Rieju Mrt koude start

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Alec_B
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Rieju MRT Pro 50 SM

Rieju Mrt koude start

Ongelezen bericht door Alec_B »

Hey,

Ik heb zonet beslit om een Rieju MRT Pro 50 te kopen 2dehands. :wub:

Maar deze brommer start heel slecht bij deze temperaturen(4°c), is dit normaal?
Na 3 minuten stationair draaien is het een klein beetje beter.

Moet deze brommer nog gaan halen en betalen, maar de koop staat al zo goed als vast.
Wou gewoon weten of dit probleem te verhelpen is door behulp van sproeiers of zo?

Groetjes
If it smokes it has 2 strokes :wub:
Knissaw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]

Re: Rieju Mrt koude start

Ongelezen bericht door Knissaw »

Raad je bij deze alvast aan hem niet te kopen. Mijn brommer start met -5 gewoon met 1kick zonder dat er ook maar iets aan de hand is :emo:

Dit kan dus betekenen dat de cillinder naar de klere is. Mocht het een probleem zijn met sproeiers is het sws een te kleine sproeier, wat betekend dat de brommer permanente schade heeft dmv weinig smering.

Hoeveel betaal je er voor, en heb je een marktplaatslinkje ofzoiets?

Stel hij ziet er heel goed uit, en je kan hem voor een lage prijs halen waarmee jij genoeg geld overhoud voor opknappen (en dat het waard is hem op te knappen) kun je het doen. Wel verdiepen in afstellen en in het monteren van een nieuwe cillinder Anders heb je alsnog een probleem.

Hiervoor kun je dus alvast 50,- voor een goedemomentsleutel rekenen :emo:

voor allereerste brommer raad ik dit nogmaals heel erg af!!! :sad:

Jou brommer, jou keuze
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Knissaw schreef:Raad je bij deze alvast aan hem niet te kopen. Mijn brommer start met -5 gewoon met 1kick zonder dat er ook maar iets aan de hand is :emo:

Dit kan dus betekenen dat de cillinder naar de klere is. Mocht het een probleem zijn met sproeiers is het sws een te kleine sproeier, wat betekend dat de brommer permanente schade heeft dmv weinig smering.

Hoeveel betaal je er voor, en heb je een marktplaatslinkje ofzoiets?

Stel hij ziet er heel goed uit, en je kan hem voor een lage prijs halen waarmee jij genoeg geld overhoud voor opknappen (en dat het waard is hem op te knappen) kun je het doen. Wel verdiepen in afstellen en in het monteren van een nieuwe cillinder Anders heb je alsnog een probleem.

Hiervoor kun je dus alvast 50,- voor een goedemomentsleutel rekenen :emo:

voor allereerste brommer raad ik dit nogmaals heel erg af!!! :sad:

Jou brommer, jou keuze
Het is gewoon, hij start wel na 1 a twee keer starten met de choke(4°c)maar heb er nog niet kunnen op rijden.
En als hij nog niet warm is valde hij bij mij allesinds uit als ik een beetje gas gaf.
De persoon waarbij ik hem wil kopen kon er wel zo me wegrijden.
Hij zij ook omdat hij erg veel rookte in het begin dat dat lag omdat de brommer al een hele lange tijd had stil gestaan, na dat ie beetje warm was was dat wel weg.

Ben gewoon niet erg zeker, omdat ik met mijn 4takt orion(rommel) heel veel problemen heb gehad en dat met deze niet wil hebben.

Alles zag er vrij netjes uit.

De link is : http://www.kapaza.be/nl/vi/114880695.htm
Prijs die ik al heb afgeboden is 1050€

Groetjes
En alvast bedankt voor de hulp.
Knissaw
Pro tuner

Ben gewoon niet erg zeker, omdat ik met mijn 4takt orion(rommel) heel veel problemen heb gehad en dat met deze niet wil hebben.
I feel ya, Once and no more.... Echt Overstap na 2t voelt zo goed, Ben je n x niet het sloomst en rijd gewoon veel beter :wub:
Hij zij ook omdat hij erg veel rookte in het begin dat dat lag omdat de brommer al een hele lange tijd had stil gestaan, na dat ie beetje warm was was dat wel weg.
Dit is vrij normaal

Voor de rest, Prijs van 1050 is wel netjes voor zo'n Rieju, zeker met een km stand van 10000. Dat is echt weing!

