Derbi loopt niet na revisie
Geplaatst: wo 26 apr 2023, 07:43
Hallo allemaal,
Afgelopen maand heeft mijn broertje een derbi extreme uit 2008 gekocht.
Aangezien de staat van dat ding niet al te best was hebben we het volledige blokje gereviseerd. Alleen nu krijgen we hem niet lopend. Het blokje loopt wel eventjes op remreiniger ~10-20 seconden.
Via de zoekfunctie hier op het forum heb ik al verschillende dingen geprobeerd. Hieronder een korte opsomming:
Ontsteking:
- Doorgemeten, waardes volgens het handboek
- Correcte bougie en goed aangedraaid
- Sterke vonk
- Grondplaat staat op tijd
- Vliegwiel is gemonteerd met spie
- Massa op het frame is correct
Compressie:
- Gisteren een compressie meting uitgevoerd. Die kwam uit op 8 bar, niet bijzonder hoog.
- Het volgende is vervangen: Pakkingen, kop, cilinder en zuiger.
- Het lijkt erop dat de zuigerringen van het type B zijn. Dus de montage hiervan moet ook goed zitten.
- Kop en onderdelen aangedraaid volgens het handboek
Benzine:
- Nieuwe carburateur besteld omdat de derbi kwam met een 21mm. Een Dellorto 17,5mm bij Derbi parts shop.
- Sproeier 83 en stationair sproeier 34. Beide niet aangepast kwam zo uit de doos.
- Nieuw spruitstuk
- Vacuum aansluiting is afgedicht
- Tank heeft een benzinekraantje en de vlotterbak loopt ook netjes vol met benzine
- luchtschroef en stationair schroef staan beide op 2 slagen uit
Nu heb ik geen idee meer waar ik moet zoeken. Dus hieronder een paar vragen:
- Is 8 bar compressie genoeg om te lopen? Of moet dit minimaal 12 bar zijn?
- Er zit nu een goedkope DMP membraan tussen. Kan dit voor problemen zorgen?
- Kan de krukaskeerring er wellicht uitgelopen zijn? Na montage draaide het blok even stroef, maar na een aantal cyclussen draaide die soepel.
Alvast bedankt!
Afgelopen maand heeft mijn broertje een derbi extreme uit 2008 gekocht.
Aangezien de staat van dat ding niet al te best was hebben we het volledige blokje gereviseerd. Alleen nu krijgen we hem niet lopend. Het blokje loopt wel eventjes op remreiniger ~10-20 seconden.
Via de zoekfunctie hier op het forum heb ik al verschillende dingen geprobeerd. Hieronder een korte opsomming:
Ontsteking:
- Doorgemeten, waardes volgens het handboek
- Correcte bougie en goed aangedraaid
- Sterke vonk
- Grondplaat staat op tijd
- Vliegwiel is gemonteerd met spie
- Massa op het frame is correct
Compressie:
- Gisteren een compressie meting uitgevoerd. Die kwam uit op 8 bar, niet bijzonder hoog.
- Het volgende is vervangen: Pakkingen, kop, cilinder en zuiger.
- Het lijkt erop dat de zuigerringen van het type B zijn. Dus de montage hiervan moet ook goed zitten.
- Kop en onderdelen aangedraaid volgens het handboek
Benzine:
- Nieuwe carburateur besteld omdat de derbi kwam met een 21mm. Een Dellorto 17,5mm bij Derbi parts shop.
- Sproeier 83 en stationair sproeier 34. Beide niet aangepast kwam zo uit de doos.
- Nieuw spruitstuk
- Vacuum aansluiting is afgedicht
- Tank heeft een benzinekraantje en de vlotterbak loopt ook netjes vol met benzine
- luchtschroef en stationair schroef staan beide op 2 slagen uit
Nu heb ik geen idee meer waar ik moet zoeken. Dus hieronder een paar vragen:
- Is 8 bar compressie genoeg om te lopen? Of moet dit minimaal 12 bar zijn?
- Er zit nu een goedkope DMP membraan tussen. Kan dit voor problemen zorgen?
- Kan de krukaskeerring er wellicht uitgelopen zijn? Na montage draaide het blok even stroef, maar na een aantal cyclussen draaide die soepel.
Alvast bedankt!