Pagina 1 van 1
Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: wo 23 dec 2020, 17:51
door Brokkenpiloot
Hoi,
ik heb een koso srn teller gekocht nu wil ik die gaan aansluiten maar ik heb echt geen idee hoe de draadboom in elkaar zit op mijn brommer. Ik heb al meerdere tekeningen bekeken maar ik kom er niet uit kan iemand mij helpen?
Ik heb een derbi senda drd racing 2013.
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: wo 23 dec 2020, 18:52
door derbi-ftw
Om wat voor Koso teller gaat het? (Koso naam..)
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: wo 23 dec 2020, 19:30
door Brokkenpiloot
derbi-ftw schreef:Om wat voor Koso teller gaat het? (Koso naam..)
Koso srn
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: wo 23 dec 2020, 22:28
door garfield
Bestel eerst maar de oprionele inductieve toerental sensor...
Koso tellers snappen niets van het signaal van de Ducati/Kokusan ontsteking.
Met de oude Leonelli ontstekingen werkt het wel overigens.
Als je deze tellers nu op 5 of 10 cilinders zou kunnen instellen,dan werkt het wel.
Dan kan het signaal van de gele draad afgetakt worden.
Maar, koso doet alleen 1,2 en 4 cilinders,dus kan je niets met het signaal op de gele draad.
(Je hebt daar namelijk 5 pulsen per omwenteling..)
En om de bougiekabel wikkelen,wat volgens de handleiding kan,geeft hele rare effekten.
Teller geeft willekeurige toerentallen aan.
TrailTech tellers werken overigens wel goed,maar die zijn nogal prijzig..
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: za 26 dec 2020, 16:11
door Brokkenpiloot
garfield schreef:Bestel eerst maar de oprionele inductieve toerental sensor...
Koso tellers snappen niets van het signaal van de Ducati/Kokusan ontsteking.
Met de oude Leonelli ontstekingen werkt het wel overigens.
Als je deze tellers nu op 5 of 10 cilinders zou kunnen instellen,dan werkt het wel.
Dan kan het signaal van de gele draad afgetakt worden.
Ik heb hem al in huis en kan hem niet terug sturen.
Maar, koso doet alleen 1,2 en 4 cilinders,dus kan je niets met het signaal op de gele draad.
(Je hebt daar namelijk 5 pulsen per omwenteling..)
En om de bougiekabel wikkelen,wat volgens de handleiding kan,geeft hele rare effekten.
Teller geeft willekeurige toerentallen aan.
TrailTech tellers werken overigens wel goed,maar die zijn nogal prijzig..
Ik heb hem al in huis en ik kan hem niet meer terug sturen.
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: za 26 dec 2020, 16:23
door garfield
Je hebt deze sensor nodig :
https://www.k-parts.nl/rpm-signal-adapter-koso.html
Die zet je met een tiewrap aan de bougiekabel vast.
Er komen 3 draden uit:
Massa,+12v via het kontakt en het toerentalsignaal.
Deze werkt wel goed

Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: za 26 dec 2020, 18:05
door Brokkenpiloot
Oké bedankt maar ik kan nog meer dingen aansluiten alleen moet ik weten welke draden waarvoor ze zijn en dat weet ik niet ik weet alleen geel roze bij mij toeren is voor de rest weet ik het niet.
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: ma 28 dec 2020, 18:02
door RubenS
garfield schreef:Bestel eerst maar de oprionele inductieve toerental sensor...
Koso tellers snappen niets van het signaal van de Ducati/Kokusan ontsteking.
Met de oude Leonelli ontstekingen werkt het wel overigens.
Als je deze tellers nu op 5 of 10 cilinders zou kunnen instellen,dan werkt het wel.
Dan kan het signaal van de gele draad afgetakt worden.
Maar, koso doet alleen 1,2 en 4 cilinders,dus kan je niets met het signaal op de gele draad.
(Je hebt daar namelijk 5 pulsen per omwenteling..)
En om de bougiekabel wikkelen,wat volgens de handleiding kan,geeft hele rare effekten.
Teller geeft willekeurige toerentallen aan.
TrailTech tellers werken overigens wel goed,maar die zijn nogal prijzig..
Hoe kom je daarbij?
Koso RPM kan je gewoon aftakken van de pickup coil, dus instellen op 1 cilinder (dacht blauwe draad)
En Koso is zoveel beter dan die Trailtech rommel, Heb zelf de DB03E.
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: ma 28 dec 2020, 19:46
door garfield
@RubenS
Zo te horen heb je het nog nooit geprobeerd aan te sluiten op een Ducati/kokusan ontsteking..
