Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
nachtrijder
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 02:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2018
Locatie: Limburg
Contacteer:

Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door nachtrijder »

Hi forum,

Eerder heb ik geplaatst dat mijn derbi na 15.000km steeds bleef uitvallen. Het bleek dus dat ik meerdere warmlopers had, beginnersfoutje.. :emo:
Nu heb ik sinds kort een Stage6 50cc erop gegooid en ben ik bezig met mijn Derbi weer in elkaar te zetten. De laatste keer dat mijn Derbi (met ori cilinder) een warmloper had was toen ik sproeier 96 en mijn bougie zwart was, dus ik dacht dat het mijn oliepomp was. Hoe controleer ik of mijn oliepomp het probleem was? En online zag ik iets over het ontluchten van de oliepomp. Moet dit als ik alleen de carburateur eronder heb gehaald om schoon te maken? En hoe ontlucht ik mijn KVS? Ik zie namelijk online veel verschillende methodes...

Sorry voor de beginnersvragen, we beginnen allemaal ergens. :thumbup:
Amina :wub:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door 42 »

Oliepomp controle kan op zelfde manier als ontluchten.
Er zit een bleed screw op waarmee je de luchtbellen uit de slang van t reservoir haalt.
De lucht uit slangetje richting carb haal ik er uit met een stukje tuinslang en een accuboor.
Slang in de kop vd boor klemmen, ander uiteinde op dat platte ding vd pomp wat in het blok gaat en laten draaien, als t goed is komen er dan langzaam de luchtbellen en druppels olie uit.

Maar of dat de warmlopers veroorzaakt heeft weet ik niet zo, zou eerder richting kvs zoeken dan.
Ontluchten heb ik geen ervaring mee, is bij mij nooit nodig, beetje schudden en alle lucht is er uit.
nachtrijder
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 02:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2018
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door nachtrijder »

42 schreef: ma 27 mar 2023, 08:56 Oliepomp controle kan op zelfde manier als ontluchten.
Er zit een bleed screw op waarmee je de luchtbellen uit de slang van t reservoir haalt.
De lucht uit slangetje richting carb haal ik er uit met een stukje tuinslang en een accuboor.
Slang in de kop vd boor klemmen, ander uiteinde op dat platte ding vd pomp wat in het blok gaat en laten draaien, als t goed is komen er dan langzaam de luchtbellen en druppels olie uit.

Maar of dat de warmlopers veroorzaakt heeft weet ik niet zo, zou eerder richting kvs zoeken dan.
Ontluchten heb ik geen ervaring mee, is bij mij nooit nodig, beetje schudden en alle lucht is er uit.
Bedankt voor je reactie 42. De reden van de warmloper in het begin was omdat ik een nieuwe uitlaat had gemonteerd zonder een grotere sproeier te monteren. Dom dus. Na de eerste warmloper ben ik van 84 van 96 gegaan en viel hij alsnog vaker uit. Weet iemand waardoor dit zou kunnen? Wil nu voordat ik mijn nieuwe cilinder inrijd een warmloper voorkomen.
Amina :wub:
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Een aanrader is een temperatuur sensor, kan je ronduit aan aflezen of je afstelling goed is (vooral of hij veel te arm staat) en of je koeling goed werkt. Koelvloeistof ontluchten doe je door na het vullen hem even een paar minuutjes stationair te laten draaien met de dop eraf, waarschijnlijk zal het niveau een beetje zakken en moet je er iets meer ingooien. Bougiekleur is alleen betrouwbaar als hij redelijk nieuw is en je een stukje volgas hebt gereden en daarna meteen kijkt. Verder moet je vooral hooren/voelen of hij te arm of te rijk staat. Bij te rijk gaat hij duidelijk stotteren en trekt hij niet soepel op (kan verschillen in welk gebied)
nachtrijder
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 02:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2018
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door nachtrijder »

Skakelbr schreef: ma 27 mar 2023, 17:36 Een aanrader is een temperatuur sensor, kan je ronduit aan aflezen of je afstelling goed is (vooral of hij veel te arm staat) en of je koeling goed werkt. Koelvloeistof ontluchten doe je door na het vullen hem even een paar minuutjes stationair te laten draaien met de dop eraf, waarschijnlijk zal het niveau een beetje zakken en moet je er iets meer ingooien. Bougiekleur is alleen betrouwbaar als hij redelijk nieuw is en je een stukje volgas hebt gereden en daarna meteen kijkt. Verder moet je vooral hooren/voelen of hij te arm of te rijk staat. Bij te rijk gaat hij duidelijk stotteren en trekt hij niet soepel op (kan verschillen in welk gebied)
Hi, thanks voor de hulp. Bij mijn derbi zit in het dashboard zelf al een temp meter (indiceert met balkjes ipv daadwerkelijke gradens) maar ik heb totaal geen idee hoe accuraat deze is. Ik zal eens kijken naar zo’n KOSO meter. Nog 1 laatste vraagje; Als ik mijn nieuwe cilinder (50cc stage6) aansluit en de carburateur hierbij ook heb schoongemaakt moet ik dan even op mengsmering rijden en wachten tot er weer olie uit de oliepomp komt? Of heeft iemand tips hiervoor?
Amina :wub:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door 42 »

Even op mengsmering rijden wordt lastig lijkt me en er komt alweer vrij snel olie uit.
Als je zeker wilt weten dat je niet even zonder olie rijdt en t slangetje naar de carb leeg is kun je met die accuboor en stukje tuinslang zoals ik eerder uitlegde t slangetje vol krijgen en gelijk ontluchten.
nachtrijder
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 02:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2018
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door nachtrijder »

Hoi, ben bezig met inrijden en afstellen. Volgens het forum was een sproeier 100 veel te groot voor een 50cc. Mijn setup is Stage6 50cc streetrace en een Leovince X-fight. De bougie is nu heel licht bruin (beige). Hij blijft wel niet stationair draaien. Heeft iemand tips? Thanks
Amina :wub:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door 42 »

Als dat met sproeier 100 is moet zou je valse lucht kunnen hebben ergens dus dat even nalopen.
nachtrijder
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 jan 2023, 02:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Xtreme 2018
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door nachtrijder »

42 schreef: do 30 mar 2023, 00:21 Als dat met sproeier 100 is moet zou je valse lucht kunnen hebben ergens dus dat even nalopen.
Ik heb gisteren het spruitstuk rubber vervangen. Ook heb ik de luchtfilterslang van de luchtbox gehaald alleen zat deze vast met een soort bruine lijm, en nu heb ik hem er weer op gedaan en sluit ie niet 100% helemaal aan. Zou dit het kunnen zijn, en hoe kan ik dit oplossen?

https://postimg.cc/9wGBkKf7

Dit is nu mijn bougie. Wit met een paar donkere zwarte plekjes. Hij is helemaal niet bruin zoals het dus hoort.. Ook wordt ie na 5 minuten rijden best warm..
Amina :wub:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Paar vragen over in elkaar zetten Derbi 2018

Ongelezen bericht door 42 »

De filterslang moet wel goed aansluiten ja, zou em weer afkitten of een nieuwe halen.
Je kunt ook nog valse lucht bij de krukaskeerringen hebben maar die zijn nieuw begrijp ik ?
Plaats reactie