Probleem carburateur Derbi

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
fernand10
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Probleem carburateur Derbi

Ongelezen bericht door fernand10 »

Hallo,
ik heb recentelijks een derbi senda xtreme 2008 gekocht die niet aanging en kwam erachter dat hij alleen werkte als er direct benzine in de cilinder werd gedaan. Later kwam ik erachter dat dit een gloednieuwe replica carburateur was die de brommer nooit aan de praat heeft gekregen bij de vorige eigenaar en vlak voor de verkoop erop zette toen hij niet liep. De sproeier valt doorheen te blazen en ik heb alles op de standaard afstelling gezet en hij werkt nog niet. Wanneer ik dus niet direct benzine giet in de cilinder start hij niet. De gaskabel werkt wel en kan de klep besturen en de brommer maakt ook een ander geluid bij het kicken wanneer ik gas geef maar hij slaat gewoon niet aan.
Misschien is het waard om erbij te zeggen dat wij de brommer wel 3 keer aan de praat hebben gekregen (waarvan 1 keer de keerring lek was) en dat hij toen op gigantisch hoge toeren idlede. https://www.youtube.com/watch?v=3ZT0B72 ... e=youtu.be zo klonk het, dit was de laatste keer dat hij is aan geweest
Kan iemand mij helpen? Hier is een foto: https://gyazo.com/b3cc1adb36d90767cf74f4f50896f112
Ik snap dat een nieuwe carburateur een oplossing is maar ik vroeg me af of ik misschien iets verkeerds doe waarom deze niet werkt en of ik hem aan de praat kan krijgen ;)
Laatst gewijzigd door fernand10 op ma 15 feb 2021, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
S09m
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme

Re: Probleem carburateur Derbi

Ongelezen bericht door S09m »

Heb je wel een membraam bij het spruikstuk zitten?
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Die hele dikke aansluiting links naast het groen is voor benzine, kijk eens of die wel naar je benzine kraantje gaat. En haal de slang er eens af en doe de kraan open, en kijk of de benzine kraan niet kapot is.
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Ongelezen bericht door gpr050 »

Zit er soms een vacuum gestuurde benzine kraan op? Is deze vacuum leiding wel aangesloten en zit’ie op de juiste aansluiting van de carburateur? Zeker bij een replica carb checken of deze vacuum ansluiting ook daadwerkelijk functioneert!
fernand10
Derbi fan

S09m schreef:Heb je wel een membraam bij het spruikstuk zitten?
Ja
fernand10
Derbi fan

Brommert_01 schreef:Die hele dikke aansluiting links naast het groen is voor benzine, kijk eens of die wel naar je benzine kraantje gaat. En haal de slang er eens af en doe de kraan open, en kijk of de benzine kraan niet kapot is.
Mijn benzine wordt getransport door vacuum
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Zit er soms een vacuum gestuurde benzine kraan op? Is deze vacuum leiding wel aangesloten en zit’ie op de juiste aansluiting van de carburateur? Zeker bij een replica carb checken of deze vacuum ansluiting ook daadwerkelijk functioneert!
Op de fotos kun je zien hoe ik de kabels heb aangesloten, de zwarte kabels zijn de kabels die aangesloten zijn op het vacuum kraantje
gpr050
Tuner

