Pagina 1 van 1

Paar vraagjes na aanschaf Senda DRD

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 19:38
door RubenS
Dag mensen,

Ik heb voor mijn zoon een gebruikte 2005 Derbi Senda DRD SM gekocht en deze helemaal opgeknapt.
Hij is helemaal wild van deze schakelbrommers en nostalgie voor mij gezien ik vroeger alijd MT-5 heb gereden.

ENfin, op technisch vlak heb ik geen uitleg nodig, die 2-takten kan ik dromen maar als het gaat om tandwielverhoudingen kan ik wel vanaales proberen maar bij jullie zit waarschijnlijk veel meer ervaring in deze.

Derbi is nagenoeg origineel, tis een OT blok met de 49,9cc en 14mm carb met 72 sproeier.
Wel een ontgrensde Leo Vinci uitlaat. Ben er nog niet achter of deze modellen nog meer restricties hebben, maar voor een beginner als mijn zoon vind ik het prima zo.

Blokje loopt heel best maar je schakeld je eigen een hardverzakking en hoog in toeren, mijn zoon moet het schakelen nog leren dus ik zoek een goede basis voor normaal optrekken en geen overtoeren.
Er zit nu een 11 om 53 vertanding op (met 17 inch wielen)

Wat raden jullie mij aan?
En kan iemand mij vertellen hoe de gaskabel loopt? deze zat knel tussen het frame en koelvloeistof reservoir, vermoed dat dit niet zo hoort. Kan zo geen foto's vinden van hoe het hoort te lopen.

Grt,

Ruben

Re: Paar vraagjes na aanschaf Senda DRD

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 20:17
door 42
MT-5..de vijand ! :roll: ( ik reed vroeger Kreidler :lol: )

Hoe hoog in toeren en hoe hard gaat ie ?
Als je alleen de Hondas en Kreidlers van vroeguh gewend bent dan lijken de Derbi's idd overtoeren te maken maar dat hoort dus.
Door de poort en expansie zijn het origineel al hoogtoerige machines, laat staan als je de boel sneller gaat maken.
Ik doe met ori setup en 11-53 twv al 11.000 toeren en met een snelle uitlaat ga je richting 13k+.

Gaskabel weet ik niet, loopt bij mn RS onder het balhoofd door een soort tunnel maar iemand met ook een Senda weet dat vast wel.

Re: Paar vraagjes na aanschaf Senda DRD

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 20:25
door RubenS
Och heerlijk die MT's, 4 bak 70cc Zeta (bestaat dat nog?) en 21mm man als de brandweer :D
Maar ook nog Yamaha DT gehad en MTX.

De gouden jaren 90 ;)

Maar goed, ik heb nog niet op top gereden, maar vond em erg hoogtoerig.
Ik heb inmiddels 1 tand groter voor besteld en een uitlaatprop, ga deze weer plaaten en boor hem uit op de gewenste maat.
Laat het jochie eerst maar eens wennen aan een schakelbak :lol:

Re: Paar vraagjes na aanschaf Senda DRD

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 20:36
door 42
De MTX vond ik stiekem ook wel mooi ja :shh:
We hadden ze moeten bewaren, zijn bak geld waard nu.

Als je er een prop in gaat zetten ( :( ) dan zou ik de 11 houden zitten, zo'n prop knijpt em heel erg af en het trekt voor geen meter meer.
Is het een Leovince V6 of X-fight trouwens ?

Re: Paar vraagjes na aanschaf Senda DRD

Geplaatst: ma 16 nov 2020, 22:26
door RubenS
De prop blijft ook niet standaard, wil uiteindelijk dat de brommer tussen de 70 en 75 komt te rijden.

Ik weet niet welk type Leovince het is, de demper mist de sticker, weet het verschil tussen beide ook niet.

Re: Paar vraagjes na aanschaf Senda DRD

Geplaatst: di 17 nov 2020, 08:16
door derbi-ftw
Tandwiel 11 is het kleinste van Derbi gebruikt, dus hiermee zal je bijna altijd overtoeren hebben.
Met tandwiel 12 of 13 is dit probleem verholpen (top snelheid word wel heel iets hoger, maar dat is duidelijk).