Ehm voor de rest, Even goed alles nakijken en zeker de compressie meten. Als die niet helemaal goed is moet je wel wat van die prijs afhalen. Cillinder kost zegma 150-200 euro voor een beetje goede. (moet je nogmaals hier wel aan willen beginnen)

Dat je niet in 1x weg kan rijden ligt waarschijnlijk aan het feit dat je 4t gewend bent. Je moet bij 2t iets meer gasbijgeven ;)

Let ook op dat rieju onderdelen zometeen wel gigantisch duur worden (op blokonderdelen na) dit omdat Rieju failliet is :emo:
Afbeelding
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Ehm voor de rest, Even goed alles nakijken en zeker de compressie meten. Als die niet helemaal goed is moet je wel wat van die prijs afhalen. Cillinder kost zegma 150-200 euro voor een beetje goede. (moet je nogmaals hier wel aan willen beginnen)
En hoe weet je dat ie goed compressie heeft?
Weet wel dat je dit kan voelen door op de kickstart te duwen, maar hoeveel weerstand moet ie geven?
Dat je niet in 1x weg kan rijden ligt waarschijnlijk aan het feit dat je 4t gewend bent. Je moet bij 2t iets meer gasbijgeven
Heb er nog niet mee kunnen rijden, maar kan dit volgende keer wel doen.
De vader had het niet graag maar van de zoon mocht het wel.
Let ook op dat rieju onderdelen zo meteen wel gigantisch duur worden (op blokonderdelen na) dit omdat Rieju failliet is
Waar heb jij dit gelezen?
Wat je kan nog altijd op de website custom brommers kopen.
Want als ze failliet zijn zou dat wel niet zo goed zijn.
Knissaw
Pro tuner

Goede compressie kan je alleen voelen door met je hand op de kickstart te duwen. hoe veel weerstand het moet geven kan ik niet aangeven. Het moet ietswat lastig zijn hem met de hand aan te drukken
Dat die vader dat niet wil heeft ie pech. KOOP NOOIT EEN BROMMER ZONDER DAT JE EROP GEREDEN HEBT

Geen idee waar, maar ik heb dit al een tijd geleden gehoord van een vriend die erg veel mer rieju's bezig was. :emo:
Afbeelding
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Knissaw schreef:Goede compressie kan je alleen voelen door met je hand op de kickstart te duwen. hoe veel weerstand het moet geven kan ik niet aangeven. Het moet ietswat lastig zijn hem met de hand aan te drukken
Dat die vader dat niet wil heeft ie pech. KOOP NOOIT EEN BROMMER ZONDER DAT JE EROP GEREDEN HEBT

Geen idee waar, maar ik heb dit al een tijd geleden gehoord van een vriend die erg veel mer rieju's bezig was. :emo:
Oke, testrit wou ik zowizo doen.
Maar als de compressie goed is en hij rijd goed maar hij start toch nog niet zo heel goed is dit dan een probleem?
Want de eigenaar zegt dat al je er de eerste 5 min met rijd dat die dan precies wilt uitvallen, maar dat dat er na voorbij is.
Ik geloof dit niet zo maar wil jullie (of jou :emo: ) mening erover.

En denk niet dat rieju failliet is aan het gaan, ze verkoepn nog altijd brommer denk ik hoor :blink:
Knissaw
Pro tuner

Ik denk een te kleine sproeier..... Komt waarschijnlijk door het weer. Maar het zou dus goed mogelijk zijn dat hij al permanente schade heeft opgelopen door de afstelling waardoor je cillinder meer kans op vastlopers heeft. Dat ie na 5 minuten goed rijd is logisch, dan is je blok al een heel stuk opgewarmd ;)

Ik zou hem maar even goed aan de tand voelen. Heb gezien dat hij zei dat er een servicebeurt is geweest door een zaak. Vraag hier een bon van en vraag ook even wanneer dat was (A)
Afbeelding
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Dat ie na 5 minuten goed rijd is logisch, dan is je blok al een heel stuk opgewarmd
Dus dat die de eerste 5 min niet goed rijd en dat het dan lijkt alsof ie gaat uitvallen is normaal ofwat?
k zou hem maar even goed aan de tand voelen. Heb gezien dat hij zei dat er een servicebeurt is geweest door een zaak. Vraag hier een bon van en vraag ook even wanneer dat was
Heb ik gedaan, we zullen zien.
En wat als hij er geen bewijsjes van kan voorleggen?
Zou ik hem dan niet kopen.

Sorry dat ik zoveel vraagen stel ;-)
Knissaw
Pro tuner

Het is niet normaal dat hij uitvalt, Maar het kan voorkomen. Had ik ook met mijn oude brommer. Gewoon voordat ik hem verkocht heb even warm laten draaien, daarna nooit iets van gehoord (A) Maar dat ligt aan de afstelling, dus dat is echt een punt. En als de compressie goed is, heb je geluk, zou ik m kopen en hem opnieuw (GOED) afstellen

heeft ie geen beweisjes, kun je m wel kopen alleen moet er wat van die prijs af. met jou argument dat alle reparaties waarvan hij aangeeft die gebeurt zijn, ook zomaar niet kunnen zijn gebeurt. Omdat hij dus geen bewijs heeft.

