Pagina 1 van 3
Versnellingsbak.
Geplaatst: di 05 apr 2011, 21:58
door chrizztian93
Hoi,
Als ik schakel dan kan ik soms 2 klikjes omhoog, het 1e klikje gaat best makkelijk de 2e wat zwaader. Als ik dan soms alleen het eerste klikje doe gaat hij wel in z'n volgende versnelling maar als ik dan over drempel ofzo rij knalt hij uit z'n versnelling, of in z'n vrij! (Niet alleen van 1 - 2 en 5 - 6 ma derest ook)
Wat kan ik hieraan doen want als ik snel wil schakelen gaat het nogal eens fout!?
Greetz

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: di 05 apr 2011, 22:10
door maffia741
Tussen de 1 en de 2 zit een vrij je moet dus als je vanaf de 1 naar de 2 gaat een wat hardere trap omhoog geven want als je een zacht tikje geeft dan zit die weer in zijn vrij ( had ik in het begin ook )
En je moet hem hard omhoogtikken verder ( schakelpookje meer omlaag zette ? ) want derbi heeft dat vaker heb ik gehoort dat die soms tussen de versnelling komt.
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 09:50
door Boeki
Yep, kan je voor de rest weinig aan doen.
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 16:31
door chrizztian93
Ja van 1 na 2 weet ik, van 5 na 6 ook. Maar wat ik heb heb ik nog nooit over gehoord. Heb m'n schakelpookje al naar beneden gezet..
M'n vader zei dat dat misschien aan de afstelling ligt, maar kan je dat wel afstellen? Heb weinig zin om m'n blok open te halen oid

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 16:54
door royvi
Ik heb het ook, ik weet ook niet waar het aan ligt. Ik heb zelf het idee dat het komt omdat hij niet 100% ontkoppelt, platen blijven plakken of koppelingskorf heel iets in geslagen. Maar dat kan niet zo veel kwaad volgens mij.
Maar ik weet het verder niet, dit is wat ik DENK.
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 16:56
door n00n
Als je juiste olie erin doet en deze regelmatig ververst en je koppelings hevel juist staat afgesteld met minimale speling, dan kan je er veder vrij weinig aan doen.
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 17:07
door chrizztian93
Oké ik ga m'n koppeling denk ik wel even afstellen. Hij komt ook heel laat pas..
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 18:52
door royvi
Heb je toch altijd dat ie wat plakt, wat bedoel je met heel laat? Pas als je de koppeling op het eind loslaat? Dat is goed, je moet altijd iets van 3mm speling ofzo op de hevel hebben. Als ie gelijk al komt heb je hem waarschijnlijk te slap als hij dan ook nog niet goed ontkoppelt.
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 19:07
door chrizztian93
Als ik m'n koppeling voor de helft los laat gebeurt er nog niks.. Daarna wel zegmaar.
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 20:30
door the skullkid
Heb je nog nooit op 'n am6 blok gereden... Heb je 'n neutraal tussen iedere versnelling

@ts: wat n00n zegt inderdaad, en zolang het niet kraakt kan het niet zoveel kwaad

Ik schakel zelfs meestal (3-4-5) zonder koppeling. Eens dat je weet op welke toeren je dat moet doen is het makkelijk

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 20:34
door royvi
the skullkid schreef:Heb je nog nooit op 'n am6 blok gereden... Heb je 'n neutraal tussen iedere versnelling

@ts: wat n00n zegt inderdaad, en zolang het niet kraakt kan het niet zoveel kwaad

Ik schakel zelfs meestal (3-4-5) zonder koppeling. Eens dat je weet op welke toeren je dat moet doen is het makkelijk

Ik schakel alleen in het zand zonder koppeling

(crossmotor dus) Anders kan de brommer de klap toch niet kwijt? In het zand wordt dit een wielspin dus kan hij de klap kwijt. Of zie ik het nu verkeerd?
En ik weet niet op welke brommer jij hebt gezeten, maar die HM cre van een kameraad van mij heeft dat niet. Al gaan die versnellingen wel veel zwaarder vergeleken met derbi, maar derbi gaat wel donders licht
Eerste keer op derbi kwam ik van crossmotor af, ik dacht echt WUUT!

