Deze week tegen een probleempje aan gelopen met m'n senda. Hij liep 's ochtends een beetje moeizaam. 'S avonds toen ik terug naar huis reed "tikte" hij een keer. Daarna nog 200 meter gereden, en toen gestopt voor een stoplicht. Brommer viel uit en was met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.
Ik heb 'm toen naar huis geduwd en ben begonnen met het probleem proberen op te lossen...
De kickstarter werkt gewoon. De motor draait wel. De bougie vonkt gewoon. Dus ik dacht dat het een probleem in de carburateur was. Ik heb de carburateur eraf gehaald en open gemaakt. Deze zag er (voor zover ik 'm open had) vrij goed uit. Omdat ik er weinig verstand van heb en geen zin had om het uit te zoeken ben ik naar de dealer gegaan en heb ik ze de hele carburateur schoon laten maken. De bougie was zwart, dus ik heb de sproeier laten vervangen van 110 naar 106. Kostte me twee tientjes.
Vervolgens heb ik de carburateur weer geïnstalleerd en geprobeerd de brommer weer aan de praat te krijgen. Na een hele tijd kicken de benzineslang er af getrokken en toen bleek er geen benzine naar de carburateur te gaan. De vacuum slang was schijnbaar doormidden, geen idee hoe ik dat gemist heb. Gefixed, een keer gekicked en er komt een constante stroom benzine uit de slang stromen, die niet te stoppen is. Enfin, heb de slang weer op de carburateur aangesloten, er zit nu in ieder geval benzine in. Het is een vacuum kraan en ik heb geen idee hoe ik 'm nu weer dicht krijg (zou vanzelf moeten gaan toch?), maargoed, da's niet m'n grootste zorg op dit moment.
Nu dat de carb weer benzine heeft heb ik, samen met wat remreiniger in de luchtinlaat als startgas, samen met de choke, weer geprobeerd om het ding aan het lopen te krijgen. Maar hij wil gewoon niet. Ook aanlopen heeft geen succes.
-Er is wel compressie (denk ik), want die ene kick heeft de vacuum benzine kraan weer geopend.
-De bougie vonkt wel.
-Er is benzine aanwezig in de vlotter
-De carburateur is volledig schoon (en volgens de monteur van de dealer in prima staat).
-Lucht schroef staat helemaal ingedraaid en dan anderhalve slag weer uit. Heb ook twee slagen weer uit geprobeerd, zonder succes.
-Gasnaald niet aan gezeten, gelaten zoals het was.
-Kickstarter werkt en motor loopt gewoon, zuiger beweegt gewoon, zit niet vast o.i.d.
Ik ben een beetje ten einde raad inmiddels. Wat kan ik nog meer proberen?
Oh, het betreft een dellorto 17.5 mm carburateur, 50 cc cylinder, en ik rijd op 1:50 mengsmering.
Sorry voor het lange verhaal! Als iemand een idee heeft, ik hoor het graag!