Gaat hij moeilijk doen, of wil hij alles vlot laten verlopen zal ik hem sowieso niet kopen. Dan heeft ie iets te verbergen.

Gewoon testen en DENK ER EVEN OVER NA!!!! Zeker met een koop zoals deze. Het komt nogal vaak (altijd) voor dat als je je 1e brom koopt hem ziet en oorverdovend verliefd word. Had ik ook, maar kijk daar mee uit. Zeker met deze brommer :emo:
Sorry dat ik zoveel vraagen stel ;-)
Beter dan vragen stellen en een kut antwoorden teruggeven omdat je het er niet mee eens bent :emo: (heb er daar ook al genoeg van gehad...)
Afbeelding
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Het is niet normaal dat hij uitvalt, Maar het kan voorkomen. Had ik ook met mijn oude brommer.
Uitvallen deed ie niet bij hem zij hij, maar zowat moeilijk doen zei die omdat hij nog wat koud staat.
Maar dat zal mijn testritje uitwijzen.
En mag ie een beetje moeilijk doen als ie koud staat?
heeft ie geen beweisjes, kun je m wel kopen alleen moet er wat van die prijs af.
Bewijsjes heeft ie niet, want hij zei dat de brommerboer waarbij hij het heeft laten doen dat gewoon op een briefje schreef, en dat hij dat cash betaalde.
(Wss voor de btw te ontduiken :lol: )

Maar ik kon wel voelen dat er een nieuwe ketting op lag en zo.
Dus denk wel dat dit goed zit.
Het komt nogal vaak (altijd) voor dat als je je 1e brom koopt hem ziet en oorverdovend verliefd word.
Zeg dat wel, maar ik denk er al een week over na, en ben gisteren geweest. :wub:
En er was echt bijna niet op de brommer aan te merken buiten dat hij voor zover ik heb gezien niet goed starte.
Maar dat zal ik testen tijdens de testrit.

Bedankt voor je hulp.
Laat nog wel iets van me horen hier als ik nog een vraagje heb.
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Hey, ben ik weer.

Ik heb de brommer toch gekocht.
Aleen is er 1 minpuntje, als de brommer nog koud is. :emo:
Dan als je gas geeft valt die stilletjes uit, er is hiervoor al gezegd dat dit kan komen door een te kleine sproeier.
Nu is mijn vraag, als ik de sproeier zou vergroten, zou dit het fenomeen dan wegnemen.
Want ik zou graag gewoon starten en wegrijden bij wijze van spreken, niet moeten choken.

En kan het zijn dat de brommerboer een kleinere sproeier heeft gestoken om de snelheid te beperken(45km/h)
RickyMalaguti
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Malaguti XSM
Honda MT

Ongelezen bericht door RickyMalaguti »

En kan het zijn dat de brommerboer een kleinere sproeier heeft gestoken om de snelheid te beperken(45km/h)
Dit word wel eens gedaan maar alleen om hem door de keuring heen te krijgen, daarna moet hij zsm weer de juiste sproeier hebben ivm warm/vastlopers.
Gooncy
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Ongelezen bericht door Gooncy »

Klinkt meer alsof die verzuipt. Doe is een sproeier maat kleiner. Rijd die verder goed? Geen gestotter etc.
Zou ook kunnen dat je vacuum/vlotter stuk is waardoor die als die ff stil gestaan heeft vol loopt met benzine en als jij dan gelijk vol gas gaat dat je hem verzuipt.
DRD EDITION
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Gooncy schreef:Klinkt meer alsof die verzuipt. Doe is een sproeier maat kleiner. Rijd die verder goed? Geen gestotter etc.
Zou ook kunnen dat je vacuum/vlotter stuk is waardoor die als die ff stil gestaan heeft vol loopt met benzine en als jij dan gelijk vol gas gaat dat je hem verzuipt.
Lijkt me raar dat ie verzuipt, want als hij bijna wilt uitvallen en ik geeft wat choke bij dan blijft die wel draaien, weliswaar in wat hogere toeren.
Maar dat is normaal denk ik van wegen dat ie meer benzine krijgt.

Had ook nog een vraagje over de hoofdsproeier, heeft de groote van je hoofdsproeier invloed op of je goed kan starten of niet?
Want zou het niet kunnen zijn dat ik een grotere stationair sproeier nodig heb.

Heb ook al wat op internet gezocht, en hier zeggen ze niets over de hoofdsproeier voor de stationair afstelling.

