Zuiger vast bij montage
-
- Derbi fan
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008
Zuiger vast bij montage
Hallo,
ik heb gister mijn hele brommer gereviseerd (althans geprobeerd) en alles liep vrijwel vlekkeloos tot ik bij de top end aankwam.
Ik heb dus een Derbi OT blok en ik was van plan om een nieuwe zuiger erin te doen van DR50 in mijn oude DR50 cilinder en een nieuwe kop van diezelfde set. Ik weet niet of ik de enige ben die ik heb gehad maar ik heb al 2x DR50 gehad en het is telkens echt super krap met de 2 zuigerveren en de cilinder erop zetten. deze keer was het zo krap dat we de cilinder in de zuiger hebben moeten slaan wanneer hij eenmaal langs de 2 zuigerveren was met aardig wat kracht. nadat we alles gemonteerd hadden kwamen we erachter dat dat dus als gevolg had dat de zuiger geen kant op gaat. met de kickstart niet en aan het vliegwiel proberen te draaien niet. het enige wat ik nog kan doen is hem proberen aan te lopen maar daarvoor wil ik eerst even zeker weten of dat niet de hele boel kapot maakt, ik hoop dat iemand mij kan helpen
fernand
ik heb gister mijn hele brommer gereviseerd (althans geprobeerd) en alles liep vrijwel vlekkeloos tot ik bij de top end aankwam.
Ik heb dus een Derbi OT blok en ik was van plan om een nieuwe zuiger erin te doen van DR50 in mijn oude DR50 cilinder en een nieuwe kop van diezelfde set. Ik weet niet of ik de enige ben die ik heb gehad maar ik heb al 2x DR50 gehad en het is telkens echt super krap met de 2 zuigerveren en de cilinder erop zetten. deze keer was het zo krap dat we de cilinder in de zuiger hebben moeten slaan wanneer hij eenmaal langs de 2 zuigerveren was met aardig wat kracht. nadat we alles gemonteerd hadden kwamen we erachter dat dat dus als gevolg had dat de zuiger geen kant op gaat. met de kickstart niet en aan het vliegwiel proberen te draaien niet. het enige wat ik nog kan doen is hem proberen aan te lopen maar daarvoor wil ik eerst even zeker weten of dat niet de hele boel kapot maakt, ik hoop dat iemand mij kan helpen
fernand
-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Re: Zuiger vast bij montage
Ik denk dat je de zuigerveer verkeer hebt gemonteerd. Geen idee hoe de veer had r specifiek uit ziet, maar er zit vaak een pennetje en een uitsparing in ring en op de zuiger, die moet overeenkomen. Ook altijd een beetje olie gebruiken. Zo in ieder geval NIET aanlopen, kicken of wat dan ook. Dan verneuk je hem.
- 42
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
En NOOIT een zuiger in een cilinder slaan, dat moet gewoon passen zonder kracht te zetten.
Als je hem monteert zonder zuigerveren past het dan wel soepel ?
-
- Derbi fan
hij past wel maar het is heel krapjes zonder zuigerveren,42 schreef:En NOOIT een zuiger in een cilinder slaan, dat moet gewoon passen zonder kracht te zetten.
de echte vraag nu is hoe haal ik hem er vanaf :/. de zuiger beweegt met de cilinder mee als ik aan het vliegwiel draai
- 42
- Pro tuner
Das een goeie..als t met hard trekken aan cilinder niet lukt dan zul je moeten wrikken of met een plastic hamer proberen los te tikken, of stukje hout oid en dan met metalen hamer.
Iig niet met een metalen hamer of iets aan de onderkant van de cilinder slaan of met een schroevendraaier gaan wrikken.
Misschien proberen de zuiger naar beneden te tikken, dan de cilinder omhoogtrekken, iets van hout of hard plastic tussen blok en cilinder en dan weer de zuiger verder naar beneden tikken en dat herhalen, misschien gaat ie dan ver genoeg naar beneden en kun je de cilinder lostrekken.
Best wel gebeun en geen idee of t sowieso werkt, maar zou zelf zo gauw geen andere manier weten.
Iig niet met een metalen hamer of iets aan de onderkant van de cilinder slaan of met een schroevendraaier gaan wrikken.
Misschien proberen de zuiger naar beneden te tikken, dan de cilinder omhoogtrekken, iets van hout of hard plastic tussen blok en cilinder en dan weer de zuiger verder naar beneden tikken en dat herhalen, misschien gaat ie dan ver genoeg naar beneden en kun je de cilinder lostrekken.
Best wel gebeun en geen idee of t sowieso werkt, maar zou zelf zo gauw geen andere manier weten.
-
- Derbi fan
heb m met een pulley eruit gekregen, geklemd aan de bovenkant en de uitlaatpoort. nog steeds zit ik echter met het probleem dat de dr 50cc set die ik als set gekocht heb gewoon niet op elkaar past42 schreef:Das een goeie..als t met hard trekken aan cilinder niet lukt dan zul je moeten wrikken of met een plastic hamer proberen los te tikken, of stukje hout oid en dan met metalen hamer.