Zit er (voldoende) benzine in je vlotterbak (dit kun je testen door de vlotterbak leeg te laten lopen (brommer rechtop zetten)) en staat je vlotter goed afgesteld? Hangt deze niet te laag? Heb je er een uitwendig benzinefiltertje opzitten? Zit dat misschien verstopt? Is het vacuumslangetje misschien gescheurd of poreus? Als er na een aantal startpogingen voldoende benzine in je vlotterbak zit kun je er van uitgaan dat het vacuumsysteem en het filtertje functioneren. Als dit niet het geval is moet je kijken of de benzinekraan wel brandstof doorlaat als er vacuum op gezet wordt (aan het vacuumslangetje zuigen), het filtertje controleren en dan evt de vacuum aansluiting van de carb checken, dit zou een opening/aansluiting aan de kant van het inlaatspruitstuk moeten zijn, is deze aansluiting ook daadwerkelijk een open verbinding met de aanzuigzijde? Tenslotte moet je de staat van het membraan checken want om voldoende vacuum te krijgen heb je een goed werkend membraan nodig en check de aansluitingen van het vacuumslangetje, zorg er voor dat er hier geen vacuum weg lekt.
Ik zie trouwens dat je de choke niet aangesloten hebt, zit er wel een choke klep in? Ik zou er ook voor zorgen dat die choke gewoon functioneert, dat ding zit er niet voor niks!
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Zit er (voldoende) benzine in je vlotterbak (dit kun je testen door de vlotterbak leeg te laten lopen (brommer rechtop zetten)) en staat je vlotter goed afgesteld? Hangt deze niet te laag? Heb je er een uitwendig benzinefiltertje opzitten? Zit dat misschien verstopt? Is het vacuumslangetje misschien gescheurd of poreus? Als er na een aantal startpogingen voldoende benzine in je vlotterbak zit kun je er van uitgaan dat het vacuumsysteem en het filtertje functioneren. Als dit niet het geval is moet je kijken of de benzinekraan wel brandstof doorlaat als er vacuum op gezet wordt (aan het vacuumslangetje zuigen), het filtertje controleren en dan evt de vacuum aansluiting van de carb checken, dit zou een opening/aansluiting aan de kant van het inlaatspruitstuk moeten zijn, is deze aansluiting ook daadwerkelijk een open verbinding met de aanzuigzijde? Tenslotte moet je de staat van het membraan checken want om voldoende vacuum te krijgen heb je een goed werkend membraan nodig en check de aansluitingen van het vacuumslangetje, zorg er voor dat er hier geen vacuum weg lekt.
Ik zie trouwens dat je de choke niet aangesloten hebt, zit er wel een choke klep in? Ik zou er ook voor zorgen dat die choke gewoon functioneert, dat ding zit er niet voor niks!
Bedankt voor je hulp! sorry voor de late reactie maar hier zijn de antwoorden op je vragen
Eerst had ik even te melden dat de brommer eerst na vaak kicken liep op manual injection maar hij nu echt niet meer aan wil slaan ook bij manual injection. Kickstart levert prima tegendruk en de bougie vonkt en ik heb de ontsteking goed gezet.
Na vaak kicken ruikt hij wel hetzelfde als toen de brommer liep dus ik hoop dat dat een goed teken is.
Misschien is het ook nuttig om te melden dat toen hij liep met manual injection hij op kneiter hoge toeren idlede. Bougie slaat niet vet.
Ja er zit voldoende benzine in de vlotterbak, de vacuum slang is nieuw en werkt zover ik weet. Als ik eraan zuig gaat er via de benzine slang benzine uit. De choke is inderdaad niet aangesloten maar ik weet niet hoe ik een choke klep moet herkennen dus bij deze een bovenaanzicht van de choke: https://gyazo.com/ba1f9ffcde1fb5aac5104e298ebadd98 (ik weet dat de vacuum kabel los zit dat is voor de foto gedaan)
Ik kan het membraan er wel uit halen om te checken of hij werkt, maar hoe ga ik dat na?
gpr050
Tuner

