Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel
Geplaatst: vr 03 mei 2019, 11:15
Het is geen Derbi maar het Rieju forum is zeer inactief en aangezien Derbi en AM6 blokken niet zo heel veel verschillen hoop ik dat jullie mij uit de brand kunnen helpen
Hallo,
Ik heb redelijk recent een Rieju RS2 gekocht(AM6 blok) met 10 000 kilometer op de teller die niet wou starten. Ik heb hem inmiddels alweer aan de praat gekregen. Maar nu wil hij niet meer dan 6000 toeren maken, maar hij start wel zeer vlot. Hij is helemaal standaard op het uitlaat na, hier zijn de proppen uitgehaald.
De brommer had voordat ik hem had gekocht al een flinke tijd stilgestaan bij de vorige eigenaar, hij had hem gekocht, lopend gemaakt en vervolgens weggezet, en bij de eigenaar daarvoor had hij ook al een tiidje stilgestaan, ik weet niet hoelang hij daar heeft stilgestaan maar ik gok tussen de een en twee jaar.
Toen de brommer eenmaal liep kwam er gigantisch veel witte rook uit het uitlaat. Eerst dacht ik dat dat was omdat hij veel te rijk liep. Er zat een sproeier 88, en ik heb sproeier 80 en 78 geprobeerd. Met sproeier 78 en 80 liep hij overduidelijk veel te arm maar hij rookte nog steeds en wou nog steeds geen toeren maken. Daarna heb ik sproeier 88 er weer in gedaan.
Ook gebruikte hij koelvloeistof. Dus ik heb de kop en voetpakking vervangen, en met een goede momentsleutel de kopbouten aangedraait op 15 nm. Ook zat de dempervulling helemaal vol met water/koelvloeistof. Na het vervangen van kop en voetpakking rookte hij nog steeds, zou dat kunnen komen omdat de dempervulling helemaal vol zit met water? Want na een tijdje lopen was de demper nog helemaal koud en ik zou niet weten waar de witte rook anders vandaan zou kunnen komen. Ook is het koelvloeistof resevoir na dat hij heeft gelopen een beetje minder vol maar ik denk dat dat komt omdat het koelvloeistof systeem nog wat moet ontluchten.
Ik heb het uitlaat helemaal uitelkaar gehad behalve de zeiknatte dempervoering was er niks bijzonders en het zat ook niet vol met roet. Ook heb ik met sproeier 88 elke stand van de gasnaald geprobeerd, maar ook dat had geen resultaat. Ook ben ik met remmenreiniger langs de pakkingen gegaan en daar reageerde de brommer niet op. Ik heb de weerstand van de bougiedop gemeten, deze hoort 5 ohm te zijn en was ongeveer 5.3 ohm, dus die was nog goed. Vervolgens heb ik de weertstand van de bougiekabel gemeten, dat was 0.3 ohm dus bijna niets. Ook heb ik de ontsteking doorgemeten en dit waren de resultaten(de brommer was volledig koud):
Groen: 760 ohm
Rood: 118 ohm
Van wat ik op het internet hebben gevonden waren die waarden prima. Verder heb ik voor de zekerheid nog de bougie vervangen voor een nieuwe NGK BR9ES, en dat had ook geen effect. Ook zonder luchtfilter laten lopen hielp niets.
Ook heb ik er een timing light op gezet, en wanneer hij begint te stotteren en niet meer hoger wil in toeren begint het timinglight raar te doen en inconstant te knipperen. Ook zit er soms wat benzine in de luchtfilterbak, ook zie ik wat olie langs het uitlaat druppelen, wat betekent dat?
De cdi heb ik recent vervangen voor een nieuwe imitatie cdi maar dat verholp het probleem ook niet. Wel lijkt hij nu een beter gasrespons te hebben.
Hier is een filmpje van wat de brommer doet: https://streamable.com/enwwn.
Hallo,
Ik heb redelijk recent een Rieju RS2 gekocht(AM6 blok) met 10 000 kilometer op de teller die niet wou starten. Ik heb hem inmiddels alweer aan de praat gekregen. Maar nu wil hij niet meer dan 6000 toeren maken, maar hij start wel zeer vlot. Hij is helemaal standaard op het uitlaat na, hier zijn de proppen uitgehaald.
De brommer had voordat ik hem had gekocht al een flinke tijd stilgestaan bij de vorige eigenaar, hij had hem gekocht, lopend gemaakt en vervolgens weggezet, en bij de eigenaar daarvoor had hij ook al een tiidje stilgestaan, ik weet niet hoelang hij daar heeft stilgestaan maar ik gok tussen de een en twee jaar.
Toen de brommer eenmaal liep kwam er gigantisch veel witte rook uit het uitlaat. Eerst dacht ik dat dat was omdat hij veel te rijk liep. Er zat een sproeier 88, en ik heb sproeier 80 en 78 geprobeerd. Met sproeier 78 en 80 liep hij overduidelijk veel te arm maar hij rookte nog steeds en wou nog steeds geen toeren maken. Daarna heb ik sproeier 88 er weer in gedaan.
Ook gebruikte hij koelvloeistof. Dus ik heb de kop en voetpakking vervangen, en met een goede momentsleutel de kopbouten aangedraait op 15 nm. Ook zat de dempervulling helemaal vol met water/koelvloeistof. Na het vervangen van kop en voetpakking rookte hij nog steeds, zou dat kunnen komen omdat de dempervulling helemaal vol zit met water? Want na een tijdje lopen was de demper nog helemaal koud en ik zou niet weten waar de witte rook anders vandaan zou kunnen komen. Ook is het koelvloeistof resevoir na dat hij heeft gelopen een beetje minder vol maar ik denk dat dat komt omdat het koelvloeistof systeem nog wat moet ontluchten.
Ik heb het uitlaat helemaal uitelkaar gehad behalve de zeiknatte dempervoering was er niks bijzonders en het zat ook niet vol met roet. Ook heb ik met sproeier 88 elke stand van de gasnaald geprobeerd, maar ook dat had geen resultaat. Ook ben ik met remmenreiniger langs de pakkingen gegaan en daar reageerde de brommer niet op. Ik heb de weerstand van de bougiedop gemeten, deze hoort 5 ohm te zijn en was ongeveer 5.3 ohm, dus die was nog goed. Vervolgens heb ik de weertstand van de bougiekabel gemeten, dat was 0.3 ohm dus bijna niets. Ook heb ik de ontsteking doorgemeten en dit waren de resultaten(de brommer was volledig koud):
Groen: 760 ohm
Rood: 118 ohm
Van wat ik op het internet hebben gevonden waren die waarden prima. Verder heb ik voor de zekerheid nog de bougie vervangen voor een nieuwe NGK BR9ES, en dat had ook geen effect. Ook zonder luchtfilter laten lopen hielp niets.
Ook heb ik er een timing light op gezet, en wanneer hij begint te stotteren en niet meer hoger wil in toeren begint het timinglight raar te doen en inconstant te knipperen. Ook zit er soms wat benzine in de luchtfilterbak, ook zie ik wat olie langs het uitlaat druppelen, wat betekent dat?
De cdi heb ik recent vervangen voor een nieuwe imitatie cdi maar dat verholp het probleem ook niet. Wel lijkt hij nu een beter gasrespons te hebben.
Hier is een filmpje van wat de brommer doet: https://streamable.com/enwwn.