- derbi-ftw
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Dan heb je duidelijk de verkeerde zuiger. Met een hamer een zuiger in de cilinder slaan? Really?? ...
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
- 42
- Pro tuner
Dat is de niet beun manier idd..had niet verwacht dat je een pully zou hebben
Je weet zeker dat de zuigerveren op de juiste manier zitten zoals Brommert zegt ?
Als die goed zitten dan horen ze in de zuiger te kunnen dus zou het moeten passen.
Anders zou ik het niet weten.

Je weet zeker dat de zuigerveren op de juiste manier zitten zoals Brommert zegt ?
Als die goed zitten dan horen ze in de zuiger te kunnen dus zou het moeten passen.
Anders zou ik het niet weten.
Probeer eens of je alleen de zuigerveer in de cilinder kunt krijgen. En past’ie dan wel netjes? of zitten de eindjes strak tegen elkaar? Normaal moet er een kleine speling van max 0.35mm tussen de uiteindjes van de zuigerveer aanwezig zijn.
-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
"Zonder zuigerveren zij ik hem er zo in" spoiler, ik zit even met m'n mhr80 naast mij te proberen, maar als je ze rok van de zuiger er via de bovenkant in laat glijden zou hij zonder slag of stoot tot de zuigerveer naar beneden moeten zakken. Er zijn ook zuigers met overmaat, bij Malossi heb je 0, A,B,C,D en bij sommige modellen E. Heb jij niet een overmaat zuiger gekocht? Of voor het verkeerde model?
-
- Derbi fan
er zijn 2 zuigerveren, een zwarte en de andere gewoon chroom zelfde kleur als de zuiger.42 schreef:Omhoog
ik heb de zwarte onder die is aan beide kanten hetzelfde en de chromen zuigerring kan er op 1 manier op zodat je hem dicht kan knijpen en op de andere manier niet, ik ga er dus vanuit dat hij op de manier moet dat je hem dicht kan knijpen
-
- Derbi fan
de bovenste zuigerveer past alleen in de cilinder als ik hem goed dichtknijp wel zodanig dat er nog een beetje ruimte tussen de uiteindes zitgpr050 schreef:Probeer eens of je alleen de zuigerveer in de cilinder kunt krijgen. En past’ie dan wel netjes? of zitten de eindjes strak tegen elkaar? Normaal moet er een kleine speling van max 0.35mm tussen de uiteindjes van de zuigerveer aanwezig zijn.
-
- Derbi fan
ik heb echt geen idee ik heb gewoon de DR50CC set gekocht van josdijkman https://josdijkman.nl/opruiming-cilinde ... bs050.html ik had deze hiervoor ook, mijn oom had hem toen gemonteerd en dat duurde ongeveer ook een uur terwijl hij het wel vaker doet en hij moest ook nog de cilinder aan de onderkant een beetje met schuurpapier vergrotenBrommert_01 schreef:"Zonder zuigerveren zij ik hem er zo in" spoiler, ik zit even met m'n mhr80 naast mij te proberen, maar als je ze rok van de zuiger er via de bovenkant in laat glijden zou hij zonder slag of stoot tot de zuigerveer naar beneden moeten zakken. Er zijn ook zuigers met overmaat, bij Malossi heb je 0, A,B,C,D en bij sommige modellen E. Heb jij niet een overmaat zuiger gekocht? Of voor het verkeerde model?
-
- Pro tuner
Denk dat je daar mogelijk de fout te pakken hebt. Als je bij Jos Dijkman kijkt en op de linkt drukt staat er onderaan de pagina bij aanbevolen onderdelen een setje zuigerveren. Daar zie je 2 indetieke veren met beide 'tandjes' aan het uiteinde. Ook dat het de vorige keer met schuurpapier vergroot moest worden doet mijn hart best zeer, als het niet wil moet je niet doordrukken
tenzij je tranen wilt zien.