Membraan checken: eruit halen en controleren of de plaatjes niet beschadigd of vervormd zijn, NIET de plaatjes buigen of proberen open te doen!
Daarnaast in het membraan kijken en controleren of de plaatjes aan beide kanten goed sluiten, er mag vrijwel geen licht door een gesloten membraan te zien zijn. Verder, geeft een replica carb vaak problemen, hoe staat de gasnaald afgesteld? en de vlotter? blijft de vlotternaald misschien ‘hangen’? Wat voor sproeiers zitten er in?
Wat ik zo kan zien: als je de gasschuif eruit haalt kan je, dus die 2 schroefjes loshaalt en dan de gasschuif eruit halen, dan kan je ook het dekseltje van de choke eraf halen. Dan zou er een veer en een kleinere choke schuif in moeten zitten..
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Membraan checken: eruit halen en controleren of de plaatjes niet beschadigd of vervormd zijn, NIET de plaatjes buigen of proberen open te doen!
Daarnaast in het membraan kijken en controleren of de plaatjes aan beide kanten goed sluiten, er mag vrijwel geen licht door een gesloten membraan te zien zijn. Verder, geeft een replica carb vaak problemen, hoe staat de gasnaald afgesteld? en de vlotter? blijft de vlotternaald misschien ‘hangen’? Wat voor sproeiers zitten er in?
Wat ik zo kan zien: als je de gasschuif eruit haalt kan je, dus die 2 schroefjes loshaalt en dan de gasschuif eruit halen, dan kan je ook het dekseltje van de choke eraf halen. Dan zou er een veer en een kleinere choke schuif in moeten zitten..
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik de expertise heb om al dat van de carb te bekijken maar het membraan bekijken kan ik denk ik wel dus dat zal ik morgen doen
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Membraan checken: eruit halen en controleren of de plaatjes niet beschadigd of vervormd zijn, NIET de plaatjes buigen of proberen open te doen!
Nou! dagje verder en het membraan en de carb zijn eraf gehaald.
zo zag het membraan eruit met een zaklamp erachter
https://gyazo.com/1ef53d3d2513372539ee6f1f18ea678d
https://gyazo.com/9afd8bfb09f6d0f2259208cbfc4e8746
je moet hem echt van bepaalde hoeken bekijken om de licht er doorheen te zien schijnen en ik ging ervanuit dat hij kapot was
dus ik ging die klepjes om proberen tedraaien maar dat ging niet dus ik heb nu een nieuwe nodig.
Ik zal een nieuw membraan kopen en dan alles installeren en kijken of het werkt, zoniet zal ik terugkomen op wat je zei over de carb.
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Ik ben geen expert ( :dry: ) maar ik zou zeggen dat dat membraan wel aan vervanging toe is.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Doe maar nieuwe ja.. :lol:
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

:lolno:
gpr050
Tuner

Hi Fernand, met zo’n membraan gaat het motortje nooit (lekker) lopen. Dus beginnen om er een nieuwe in te zetten!
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Hi Fernand, met zo’n membraan gaat het motortje nooit (lekker) lopen. Dus beginnen om er een nieuwe in te zetten!
hallo, paar daagjes later nieuw membraan erin gezet met nieuwe pakkingen en jammer genoeg niks veranderd :sad:
Ik heb manual injection en alle benzineslangen met een tank met benzine aangesloten en voelde denk ik wat minder compressie dan eerst weet ik wel bijna zeker. Dit gebeurde https://youtu.be/utE57c0bb4c (zonder gas was dit met gas klinkt het iets borrelender) er kwam bij elke kick rook uit de uitlaat maar hij sloeg maar gewoon niet aan...
Davie04
Schakelrijder
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood

Ongelezen bericht door Davie04 »

Tis vrij koud, heb je je choke wel aan? Anders misschien een poging wagen tot aanrennen.
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
fernand10
Derbi fan

Davie04 schreef:Tis vrij koud, heb je je choke wel aan? Anders misschien een poging wagen tot aanrennen.
Ik heb geen choke geinstalleerd mijn choke is namelijk een open gat ik weet niet hoe ik dat ding aan zet vlgm moet er een kabel in maar ik heb hem 5 keer aangelopen waarvan 2 keer ik ben geduwd en geen succes ;(
Davie04
Schakelrijder
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood

Ongelezen bericht door Davie04 »

Ik weet niet of het probleem dan is dat je choke een open gat is, t enige wat bij mij bekend is over een choke is dat het handig is bij het koud starten. Misschien heb je hierdoor een idioot groot vacuüm lek. Idk, welke sproeier gebruik je eigenlijk? En wat mij ook opvalt, een OT blok op een 2008 model?
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
Plaats reactie