brommer stottert

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Yourionc
Banden plakker
Vervoersmiddel: Aprilia sx50

brommer stottert

Ongelezen bericht door Yourionc »

Hallo,

Toen ik mijn brommer kocht zat er een racefiltertje op, en hij liep iets te rijk maar hij reed verder goed zonder gestotter oid, nu heb ik een malossi filter met luchtslang erop. Afbeelding

Nu stottert mijn brommer vanaf de 3 versnelling voor de powerband en moet ik met behulp van de koppeling hem in de powerband krijgen, zodra die daar eenmaal inzit rijd die goed. Heb er al 2 sproeier maten kleiner ingedaan en bougie ziet er best goed uit maar hij rijd nog steeds slecht. Iemand een idee wat het kan zijn? Hij rookt nu ook minder als dat die deed met het racefiltertje en de te rijke afstelling, dus al zou die nu iets te rijk lopen zou dat toch niet zo dramatisch moeten rijden?

Zou het niet kunnen dat de luchtdoorstroom van de buis niet goed genoeg is, de buis is namelijk wel geribbeld (zie foto) of is het toch de afstelling, iemand die een idee heeft?
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Re: brommer stottert

Ongelezen bericht door 42 »

Probeer eens een maat of zes kleiner, twee is maar heel klein verschil, zeker als ie te rijk stond met racefilter.
Welke sproeier zit er nu in en wat is je setup ?
Yourionc
Banden plakker

Setup is:
polini 50 cc gietijzer
Technigas enox
19 mm carb met sproeier 58( carb is zo een dellortho phbg imitatie)
Malossi e5 powerfilter

Ik heb nog een aantal sproeiers liggen dus ik zal er eens 55 in doen dan zit ik 5 maten onder waar ik zat.

Maar aangezien bougiekleur redelijk goed is begon ik de twijfelen aan mijn zelf gefabriceerde buis, maar dit zou dus niks uit moeten maken?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ik heb weinig kennis van sproeiers bij een 19 mm helaas maar 58 klinkt erg klein.
Of die buis uitmaakt weet ik niet..je zou wat wervelingen krijgen misschien door de ribbels maar of dat nou zo veel uitmaakt ?
Yourionc
Banden plakker

42 schreef: vr 04 feb 2022, 00:14 Ik heb weinig kennis van sproeiers bij een 19 mm helaas maar 58 klinkt erg klein.
Of die buis uitmaakt weet ik niet..je zou wat wervelingen krijgen misschien door de ribbels maar of dat nou zo veel uitmaakt ?
Ja sproeiers zijn ook klein maar dat heeft er denk ik meer mee te maken dat het een imitatie carb is. Ik ga er eens een sproeier 55 in doen en dan kijken hoe het rijd.
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Yourionc schreef: vr 04 feb 2022, 09:22
42 schreef: vr 04 feb 2022, 00:14 Ik heb weinig kennis van sproeiers bij een 19 mm helaas maar 58 klinkt erg klein.
Ja sproeiers zijn ook klein maar dat heeft er denk ik meer mee te maken dat het een imitatie carb is. Ik ga er eens een sproeier 55 in doen en dan kijken hoe het rijd.
Dat vooral niet doen. Doe maar gewoon een 80/85. Anders kan ik je garanderen dat die een keer vast loopt met testen.je hebt een veel te arme ontbranding, wordt loeiheet en heeft te weinig smering.
Yourionc
Banden plakker

Brommert_01 schreef: vr 04 feb 2022, 18:56
Dat vooral niet doen. Doe maar gewoon een 80/85. Anders kan ik je garanderen dat die een keer vast loopt met testen.je hebt een veel te arme ontbranding, wordt loeiheet en heeft te weinig smering.
Zoals ik al eerder had vermeld reed de brommer iets te rijk met een race filtertje. Dus met een filter die minder lucht doorlaat kan het niet zijn dat je in een keer 20 maten omhoog moet. Hij heeft hiervoor met sproeier 60 altijd goed gereden zonder te heet te worden etc.

Ik zal ook eens op choke rijden om te kijken hoe dat gaat.
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Beste Youri, zoals ik eerder al zei is 60 klein, zeer klein. Maar goed. Fijn dat je zoiets van iemand wilt aannemen en overwegen!

Als er er op een standaard Derbi die ontgrenst is, met een 17,5 mm carburateur, compleet standaard, met originele luchtbox een sproeier van 80 of meer heeft.
Dan denk jij dat met een venturi die 1,5 mm groter is in diameter je ook nog nog eens minimaal 20 maten omlaag gaat?

Straks ga je me nog vertellen dat je zuigerveren in je blokolie vindt... Alsjeblieft. Ik snap best dat je een gietijzeren cilindertjes hebt, maar die is binnenkort kapot.
Yourionc
Banden plakker

Brommert_01 schreef: ma 07 feb 2022, 18:27 Beste Youri, zoals ik eerder al zei is 60 klein, zeer klein. Maar goed. Fijn dat je zoiets van iemand wilt aannemen en overwegen!

Als er er op een standaard Derbi die ontgrenst is, met een 17,5 mm carburateur, compleet standaard, met originele luchtbox een sproeier van 80 of meer heeft.
Dan denk jij dat met een venturi die 1,5 mm groter is in diameter je ook nog nog eens minimaal 20 maten omlaag gaat?

Straks ga je me nog vertellen dat je zuigerveren in je blokolie vindt... Alsjeblieft. Ik snap best dat je een gietijzeren cilindertjes hebt, maar die is binnenkort kapot.
Beste brommert

Ik wil graag je hulp aannemen. Heb eens naar je advies geluisterd en er een sproeier 95 in gedaan. Helaas loopt die dan zo rijk dat die bijna niet meer wilt starten. Ik snap het hele verhaaltje wel met wat er standaard voor sproeier in zit. Maar denk dat deze imitatie carb hele andere verhouding heeft oid kan er geen andere verklaring voor hebben
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Imi's kunnen erg lastig zijn idd, maar van 60 naar 95 is best een grote stap, als hij moeilijk wilt starten nu maar wel iets doet dan is het een kwestie van een maat of 6 kleiner proberen en dan nog eens kijken.
Ik zeg niet dat dat het probleem is..het klopt allemaal niet helemaal met het verhaal dat het gebeurde na het veranderen van het luchtfilter maar goed, aan de andere kant was het vorige luchtfilter misschien erg vervuild en liet weinig lucht door ofzo..i dunno..dat zou wel de kleine sproeier kunnen verklaren.
Plaats reactie