Type remklauwen revisieset?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Type remklauwen revisieset?

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Hallo,

Paar weken geleden heb ik voor mijn dochter een leuk brommertje gekocht (Derbi Senda (SM) DRD Evo Special Edition 2009).
Nu merk ik dat ik wrs iets te weinig voorbereiding heb gedaan voor de koop en een brommer heb gekocht waar toch nog wel het eea aan moet gebeuren.
Bij de koop startte die prima, reed naar mijns inziens ook prima, voor en achter rem functioneerden ook, lichten deden het.
Maar zie nu dat er toch wel wat dingetjes aan moeten gebeuren (welke ik niet had voorzien) .
Ik wil gaan proberen om zo veel mogelijk zelf te doen, vandaar ook geregistreerd bij dit forum.
Maar op een bougie vervangen na, 25 jaar geleden, niet veel ervaring met brommers, dus een leuk leerproject.

In eerste instantie ben ik aan de gang gegaan met de achterrem omdat na 2x rijden het achterwiel/de rem al aanliep.
Meteen ook maar de voorrem meegenomen.
Na verwijderen van de remblokken, insmeren van de achterkant met kopervet, kreeg ik de zuigers niet meer terug in de remklauw.
Na pompen met de remmen, bleek er maar één zuiger per rem te bewegen, de andere zaten helemaal vast. Ook de zuigers niet helemaal er uit kunnen drukken, dus uiteindelijk remklauwen maar losgemaakt. Ook met luchtdruk niet gelukt om ze er uit te krijgen, dus uit elkaar gehaald en zuigers met grof geweld eruit gehaald.
Dat wordt dus reviseren.

Nu de vraag (na dit lange verhaal): Voor welk type Derbi moet onderdelen halen. Ik vind op veel sites verwijzingen naar Derbi Senda SM / Derbi Senda DRD / etc, maar kom nergens het exacte type/jaargetal (Derbi Senda (SM) DRD Evo Special Edition 2009) tegen.
Hoe universeel zijn de onderdelen?
Ik wil dus een remklauw revisieset bestellen voor de voorrem en de achterrem, remblokken en daarbij ook een nieuwe onltuchtingsnippel voor de achterrem.

Hopelijk kan één van jullie mij de juiste richting in duwen.

Ook meteen even een plaatje toegevoegd van de remklauwen.
Zuigers achter zijn 25x15.
Zuigers voor zijn 30x15.
Kom overal 25 of 30 x 13 tegen, dus 15 lijkt wat vreemd.

Afbeelding

Gr,
Youri
Plaats reactie