Het trigger signaal staat zoveel troep op dat geen enkele teller daarmee overweg kan.
Zet er voor de gein maar eens een oscilloscoop op..
Hier is bijna niets van te maken.
Aangezien je het over de blauwe draad hebt,dat is een Leonelli ontsteking.
Deze werken met een Hall sensor,veel nauwkeuriger als een pickup spoel.
Daar staat inderdaad een net signaal op de blauwe draad.
Waarom denk je dat de Derbi teller de lichtspoel gebruikt voor het signasl(en deze door 5 deelt...) ?
Koso tellers werken.niet goed op een draad die om de bougiekabel gewikkeld wordt.
Daarom die extra sensor,dan heb je wel een net signaal voor de toerenteller.
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: di 29 dec 2020, 15:45
door Brokkenpiloot
Het is nu duidelijk dat ik dat ding moet bestellen maar ik wil graag de rest ook aansluiten maar moet kabels verbinden en ik weet welke kleuren kabels van koso waar voor is maar niet van mijn draadboom op mijn brommer kan iemand me daar meschien mee helpen?
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: di 29 dec 2020, 18:42
door garfield
Ik heb het draadboomschema in dit topic neergezet :
viewtopic.php?f=24&t=25510
Enige wat je niet zomaar kunt aansluiten is de benzinemeter.
De sensor van derbi trekt het lampje naar massa,maar is geen schakelaar...(zit wat elektronica in)
Met een extra relais en 2 weerstanden is dat ook wel op te lossen,maar gaat dus niet zomaar.
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: di 29 dec 2020, 20:06
door RubenS
garfield schreef:@RubenS
Zo te horen heb je het nog nooit geprobeerd aan te sluiten op een Ducati/kokusan ontsteking..
Het trigger signaal staat zoveel troep op dat geen enkele teller daarmee overweg kan.
Zet er voor de gein maar eens een oscilloscoop op..
Hier is bijna niets van te maken.
Aangezien je het over de blauwe draad hebt,dat is een Leonelli ontsteking.
Deze werken met een Hall sensor,veel nauwkeuriger als een pickup spoel.
Daar staat inderdaad een net signaal op de blauwe draad.
Waarom denk je dat de Derbi teller de lichtspoel gebruikt voor het signasl(en deze door 5 deelt...) ?
Koso tellers werken.niet goed op een draad die om de bougiekabel gewikkeld wordt.
Daarom die extra sensor,dan heb je wel een net signaal voor de toerenteller.
Ben nog niet heel bekend met de Derbi's idd.
Heb zelf de Koso op een Kawasaki zitten op de pickup, zag bij mijn zoon dat er ook een pickup zat, deze nog niet op de scope gehangen idd, maar zo te zien op jou scope is het idd een rommelig zooitje.
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: di 29 dec 2020, 20:09
door RubenS
garfield schreef:Ik heb het draadboomschema in dit topic neergezet :
viewtopic.php?f=24&t=25510
Enige wat je niet zomaar kunt aansluiten is de benzinemeter.
De sensor van derbi trekt het lampje naar massa,maar is geen schakelaar...(zit wat elektronica in)
Met een extra relais en 2 weerstanden is dat ook wel op te lossen,maar gaat dus niet zomaar.
Er zijn aftermarket vlotters te krijgen je brandstof niveau, maar of je dat aandurft in te bouwen...
Koso heeft meestal wel verschillende Ohmse settings hiervoor.
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: di 29 dec 2020, 20:48
door garfield
Er zijn inderdaad benzinekraantjes die passen met een ingebouwde vlotterschakelaar.
Dan zou je met 1 weerstandje klaar zijn.
Deze bijvoorbeeld :
Van een Pegeot scooter.
Weerstandje van 520 Ohm.parallel erover en klaar ben je..

Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 11:44
door Brokkenpiloot
garfield schreef:Ik heb het draadboomschema in dit topic neergezet :
viewtopic.php?f=24&t=25510
Enige wat je niet zomaar kunt aansluiten is de benzinemeter.
De sensor van derbi trekt het lampje naar massa,maar is geen schakelaar...(zit wat elektronica in)
Met een extra relais en 2 weerstanden is dat ook wel op te lossen,maar gaat dus niet zomaar.
Ik heb een digitale teller op mijn brommer dus deze tekening komt niet overeen volgensmij?
Re: Help!! Aansluiten koso teller
Geplaatst: wo 30 dec 2020, 11:55
door garfield
Is precies hetzelfde,je hebt alleen een extra kabel voor de snelheidssensor.
Waarschijnlijk kan je die wel gebruiken voor je Koso teller.
Alleen moet je er achter zien te komen op welke draad het signaal staat.