-
- Derbi fan
huh sorry maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die aanbevolen zuigerveren bij josdijkmanBrommert_01 schreef:Denk dat je daar mogelijk de fout te pakken hebt. Als je bij Jos Dijkman kijkt en op de linkt drukt staat er onderaan de pagina bij aanbevolen onderdelen een setje zuigerveren. Daar zie je 2 indetieke veren met beide 'tandjes' aan het uiteinde. Ook dat het de vorige keer met schuurpapier vergroot moest worden doet mijn hart best zeer, als het niet wil moet je niet doordrukkentenzij je tranen wilt zien.
anders was de cilinder nooit gaan passen spijtig genoeg dus het was nodig
-
- Pro tuner
Kan je niet even een foto uploaden van de zuigerveren? J had aan dat er maar 1 een uitsparing had voor het pennetje in de zuiger, is n dat dr kleuren verschillend waren? Als je bij Jos Dijkman de zuigerveren los koopt krijg je volgens de site 2 identieke zuigerveren. Dus misschien heb je per ongeluk een verkeerde zuigerveer bij je zetje oid. Maar maak anders een paar foto's als het kan. Of een filmpje op YouTube en stuur de link!
-
- Derbi fan
hallo, na een beetje rondkloten en filmpjes opzoeken van de montage van de exacte cilinder vond ik dat het ten eerste wel normaal was dat ik een zwarte en chromen had, zwart onder en chroom boven. maar wat ik niet wist is dat de uiteindes van de zuigerveren bij een soort van balletje moeten uitkomen en dat hij anders niet past. nou heb ik dit gedaan en gemonteerd los van het krukas en het pastte inderdaad net! mijn zuiger heeft wel goeie schade aan de bovenkant van de pers van toen hij vast zat en geen idee of dit problemen zal opleverenBrommert_01 schreef:Kan je niet even een foto uploaden van de zuigerveren? J had aan dat er maar 1 een uitsparing had voor het pennetje in de zuiger, is n dat dr kleuren verschillend waren? Als je bij Jos Dijkman de zuigerveren los koopt krijg je volgens de site 2 identieke zuigerveren. Dus misschien heb je per ongeluk een verkeerde zuigerveer bij je zetje oid. Maar maak anders een paar foto's als het kan. Of een filmpje op YouTube en stuur de link!
- 42
- Pro tuner
Dat pennetje is vrij cruciaal ja
Schade aan zuiger is nooit goed maar je kan geluk hebben.
Zit t aan bovenkant of ook zijkant ?
Foto zou handig zijn om te kunnen beoordelen of het kwaad kan.
Als de krassen erg diep zijn kan het wel je squish wat beïnvloeden denk ik.

Schade aan zuiger is nooit goed maar je kan geluk hebben.
Zit t aan bovenkant of ook zijkant ?
Foto zou handig zijn om te kunnen beoordelen of het kwaad kan.
Als de krassen erg diep zijn kan het wel je squish wat beïnvloeden denk ik.
-
- Pro tuner
Ja, dat"pennetje" bedoelde ik. En daarnaast, plsssss bestudeer alles even voordat je het in elkaar denkt te rammen, er zijn veel meer dingen die je secuur in elkaar moet zetten en waarbij je volgordes moet gebruiken hij blokjes. En ook de kom graag vast zetten met een moment sleutel mocht je niet echt een gevoel hebben voor "vast" anders heeft de volgende het meeste plezier 

- 42
- Pro tuner
Vraag me wel af hoe de zuigerveren er nu aan toe zijn, die hebben best op hun donder gehad als ze fout er in zaten.
En wat Brommert zegt ja, lees je eerst goed in voordat je dingen doet of vraag het hier, t is sneller kapot allemaal dan gerepareerd.
Als je met hamers moet gaan rammen om dingen passend te krijgen dan doe je iets niet goed.
Enige waarbij je moet slaan is als je lagers gaat vervangen bijvoorbeeld..of iets roestigs los moet krijgen.
En wat Brommert zegt ja, lees je eerst goed in voordat je dingen doet of vraag het hier, t is sneller kapot allemaal dan gerepareerd.
Als je met hamers moet gaan rammen om dingen passend te krijgen dan doe je iets niet goed.
Enige waarbij je moet slaan is als je lagers gaat vervangen bijvoorbeeld..of iets roestigs los moet krijgen.