www.youtube.com/watch?v=9NLXy9Z ... nel=sander

Vanaf 0:00 t/m 0:17 hoor je die toerenbegrenzer. Harder dan dit kan ik dus ook niet optrekken, omdat ik door moet schakelen, of vol gas moet geven om door de toerenbegrenzer heen te komen.
Vanaf 0:55 t/m 1:10 hoor je wat er gebeurt als je, in de toerenbegrenzer, extra veel gas geeft. Dan hoor je dat hij enkele seconden nodig heeft om op gang te komen en daarna rijdt die in de hoge toeren super lekker. Alleen is de weg naar de hoge toeren om er te komen een kunstje dus ;)

Ik noem het trouwens wel een toerenbegrenzer, maar ik heb geen idee hoe ik het anders moet noemen dan: hij maakt geen toeren meer en de uitlaat is net een machinegeweer
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Zou het zelf ook een toerenbegrenzer noemen haha. Maar klinkt meer als een slecht afgesteld midden waardoor die de dip voor de powerband niet doorkomt. Is hij nog steeds zo zwaar vertand? Dan zou de afstellen in combinatie daarmee er best voor kunnen zorgen dat hij niet op toeren komt. 50cc heeft niet zo veel koppel.

Zo lang je geen achterlijk luide uitlaat heb hoort een agent dat niet zo snel hoor.
Sanderrr
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 17 sep 2023, 17:52
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door Sanderrr »

Ja, is op dit moment nog steeds zo zwaar vertand. Afstellen doe ik binnenkort wanneer er een standaard uitlaat op komt, dan is de gehele setup weer even stock. Daarover gesproken: wat is eigenlijk de standaard sproeier van een 17.5? Want als de hele setup toch standaard is, hoeft afstellen niet lang te duren als ik weet wat de standaard sproeier maat is.

En dan nog: Hoe trekt een 12/53 ipv een 11/53 op een compleet standaard setup? Echt bagger slecht of nog wel prima? Heb het idee dat je met 11/53 op topsnelheid wel heel veel toeren maakt.

Over die uitlaat: deze is wel achterlijk luid :)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Soort 'toerenbegrenzer'

Ongelezen bericht door 42 »

Voor een ori uitlaat kan 11 prima, ik heb zelf een 75cc met ori uitlaat en rij ongeveer 80 bij 11k toeren.
Plaats reactie