Want ik ken hier echt nog niet zoveel van van 2 takt en afstellen.
Maar hoop dankzij jullie veel te leren.
Knissaw
Pro tuner

Je kunt proberen om je stationairschroef heeeeel iets aan te draaien (Naar de rechterkant (vastdraaien) en dan niet 1 hele draai, maar echt iets van 1/8e draai) en dan uitzetten en opnieuw proberen. Hierdoor zal hij hoger in stationairtoeren draaien, Maar dit mocht nog wel eens helpen beter te starten. Ligt wel aan hoeveel stationairtoeren je normaal draait. Ik zou persoonlijk niet boven de 2200 stationair willen zitten. maar dat is even uitvogelen

Afbeelding

Dit is de stationair schroef. Mocht je hem niet kunnen herkennen, kunt letten op de aller grootste schroef die eruit komt, Dat is je stationairschroef.

Succes
Afbeelding
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Knissaw schreef:Je kunt proberen om je stationairschroef heeeeel iets aan te draaien (Naar de rechterkant (vastdraaien) en dan niet 1 hele draai, maar echt iets van 1/8e draai) en dan uitzetten en opnieuw proberen. Hierdoor zal hij hoger in stationairtoeren draaien, Maar dit mocht nog wel eens helpen beter te starten. Ligt wel aan hoeveel stationairtoeren je normaal draait. Ik zou persoonlijk niet boven de 2200 stationair willen zitten. maar dat is even uitvogelen

Afbeelding

Dit is de stationair schroef. Mocht je hem niet kunnen herkennen, kunt letten op de aller grootste schroef die eruit komt, Dat is je stationairschroef.

Succes
Dankje zeer handig, en wist al wel wat de luchtschroef en de stationair schroef is, heb ook al een 4 takt afgesteld.
Maar heb toch precies het gevoel dat 2 takt een tikkeltje anders is :dry:

Heb nu wat liggen spelen met de luchtschroef, en deze stond blijkbaar iets van een 3 1/2 slag uitgedraaid. :palm:
Heb deze nu 1 1/2 uit gedraaid vanaf 0 en nu start ie al veel gemakkelijker wel heb je voor het starten eventjes 5 sec choke nodig, en ook de gasreactie is veel beter wanneer ie handwarm is.(15-25°c of zo weet ik nie echt). :thumbup:

Ook stond ie stationair iet te hoog naar mijn wensen, daarom heb ik deze maar een beetje minder gezet.
Maar draait een brommer hoger stationair als hij koud is of als hij warm is?

Oja en knissaw, de compressie is goed, meer als ik verwacht had(vorige topic).
Voelde echt de stappen. :D

Zal zien of ie morgen na het vriezen ook nog altijd gemakkelijk start. :emo:

Alvast bedankt voor de hulp!!!!
Knissaw
Pro tuner

3 1/2 slag uitgedraaid. :palm:
Dat hoort zo..... eigenlijk zelfs 4x halve slag...... Nu ga je hem te weinig lucht geven, wat betekend dat hij een onvolledige verbranding gaat krijgen, aka zeer slecht :blink:
Het is echt Afstellen met sproeiers geblazen, als je zo doorrijd is dat absoluut niet positief. Tis geen 4t, maar een 2t. Gooi al je kennis maar weg wat je verteld is bij die orion anders vepruts je hem!

het afstelverhaal gaat als volgende,

Luchtschroef vanaf helemaal dicht, 4x halve slag open draaien. Grote sproeier erin, en naar beneden werken. maar hiervoor staat al genoeg op internet, dus ga maar even zoeken ;)
Maar draait een brommer hoger stationair als hij koud is of als hij warm is?
meer als hij koud is, minder als hij warm is. Daarom op warm blok afstellen

succes, enne.... Echt afstellen, je wilt geen vastloper hebben (A)
Afbeelding
Alec_B
Beginnende Derbi fan

Dat hoort zo..... eigenlijk zelfs 4x halve slag...... Nu ga je hem te weinig lucht geven, wat betekend dat hij een onvolledige verbranding gaat krijgen, aka zeer slecht
Hij staat nu op 3 halve slagen(1 en 1/2 slag of :dry: ), dat is toch ong goed niet??
Origineel stond die op 6halve slagen(6keer 180°)
Het is echt Afstellen met sproeiers geblazen, als je zo doorrijd is dat absoluut niet positief. Tis geen 4t, maar een 2t. Gooi al je kennis maar weg wat je verteld is bij die orion anders vepruts je hem!
Van orion word je trouwens ook niet veel wijzer hoor, als je een geluid in je nieuw blok hebt zeggen ze dat hoort zo :wall: .
En weet wel dat het afstellen niet zoals een 4 takt is, en hoe je moet afstellen weet ik ong al, want heb wat How To's van brommer forum en rieju forum en zo gehaald en natuurlijk ook derbi forum.
succes, enne.... Echt afstellen, je wilt geen vastloper hebben
Thankz, en ja weet ik wel.
Maar daarvoor moet ik wel eerst kunnen rijden op de weg he ;-)
Heb nog geen verzekering :emo:

En bedankt voor je snelle reacties
Plaats reactie