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 20:35
door mtijn
the skullkid schreef:Heb je nog nooit op 'n am6 blok gereden... Heb je 'n neutraal tussen iedere versnelling

@ts: wat n00n zegt inderdaad, en zolang het niet kraakt kan het niet zoveel kwaad

Ik schakel zelfs meestal (3-4-5) zonder koppeling. Eens dat je weet op welke toeren je dat moet doen is het makkelijk

Wat een onzin dat er bij een am6 blok een neutraal tussen elke versnelling zit..
Ga de schakelwals maar eens vergelijken, afstand tussen de 1 en de 2 is vele malen groter dan tussen de 2 en 3, 3 en 4 enz enz..
De schakelwals van een senda heeft een kleinere diameter, wat dus betekend dat de versnellingen 'dichter op elkaar zitten' , wat er dus voor zorgt dat je niet of minder snel in een loze ruimte komt..
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 20:41
door the skullkid
mtijn schreef:the skullkid schreef:Heb je nog nooit op 'n am6 blok gereden... Heb je 'n neutraal tussen iedere versnelling

@ts: wat n00n zegt inderdaad, en zolang het niet kraakt kan het niet zoveel kwaad

Ik schakel zelfs meestal (3-4-5) zonder koppeling. Eens dat je weet op welke toeren je dat moet doen is het makkelijk

Wat een onzin dat er bij een am6 blok een neutraal tussen elke versnelling zit..
Ga de schakelwals maar eens vergelijken, afstand tussen de 1 en de 2 is vele malen groter dan tussen de 2 en 3, 3 en 4 enz enz..
De schakelwals van een senda heeft een kleinere diameter, wat dus betekend dat de versnellingen 'dichter op elkaar zitten' , wat er dus voor zorgt dat je niet of minder snel in een loze ruimte komt..
Je weet wat ik bedoel... Als je zelf op 'n am6 blok hebt gereden met wat km's weet je heus waar ik het over heb

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 20:42
door royvi
Je moet hem gewoon wat harder in de versnelling drukken...

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 20:47
door the skullkid
royvi schreef:Je moet hem gewoon wat harder in de versnelling drukken...

echt waar? :p En over het schakelen zonder koppeling terug te komen, zolang je op de juiste toeren schakelt is er geen 'klap' en lopen de tandwielen mooi in elkaar, als je ff op je brommer rijdt krijg je wel het gevoel wanneer dat ongeveer is

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 21:01
door chrizztian93
royvi schreef:Je moet hem gewoon wat harder in de versnelling drukken...

Snap ik

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 21:03
door mtijn
the skullkid schreef:mtijn schreef:the skullkid schreef:Heb je nog nooit op 'n am6 blok gereden... Heb je 'n neutraal tussen iedere versnelling

@ts: wat n00n zegt inderdaad, en zolang het niet kraakt kan het niet zoveel kwaad

Ik schakel zelfs meestal (3-4-5) zonder koppeling. Eens dat je weet op welke toeren je dat moet doen is het makkelijk

Wat een onzin dat er bij een am6 blok een neutraal tussen elke versnelling zit..
Ga de schakelwals maar eens vergelijken, afstand tussen de 1 en de 2 is vele malen groter dan tussen de 2 en 3, 3 en 4 enz enz..
De schakelwals van een senda heeft een kleinere diameter, wat dus betekend dat de versnellingen 'dichter op elkaar zitten' , wat er dus voor zorgt dat je niet of minder snel in een loze ruimte komt..
Je weet wat ik bedoel... Als je zelf op 'n am6 blok hebt gereden met wat km's weet je heus waar ik het over heb

Ik snap best wat je bedoeld, maar dan moet je niet gaan zeggen dat er een vrij tussen zit..
De afstand tussen de versnellingen is gewoon groter waardoor je een grote slag moet maken om hem in de volgende versnelling te krijgen..
Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 22:18
door royvi
the skullkid schreef:royvi schreef:Je moet hem gewoon wat harder in de versnelling drukken...

echt waar? :p En over het schakelen zonder koppeling terug te komen, zolang je op de juiste toeren schakelt is er geen 'klap' en lopen de tandwielen mooi in elkaar, als je ff op je brommer rijdt krijg je wel het gevoel wanneer dat ongeveer is

Gevoel daarvoor heb ik wel, kheb het ook wel eens perongeluk gehad. (zwaaien naar een meid

en toch opschakelen

) Maar ik durfde verder nog niet zo goed, want 't is wel me schoolbrommer

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: wo 06 apr 2011, 22:25
door Adriaan
Ik heb het ook veel vaker dat mijn versnelling tussen zijn 5 en de 6 blijft hangen in zn 'vrij' als ik maar met weinig toeren rij.
Dus bijv met iemand achterop of als je ergens ff rustig door de stad rijd dan schakel je gewoon goed door maar blijft die er alsnog tussen hangen.
Maar als hij goed warm is en je rijd op stukken waar je vol gas op kan trekken en met lekker veel toeren pas overschakelt schakelt die lichter en valt er eigenlijk nooit tussen.....
Miss wat voor de mensen die hier ook vaak last van hebben dat je je juist niet in moet houden tussen zijn 5 en 6

Re: Versnellingsbak.
Geplaatst: do 07 apr 2011, 13:20
door Huug
Ik heb het ook van tussen de 5 en de 6 en met de ketting wat strakker zetten weer is het bijna helemaal opgelost. vaak heb ik het juist als ik lekker losjes aan het rijden ben en niet meer zo heel strak schakel maar wat lichter. moet dus gewoon goed doordrukken en koppeling niet te vroeg op laten komen en gas bij geven
